Sokan nosztalgiázva tekintenek vissza a nyolc-tíz évvel ezelőtti adatokra, amikor is hatszor több új kétkerekűre került rendszám egyetlen szezon alatt, mint 2012-ben. Nos, a jelenlegi visszaesés, az alig kétezer darab új vas forgalomba állítása részben ennek a jelenségnek is köszönhető, mivel a hazai vásárlóerő valós pénzügyi keretéből aligha futotta a 2004-es csúcsot jelentő évi tizenkétezer gépre, inkább az olcsónak tűnő kölcsönök pumpálták az egekbe az adatokat. Négy éven keresztül tartott a szárnyalás, ami kínálati piacot eredményezett a használt járművek között, és ez - a nehéz gazdasági helyzet mellett - szintén hozzájárult az új motorok 2009 óta tapasztalható mélyrepüléséhez.

Ha mindez nem lett volna elég, a nyugat-európai tendencia is hasonló képet mutatott, vagyis ezerszámra értékesítették fiatal, négy-nyolc éves motorokat, melyekből bőséggel jutott a honi kereskedések szalonjaiba is. A könnyen és olcsón elérhető, jó állapotú gépek túlkínálata, valamint a pénzügyi válság együttesen 85 százalékos(!) visszaeséshez vezetett a nyolc évvel ezelőtti csúcshoz viszonyítva, így 2012-ben mindössze 1 799 darab nullkilométeres vas talált gazdára. A számok sokkolóak, de akad bőven pozitívum is, például a különböző szegmensek részesedése a hazai eladásokban.

honda nf 110 wave
A hazai piac egyik húzómodellje volt a kedvező árú Honda Wave

Ha megnézzük az egyes kategóriák alakulását, jól látszik, hogy - vételártól függetlenül - a sokcélú járművek térnyerése a jellemző a kontinensen, és ezen belül itthon is. A nagyrobogók szerény növekedése mellett a B125 kategóriába sorolható kétkerekűek előretörése volt a legfeltűnőbb tendencia, a nyolcadliteres motorok és robogók közel duplájára növelték százalékos arányukat az elmúlt egy év alatt. Szintén kitűnik a tömegből az On/Off-ként aposztrofált szegmens, ami valójában a 125 köbcentitől nagyobb endurókat és túraendurókat takarja - ez a csoport tízről tizennégy százalékra növelte befolyását 2012-ben. A terepgépek sikeréhez hozzájárultak a mindennapi használatra megálmodott olcsó, praktikus modellek (pl. Honda CRF250L) és az emelt hasmagasságú utazómotorok is (BMW R 1200 GS, Honda VFR1200X), melyekre típusonként több tucat megrendelés érkezett tavaly, a listavezető NC700X-ből például 68-at tudtak értékesíteni.

bmw r1200gs
A BMW R 1200 GS sikereit kell folytatnia az idén debütáló folyadékhűtéses változatnak

Szupersport gépekre szinte egyáltalán nem volt kereslet, vagyis a legerősebb superbike-ok voltak az igazi vesztesei az elhúzódó válságnak. Az egykori listavezetők még a kimondottan szolid, 2011-es adataikat sem tudták megközelíteni, hiszen újból feleződtek a kategória eladásai - havonta átlagosan 6-7 ilyen motort tudtak csak értékesíteni a kereskedések.

suzuki gsx-r 1000
Az 500 köbcentiméter feletti szegmensben dobogós lett a Suzuki, a GSX-R modellcsalád az eladásaik egytizedét tette ki

A márkák közötti harcban is teljesen átrendeződött az erősorrend. A négy japán gyártó közül csak a listavezető Honda tudta erősíteni pozícióját - szinte minden második motor tőlük származott 2012-ben -, három konkurense viszont leszorult a dobogóról. A BMW második helyét semmi nem veszélyeztette, míg a képzeletbeli pódium alsó fokára a Piaggio került 130 darabos teljesítménnyel. A nagymotorok, vagyis az 500 köbcentiméter felettiek versenyében szintén a Honda zárt az élen, 371 géppel, a BMW a második 146-tal, ám a harmadik helyre az összetettben szerényebben teljesítő Suzuki került, 65 eladott motorral. Tavaly kereken ötven cég képviseltette magát a hazai piacon, ám az egyes márkák eloszlása korántsem volt egyenletes. Csak az első tizenhárom helyezett tudott havonta legalább egy gépet értékesíteni, míg a harmincadik helytől lefelé szerény egydarabos éves teljesítményt nyújtó cégeket találunk, közöttük olyan nagynevű márkákat is, mint a Moto-Guzzi vagy a Royal Enfield.

honda nc700x
Bevált a jóslat, az NC700X-et jól fogadták a vásárlók. Közel hetven darabot értékesítettek belőle

Felmerül a kérdés, hogy miként tovább? Nos, úgy tűnik, hogy a járműpiac szépen lassan életre kel, legalább is a személyautók között lassú gyarapodást tapasztalhattunk az elmúlt évben, így hát a motoros szakma vezetői is bizakodóak, és felkészülten várják a 2013-as szezont. Továbbra is arra számítanak, hogy a nyolcadliteres gépek és a túraendurók térnyerése folytatódik, illetve remélik, hogy az A2-es jogosítványkategóriához illeszkedő modelljeik komoly sikert aratnak a kezdő motorosok között. Becsléseik óvatosak, de némi fejlődést remélnek, összességében kétezer új motor eladását tervezik 2013-ra.