Kár azon vitatkozni, hogy az enyhe és inkább esős, mintsem havas teleken van-e értelme a téliguminak, mivel a fizikát egyszerűen nem lehet meghazudtolni. Fagypont körüli hőmérsékleten és nedves, latyakos aszfalton egyértelműen biztonságosabb az ilyen időjárási viszonyokra kifejlesztett köpeny, legyen szó két- vagy négykerekű járműről.

motor-es-robogo-teligumi-10605
A gyártók főként a városi járgányokra koncentrálnak, téligumi kínálatuk jellemzően 15-16 colos átmérőig és 150-160 millis szélességig terjed

Az már más kérdés, hogy kinek mit is jelent a téli motorozás. A futároknak, ingázóknak napi elfoglaltságot, míg a többieknek egyszerű gyógyírt az elvonási tünetek gyors kezelésére. Ennek megfelelően a gyártók is több kategóriába sorolják termékeiket, vannak kimondottan havas körülmények között jeleskedő modellek, míg akadnak univerzális, akár télen-nyáron használható, kvázi négyévszakos köpenyek, s mindegyik más és más tulajdonsága révén lehet érdekes. Most a legnépszerűbb, tucatnyi méretben elérhető típusokat mutatjuk be, kihangsúlyozva, hogy melyik kinek lehet ideális.

Mitől különleges?

Mielőtt rátérnénk a konkrét márkákra, érdemes kicsit körbejárni, miért is működnek jobban az ilyen speciális köpenyek. Természetesen a hideg környezetben ideális, lágyabb anyagkeveréket használnak gyártásukkor, ezen felül a barázdák aránya lényegesen magasabb, mint azt a motorok kapcsán megszokhattuk. Mivel puhább anyagkeverékről van szó és a nagy minták révén rendkívül gyors bemelegedésről beszélhetünk, a speciális abroncsok kánikulában gyorsabban túlmelegszenek, ami drasztikusan csökkentheti a mintamélységet, így pár durvább nyári kaland után már érezhetően csökkenhet a tapadásuk hideg, nedves körülmények között. Ezért aztán a kimondottan havas viszonyokra kitalált köpenyeket tavasszal ugyanúgy ajánlott lecserélni, mint az autókon, ellenben az ún. négyévszakos gumikat bátran használhatod a tavasz beköszönte után is. Most pedig lássuk, hogy a prémiummárkák mérnökei milyen megoldásokat eszeltek ki a téli motorozásra!

motor-es-robogo-teligumi-10607
Az abroncs kémiai és fizikai változásai miatt csak azoknak ajánlott egész szezonban a téligumi használata, akik a magas futásteljesítmény miatt egyébként is legkésőbb ősszel újat vásárolnának belőle. A többieknek érdemes márciusban lecserélni, hogy a köpeny a következő télen is használható legyen

Metzeler Feelfree Wintec

A legendásan tartós Metzeler Z6-ból kifejlesztett köpenyt nem nevezhetjük egyértelműen téliguminak, viszont éppen ezért a Wintec remek átmeneti megoldás a későőszi túrákra, illetve a leghidegebb évszakra. Tervezése során megőrizték az egykori hosszútávfutó eredeti mintázatát, amit tovább finomítottak, és újabb rugalmas barázdákkal láttak el, hogy a legnagyobb zimankóban is viszonylag hamar bemelegedjen. Ez a finom mintázat egyben arra utal, hogy hóesésben nem feltétlenül a Feelfree a megfelelő társ neked, vagyis a lassan öt éve elérhető abroncs inkább azoknak ajánlható, akik jobbára száraz, de hideg időben ülnek nyeregbe, a párás, eső áztatta aszfalttól sem riadnak vissza, de zord hóesésben inkább nem kockáztatják egészségüket és a gép drága idomait. Rögtön tegyük is hozzá: ezzel a téli hobbimotorosok szinte teljes egészét lefedtük...

Kiváló átmeneti megoldás a Metzeler téliesített Feelfree modellje

A rendkívül széles választékban elérhető, 12-től 16 colos kerékátmérőig ekészülő FeelFree Wintec akár 160 mm széles (!) futófelülettel is kapható, azaz jó eséllyel minden robogós megleli a megfelelő méretet átmérő és szélesség tekintetében.

Continental ContiMove 365

Többcélú termékként jellemzi a német járműipari óriás a középméretű robogókra és motorokra kifejlesztett köpenyét, a ContiMove 365-öt. Miként a neve is mutatja, ez egy egész évben bátran használható gumi, melynek jellegzetessége, hogy az endurók abroncsira hasonlító mintázatával remekül boldogul télen, de tavasszal terepre, sárba merészkedő tulajdonosok is jó hasznát vehetik.

motor-es-robogo-teligumi-10610
Gondoltak a kisebb motorok tulajdonosaira is, ezért a Conti négyévszakosa tízcolos méretben is megvásárolható, míg a palettát a 16 colos, 140/70-es modell zárja

Kimondottan puha anyagkeveréke révén nem kell attól tartani, hogy fagypont alatti hőmérséklet mellett drasztikusan veszítene tapadásából, főként, hogy sajátos lamellái egyaránt felelősek a gyors felmelegedésért és a príma mechanikus tapadásért. Hátrányaként a kialakításból fakadó, viszonylag nagy gördülési zaj említhető, amire hiába is keresnénk ellenszert - az endurósok bizonyára meg tudják erősíteni, hogy a növekvő méretű mintablokkok kényszerű velejárója a menet közben hallható, folytonos morajlás. Ez tehát elsőrangú megoldás, ha decemberben is szeretnél motorozni, de nem akarsz tavasszal és ősszel szerelőhöz rohangálni. Viszont a legkeményebb havazásban is nap mint nap motorra ülőknek szüksége lehet valami még durvább, kimondottan ilyen kihívásokra tervezett abroncsra - szerencsére ebből is akad a piacon.

Michelin - City Grip Winter

Ezúttal is egy közkedvelt termék télies átiratáról van szó, a francia szakemberek ugyanis a hasonló nevű abronccsal gyűjtött szerteágazó tapasztalatok segítségével fejlesztették ki a City Grip módosított, Winter változatát. Elég csak ránézni, a forgásirányos köpeny jellegzetes barázdái egyértelműen a személyautók téligumijait juttatják eszünkbe, ennek következtében a speciális lamellák lánctalpként simulnak a hóba, így a legcudarabb időjárásban sem kell lemondani a motorozásról.

motor-es-robogo-teligumi-10609
Tucatnyi különböző átmérőben és szélességben készül a Michelin kompromisszummentes téligumija, a kínálat a 3.50-10-től 120/80-16-ig terjed

Különleges anyagkeveréke révén zord, mínusz 5-10 fokos külső hőmérséklet mellett is bátran használható, különösen, hogy a fent említett mintázatnak köszönhetően a bemelegedési fázis örvendetesen rövid. Ebből gyorsan kiderül, hogy a City Grip Winter igaz kompromisszummentes téli megoldás, vagyis tavasszal érdemes lecserélned, amikor az általános abroncsok is megfelelően tapadnak, hogy ne koptasd el a remek mintát az egyre melegedő aszfalton.