Aggodalommal lessük a naptárt, ahogy az utolsó nyári hónap lapja is átfordul, helyet adva a munka- és iskolakezdést hirdető szeptembernek. Kár azonban siratni a szezont, mivel az elkövetkező hetekben nem csak az egyre rövidebb nappalok sürgetése parancsol a nyeregbe: higgyétek el, a szeptemberi és októberi túrák sok szempontból élvezetesebbek, izgalmasabbak, mint a nyári karikák. Az ezerszínű természet, a kellemes nappali hőmérséklet és a nyárutó hangulata bizony komoly csábítást jelent, de nem árt felkészülni, hogy milyen gondokkal kell szembenéznünk a kora őszi kirándulások alatt.

Vigyázz, csúszik!

A napos, száraz hétvégék ígérete jó ómen nekünk, motorosoknak, ugyanakkor szinte kötelező velejárója az ilyen időjárási helyzetnek a fokozott reggeli pára- és ködképződés. A hűvös, gyakran tíz fok alatti hajnalok egyébként sem barátai a sportosabb abroncsoknak, és a hideg, párától nedves aszfalton bizony óvatosan kell húznunk a gázt az első kilométereken. Ugyanígy meglephet minket az előző éjszaka esett csapadék is, ugyanis a nyílt országúton hamar felszáradó tócsák az erdősávok, fák árnyékában makacsul tartják magukat, s ezekre ráfutva egy hirtelen mozdulat - főként blokkolásgátló nélküli vassal - könnyen bukáshoz vezethet. Ha ilyen szakaszra érnél, legfeljebb óvatos gázkezeléssel korrigálj, a kapkodó kormány- és fékkezelés aligha vezet eredményre, a gumid pedig - főként, ha valamilyen kimondottan túrázásra tervezett darab - valószínűleg meg fog birkózni a kihívással, és csak igazán mély vízben veszíti el a tapadását - akkor is inkább felúszás, azaz aquaplaning következtében.

sar
Ha sárral borított útszakasszal találkozol, mielőbb jelentsd a közútkezelőnek, hogy megszüntethessék a főként motorosokat fenyegető veszélyforrást

Sajnos nem csak a természet, de az emberi figyelmetlenség is fenyegeti ilyenkor a motorosokat. A mezőgazdasági területek mellett haladva legyünk hát fokozott figyelemmel, ugyanis előfordul, hogy egy-egy feledékeny gazda az útra felhordott sarat nem takarítja fel a járműve mögött, és ez - ellentétben az autókkal - kétkeréken akár végzetes is lehet.

Szintén nem várt veszély, hogy a nap már alacsonyabb szögben jár, s a fákkal övezett szerpentinekről kihajtva a reggeli, illetve késő délutáni órákban könnyen elvakíthat az éles fény. Ilyenkor lehetőleg szúrj ki egy fix pontot - például az út jobb szélén futó felfestést, már ha van ilyen -, így ahhoz viszonyítva a sávban tarthatod a motort, míg a szemed hozzászokik a fényviszonyok hirtelen változásához.

sar
Ősszel az aszfaltra hulló vizes levelek is megtréfálhatják a kevésbé tapasztalt vezetőket

Talán riasztó lehet a kezdő motorosoknak ez a felsorolás, de ennek ellenére csak javasolni tudom, hogy az őszi hétvégéket is töltsétek nyeregben - sok-sok felfedezni való vár még ránk a szezon legszebb heteiben, és bizony jó lesz ezekre visszaemlékezni: képek, videók és beszélgetések formájában feleleveníteni őket a hosszú téli pihenő alatt...