· 2020. május 17. 102

Motoros tévhitek a gyakorlatban

Tudod? Rosszul tudod!

A SportMotor fórumát böngészve sok tipikus, visszatérő tévhitre bukkantunk, amit érdemes egy csokorban helyretenni. Sorok között előregurulás, slickgumi és civil járőr és VÉDA – mi az igazság?
Igyekszünk nem elveszni a paragrafusokban, és gyakorlati, életszerű oldalról vizsgálni, hogy vajon mennyire igaz vagy sem a fórumon felbukkanó sok okosság. Kezdjük is az egyik legnépszerűbbel, a slickgumi kérdésével. Az egy dolog, hogy „jobban tapad”, hiszen azért használják pályán a versenyzők az E-jeles, közúti abroncs helyett. Igen, pályán, ahol „tök véletlenül” gumimelegítővel hevítik megfelelő hőmérsékletűre, mert hidegen pont úgy tapad – vagy úgy sem –, mint a közúti megfelelője. Arról nem beszélve, hogy a mostani, aszályos időben elég pár csepp eső, hogy jégpályának érezd a körutat egy slickgumis motorral. Végül pedig a legerősebb érv a kétkedőknek: ha jobban tapadna, akkor sem használhatnád közúton. Vagyis ennyi erővel vehetnél helikopterhajtóművet is az ETZ vázba, mert az nyomatékosabb, mint a Honecker bosszújaként emlegetett egyhengeres - nem lenne szabályos, bármennyire is vágysz rá.
{{articleGallery[25507].caption}}
Szintén rendszeresen visszatérő téma, hogy a VÉDA-kapu beméri-e a motort, illetve kiküldhetik-e a bírságot, ha szemből készült a mérés, és másik irányba néző kamera rögzítette a rendszámot. Nos, számos bizonyíték van rá, rendőrségi képek tucatjai igazolják, hogy bizony kiküldik. Viszont – és elnézést a szóhasználatért – valahol megérdemli, aki képes VÉDA-bírságot begyűjteni. A kapu ugyanis vagy négy méter magas, több tonna tömegű, ezért fél kilométerről látszik, sőt minden esetben jó előre tábla figyelmeztet rá. Ezzel szemben legfeljebb 80-100 méterről készít képet, vagyis van fél kilométered a lassításra, mert ami száz méteren túl van, az a VÉDA számára láthatatlan – ezt maga Óberling József erősítette meg.
{{articleGallery[25508].caption}}
Emellett több rövid, szinte egy szóban megválaszolható kérdés is felbukkant, élen azzal, hogy a civil rendőrautó ugyanolyan jármű, mint a többi, ezért „Szerintem nem vagyok köteles megállni neki, hisz' honnan tudnám, hogy mit akar tőlem?” Nos, rossz hírünk van, és ezt a kérdezőnek is elmondták anno, jogsiszerzéskor. A „KRESZ 6. § szerint a járművek megállítására menet közben a megkülönböztető fényjelzést használó gépkocsiból ad jelzést” a rendőr, márpedig ott a kék-piros a szélvédő mögött, szóval kár kibúvót keresni... Legalább ilyen gyakori, hogy csak azért nem vonatják ki a motort télen, mert akkor „elbukják a kötelező biztosítás bónuszát”, ami szintén városi legenda. Ha 95 napnál rövidebb időre szól az ideiglenes kivonás, akkor ez máris tévedés, és egyébként is többet spórol egy átlagos motoros a 90-150 napos kivonatással a teljesítményadón és biztosításon, így az bőven ellensúlyozza a bónuszvesztést.
{{articleGallery[25506].caption}}
Végül pedig jöjjön a nagy kedvenc, a sorok közötti előregurulás. Már tíz éve szabályosan mehetünk a buszsávon és a kocsik között, mégis sok a félreértés, sőt néha maguk a motoros újságok „szakértői” tévesztik meg a közlekedőket. Röviden a lényeg: csak álló járművek mellett, között gurulhatsz előre, viszont ez torlódásnál, lámpánál, vasúti átjárónál is engedélyezett, sőt autópályán a biztonsági folyosón is – az NFM hivatalos állásfoglalása alapján –, ha ezzel más szabályt nem sértesz. Ugyanígy nem szabályozzák, hogy jobbról, balról vagy középen kerülöd ki a sorokat, bármennyire is sok helyen olvashatod az ellenkezőjét, mivel ilyen korlátozás csak a bringásokra érvényes.