A háziasszony széles mosollyal, már-már olaszos lendülettel invitál otthonába, pedig még alig szálltam le a motorról. Pár szóban odaveti, hogy mire számítsak bent, de ezt szinte már nem is hallom, hiszen a látvány minden érzékszervemet leköti. Talán a 30-as évekből származik a patinás motor, amit éppen most tolnak ki a műhelyből. Hamar rákérdezek az évjáratra: 1924. Csak alig jobb állapotú az évszázados masina, mint a saját garázsomban pihenő, tizenéves robogóm - kicsit el is szégyellem magam…

terrot 175
Terrot 175, 1924-ből. A francia motorgyártás azóta megszűnt márkája. Kétütemű erőforrással szerelték

Marika az emeletre irányít, ahol a legféltettebb járműveik sorakoznak. Rögtön elsőként a cafe-racer stílus egyik alapítója, a Ducati Cadet, mellette a harmincas évekből származó Vanderer, amit állapota alapján akár egy vadonatúj retro-stílusú motornak is gondolhatnánk. Távolabb a sarokban az ötvenéves Lambretta, melynek az összes mai moped köszönheti koncepcióját, formáját.

Diamond
Diamond, vagyis gyémánt - a kiállítás legidősebb darabja. Szinte hihetetlen, de közel száz éves a masina

Azóta gyakorlatilag változatlan elven készülnek az európai és távol-keleti robogók, csak a műanyag elemek száma nőtt az elmúlt félszáz évben. Elég egy pillantást vetnünk a csodás masinára, hogy azonnal feltűnjön, a mai motorok plasztik idomai soha nem adhatják vissza ezt a szépséget.

Marika és Roberto: ez a mi történetünk

A szobában körbejárva, egy oda nem illő járműre akadok. Felmálházott kerékpár, rajta évtizedes holmik. Hát ez? – mutatok az egyetlen, emberi erő által hajtott szerkezetre.

- Az a mi kapcsolatunk bölcsője - mosolyodik el Marika. Éppen tizenöt éve történt, hogy ezzel a drótszamárral elindultam Olaszországba, és ott találkoztam a mostani férjemmel, Roberto-val. Már majdnem három órája csacsogtam vele – a dialógust nagyban nehezítette, hogy nem beszéltünk egyetlen közös nyelvet sem –, amikor rám nézett, és ujjaival egy gyűrűt szimbolizálva megkérte a kezem…

kerekpar
Az a bizonyos kerékpár, ezzel érkezett Marika Olaszországba. 1994 óta áll itt a bringa, a felszerelésével együtt

A történet pont olyan meseszerű, mint maga a hely. Az idő észrevétlenül telik, Marika mindig elbűvölő mosollyal kezd bele újabb és újabb anekdotákba, melyek a műszaki hátteret sem nélkülözik. Néha megpróbálok közbevágni egy-egy hozzáértést sugalló kérdéssel, ezt ő elismerő mosollyal és részletes válasszal honorálja.

Motabi, AJS, Malanca, Aermacchi – mutat végig a soron - ugye ismeri őket? Már nyelvemen van az igenlő válasz, de tartok a párbeszéd további alakulásától, így férfiasan bevallom, hogy élőben csak a márkák felével találkoztam eddig.

moto guzzi
Roberto saját motorja. Az oldalán a bejárt országok és nevezetességek matricái

Közben átsétálunk az udvar hátsó részébe, ahol a műhely található. Itt további ötven motor sorakozik, az egyik oldalon már egymás felett tornyosulva, vaskos állványokon pihenve. A fáradt polcokon alkatrészek tömkelege, katonás rendben – Roberto ebben sem köt kompromisszumot. Amíg nincs meg az összes eredeti darabja a motornak, addig nem állítja ki. Ha évekig kell börzékre járnia, az sem számít, őt csak a tökéletes végeredmény érdekli.

roberto
Roberto munka közben. Gyakorlatilag lehetetlen úgy érkeznünk, hogy ne egy motort bütyköljön éppen

Most éppen a saját Guzziját tolja elő a félhomályból. Az idősödő California nyergében bejárták már Európa északi régióit - voltak vele a Nordkappon is -, kevesebb, mint két hét alatt tették meg a több mint tízezer kilométeres utat. A Guzzi oldalán matricák sokasága - a nyugati országok szinte hiánytalan felsorolása -, bátran kijelenthetjük, hogy Robertóék igazi világjárók. Azt hittem, hogy a sok csoda után már nem érhet meglepetés, de tévedtem.

simson sidecar
Négyütemű Simson, gyári oldalkocsival. A kiállítás egyik legkülönlegesebb darabja

A két utolsó helyiség inkább raktárféle, mintsem kiállítóterem, mégis, az igazi varázslat itt érint meg.

