Az első és egyben legfontosabb szabály, hogy olyan védelem nincs, ami megakadályozná a tolvajt a motor ellopásában. Mindig van erősebb, nagyobb, jobb eszköz, ami elbír az általunk nagyra becsült védelemmel, ezért a beruházás célja inkább a lopás megzavarása, akadályozása. Ha olyan csomagot állítunk össze a gépen illetve közvetlen környékén, ami már első ránézésre is hosszú idő alatt és nagy zajjal játszható ki, akkor jó eséllyel meggondolja magát az elkövető, és inkább könnyebb préda után néz.

A legalapvetőbb dolog, hogy a garázsban tárolt motorban nem hagyunk kulcsot, és a kormányzárat is rutinszerűen kattintjuk be, amikor letesszük a gépet nap végén. A motorok saját védelmi rendszere is a segítségünkre lehet, hiszen a gyártók már a kilencvenes években is alkalmaztak különböző technikákat, melyekkel megnehezítették a tolvajok dolgát. Több esetben találkoztunk olyan gyújtáskapcsolóval, amit nem lehet rövidre zárni vagy "megkerülni" - a gyújtászár aljában elhelyezett egyszerű elektronika azonnal eltörik, amikor feszíteni/törni próbálják, és ezután csak az új alkatrész felszerelése után lesz indítható a motor. (Ha egy kábellel rövidre zárjuk, akkor a világítás, önindító stb. üzemel ugyan, de a gyújtás nem, így saját lábán aligha jutnak messzire a géppel.)

motorlopas
A Kawasaki gyújtáskapcsolóját gyárilag olyan csavarokkal rögzítik, melyeknek a feje meghúzás közben leszakad, így kulccsal többet nem lehet eltávolítani az alkatrészt, a kapcsoló széttörése esetén pedig mozgásképtelenné válik a motor

Sajnos gyakoribb megoldás, hogy zárt furgonnal viszik el a gépet, mivel így ráérnek a rejtekhely mélyén bíbelődni a zárakkal, mielőtt atomjaira bontanák az áldozatot. Ezt több módon is megakadályozhatjuk - legegyszerűbb, ha beszerzünk egy hangos riasztót, ami a motor mozdításakor lép működésbe, ezzel megzavarva az akciót. Létezik a motor elektromos rendszeréről működő megoldás is, ám olyan esetben, amikor sokat áll egy helyben a masina, ez az akksi lemerüléséhez vezet. Ezért ajánlott saját áramforrásról működő egységet beszerezni, amiből kapható zárral vagy lakattal egybeépített verzió is. Persze a sziréna hangja csak akkor ér valamit, ha sűrűn lakott területen tároljuk a gépünket. A várostól távoli garázssorokon aligha érdekli a kilométeres távolságban szunyókáló éjjeliőrt a zaj - hallott ő már cifrábbat is az évek alatt... Ilyen esetben segítenek a mechanikus védelmi eszközök.

Tárcsazárak, lakatok, láncok, biztonsági szemek - a kínálat szinte végtelen. Sajnos itt is igaz, hogy a drágább termékek rendszerint jobban bírják a strapát: egy másfél méteres lánc, profi lakattal akár hetven-nyolcvanezer forintot is kóstálhat. Persze, mondhatjuk, hogy a legolcsóbb motor is a többszöröse ennek az összegnek, így mindenképpen megéri beruházni, de fontos tudni, hogy a méregdrága eszköz sem jelent tökéletes megoldást, ha helytelenül használjuk.

motorlopas
Ha túrázás közben hagyjuk magára a vasakat, lehetőleg egymáshoz és egy harmadik tárgyhoz is láncoljuk oda őket

Lényeges, hogy a motor olyan részét rögzítsük, ami nem kivehető 1-2 perc alatt (pl. kerekek) - ha lehet, inkább a vázon fűzzük át a láncot. A védelmünk pontosan olyan erős lesz, mint a komplett csomag leggyengébb láncszeme, vagyis a földre vagy falba leütött rögzítő szemen sem spórolhatunk, hiszen akkor a drága láncra költött összeg is csak kidobott pénz... A kikötés úgy történjen, hogy ne legyen stabil, megtámasztható pont - a szem lehetőleg a sarokba, a falra kerüljön, a lánc pedig semmiképp ne érje a földet lezárt állapotban.

A tesztekben gyakran olvashatjuk, hogy a legdrágább védelem is legfeljebb 4-5 percig áll ellen a profi szerszámokkal (pl. sarokcsiszolóval, stb.) érkező tolvajoknak, ráadásul ők felkészülhetnek a legmodernebb eszközökből is, így az egyetlen, valóban hatékony fegyverünk a meglepetés. Ez alatt tényleg bármit érthetünk, hiszen volt olyan, aki a garázs rejtett riasztóját állította be időzítve, összezavarva ezzel a tolvajokat. Csak fél perccel a bejutás után jelzett a készülék, amikor már azt hitték, hogy nyugodtan "dolgozhatnak", de ekkor több sziréna és a beépített reflektorok bekapcsolásával lépett életbe a rendszer, ami az elbeszélés szerint sikeresen meghiúsította a rablást.

Mi is azonnal tudomást szerezhetünk a behatolásról, ha beruházunk egy SIM-kártyás riasztóra, ami azonnal üzenetet/hívást indít a telefonunkra, ha kinyitják a garázs ajtaját. Az olcsó, nagyjából húszezer forintba kerülő szettek arra is alkalmasak, hogy halljuk, mi zajlik éppen a helyiségben, amíg riasztjuk a rendőrséget vagy a helyszínre érkezünk.

Nem tartozik az aktív védelmi eszközök közé, de magatartásunk is hozzájárulhat, hogy ne essünk lopás áldozatává. Kerüljük az olyan fotókat, ahol a nyitott garázs előtt pózolunk a szeretett kétkerekűvel, hiszen a fényképen jól beazonosítható védelmi eszközök (vagy azok hiánya) azonnali tipp lehet a tolvajoknak. Ha el szeretnénk adni a gépet, és több jelentkező is van rá, inkább beszéljük meg a találkozót egy közeli benzinkút parkolójába, mivel az érdeklődők között bármikor lehet olyan, aki csak feltérképezi a helyszínt (és a gépet) az akció előtt, így pedig kiszűrhetjük, hogy meglessék a tárolás helyét és módját.

Megnehezíthetjük a rablók dolgát, ha nem hagyjuk, hogy a földre érjen a lánc lezáráskor...

Havonta egy fél tank benzin árából már gondoskodhatunk arról is, hogy lopás esetén se bukjuk el a motor teljes értékét, hiszen a biztosítók az elmúlt években komoly árversenybe kezdtek a motorosokért, így most már egy idősebb gépre is érdemes lehet Casco-t kötni, ami ráadásul téli/nyári díjszámítással is kérhető. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy fél évig a teljes díjat kell fizetnünk - ami egy tizenéves, hatszázas motor esetén kb. 4000 Ft/hó -, télen viszont csak lopás-, tűz- és elemi kár ellen kell csengetned, ha nem használod a gépet - ilyenkor nagyjából megfeleződik a csekken szereplő összeg.