A futárok, a Tucanóba burkolt keménytökű robogósok és a megszállott motorosok november tájékán elkezdik felölteni az egyre keményebb gúnyákat, felkészülve a fagyos reggelek és a csúszós utak jelentette veszélyre. A többség ugyanakkor nem reszkírozza meg az efféle kalandokat, félti az ízületeit - és egyéb belső szerveit -, no meg a motor drága alkatrészeit a téli hónapokban.

motor-teli-felkeszites-2685
Persze nyomjuk, amíg csak lehet, de van az a pont, amikor már nincs értelme széllel szemben... motorozni

Hozzájuk szólunk most, akik csak a tíz fok feletti kikeletben ülnek majd nyeregbe, hiszen nekik számos teendőjük akad ilyenkor ősz végén. Nem kérdés, hogy első körben a nyári port, bogarakat és egyéb szennyeződéseket kell eltávolítani, ha másért nem, hát a lelkünknek biztosan jót tesz, hogy télen egy csillogó vasat mustrálhatunk a garázsban. Az alapos waxolás előtt azonban még tele, azaz majdnem tele kell tölteni az üzemanyagtartályt, s a szinte csurig tankolt gépbe egy keveset löttyinteni a spéci adalékból, mely meggátolja, hogy tavaszra masszív zselévé álljon össze a 95-ös a karbik csészéjében. Értelemszerűen jól össze kell keverni az adalékot a benzinnel, ezért érdemes a kúton, közvetlenül tankolás előtt vagy után rátölteni.

motor-teli-felkeszites-2683
A gumialkatrészek, mint a szelepház, a szívócsonk és az üzemanyagcsövek is megérnek egy-egy pillantást ilyenkor ősszel

A régi hagyományokkal ellentétben az abroncsokat nem kell leengedni, sőt nem árt egy kicsit túlfújni, pumpálás közben arról is meggyőződve, hogy a szelepház nem sérült vagy repedezett-e? Ha igen, még a pihenő előtt cseréltesd ki, ne lapos kerékkel kelljen szenvedned az első tavaszi napon.

Elindítsam, vagy hagyjam?

Téli elindításra semmi szükség nincs, sőt, ha beröffentve nem melegítheted fel üzemmelegre a vasat, akkor az inkább káros, mintsem hasznos, szóval ne kínozd feleslegesen - csak akkor keltsd életre, ha tudsz egy jót motorozni is vele! Az akksit viszont ettől függetlenül ápold, gondozd, amit legkönnyebben egy automatikus csepptöltővel tudsz megoldani. Nem nagy befektetés, és megtoldhatja egy-két szezonnal a drága telep életét.

motor-teli-felkeszites-2684
Egy GPS-alapú riasztóval és nyomkövetővel sokat tehetsz motorod biztonságáért. Fontos, hogy a szerkezet külső áramforrásról működjön, mert a kütyü pár hét alatt teljesen lemerítheti a motor akksiját

Érdemes a kenőanyagokat - beleértve az elöregedett fék- és hűtőfolyadékot - is kicserélni ilyenkor, bár erről megoszlanak a vélemények, s a motorosok jelentős része inkább tavaszra időzíti a motorolaj és az olajszűrő cseréjét. S ha már kenés, a láncot is tisztítsd ki alaposan, majd ha tökéletesen megszáradt, fújd be láncsprével, s végül gondoskodj a motor védelméről pár mozdulattal. Lakat, lánc, külső áramforrásról működő riasztó egyaránt jól jöhet, a szálló por ellen pedig egy puha belső felületű ponyva vagy egyszerű lepedő felterítésével védekezhetsz. Ha hideg, nyirkos helyen áll a vas, zárd el a rozsdát okozó nedvesség útját pár puha ronggyal, betömve a kipufogót és a Ram-Air rendszer nyílásait is!

Az ideiglenes kivonatás macerája csak fiatal és erős típusok esetén térül meg, ezeknél viszont havonta akár 4-6 ezer forintra is rúghat a megtakarítás, ezért érdemes átgondolni, hogy a kései szezonkezdetet tervező motorosok mennyit spórolhatnak, ha a hideg hónapokra nem fizetnek teljesítményadót és kötelező biztosítást a gépre.