Hasznos blokk

Dombóvár közelében, Budapesttől alig két órányira található Attala. Az M7-es autópályán, majd Siófoktól a 65-ös úton keresztül érhetjük el legkönnyebben az aprócska falut. Roberto gyűjteménye gyakorlatilag minden nap látogatható - ha igazán színes kínálatot szeretnénk látni, akkor érdemes előre bejelentkezni a 06-30-458-6944 –es telefonszámon.

Olyan ex-szocialista gyártmányok fogadnak, mint a Pannónia (Duna oldalkocsival), Ural, az IZS, vagy a világhírű JAWA salakmotor. És ha ez nem lenne elég, a belső sarokban egy négyütemű, 250-es Simson áll, gyári oldalkocsival! Ez a fajta szelektáltság nem előítélet, hiszen olasz gyártmányú gépek is akadnak szép számmal ezen a mellőzött helyen, egyszerűen fizikailag képtelenség mindet egyesével restaurálni és kiállítani. Mielőtt búcsúzom, még írok pár sort a vendégkönyvbe, ez alatt a látogatók épp üléspróbát vesznek az udvaron álló oldalkocsis fogatokban. Igen üléspróbát, ugyanis ez nem a Közlekedési Múzeum. Ha tetszik, és az állapota engedi, rá lehet ülni, ezzel még jobban átélve a kor hangulatát.

ducati desmo
Ötszázas desmo blokk. Különlegessége, hogy ez a sorkettes építési mód mára teljesen eltűnt a Ducati kínálatából

Éppen elköszönnék, amikor ismeretlen motorhang üti meg a fülemet. Az udvarra szaladok, ahol Roberto éppen egy öreg Superalce nyergében gurul ki a kapun. A hatvan esztendős jármű olyan természetességgel indul, és gyorsít fel a közút forgalmában, mintha csak munkába járásra használt motorkerékpár lenne. A hangja, az illata, és maga az élmény, hogy mozgás közben láthatjuk a múzeum gyöngyszemét… Még a műszakilag kevésbé fogékonyak is elismerően néznek a távolodó motor után. Nincs mit tenni, érzem magamon a fertőzés jeleit, végleg magával ragadott a csodás talján gépek varázsa. Kézfogás, szia Marika, ciao Roberto, ígérem még visszajövök!

moto guzzi falcone
Menet közben még impozánsabb látvány az öreg Guzzi. Az utas kapaszkodója (mai szemmel nézve) elképesztő megoldás

Itt a vége?

Lassan elfordítom a kulcsot, elindulok, magam mögött hagyva ezt a csodát, de valahogy feszengek, az eddig oly kényelmesnek talált nyeregben. Minden olyan kiszámítottnak és sterilnek tűnik, hiányolom a fiatal motorból azt a nyers élményt, amit a vasból és szívből kovácsolt öreg járművek sugároztak. Roberto, megfertőztél! – mondom félhangosan, miközben este már az olasz és német hirdetési oldalakat böngészem, életképes veterán vasak után kutatva. A súlyos összegeket látva már-már feladnám a keresést, de azzal magamat csapnám be: megérintett és csapdába ejtett az a szenvedély, amivel ezek a patinás vasak készültek.

moto guzzi airone
Moto Guzzi Airone. A világháború utáni időszak meghatározó modellje volt Olaszországban

Jövő tavasszal elmegyek, újra megnézem a múzeumot. Már most eldöntöttem, hogy egészen lelassítok majd a falu egyetlen zebrája előtt. Nem mintha nagy lenne ott a gyalogos forgalom, csak úgy, öncélúan. Szinte megállok majd, hogy halljam, ahogy a járókelők összesúgnak mögöttem: Láttátok azt az embert? Igen, ő is egy ötvenéves motorral jött el Marikáékhoz…