Szeder Zoltán vagy ahogy a legtöbben ismerik, Zozó kiváló motoros, egyben – mint mérnök – a fizika megszállottja, így adta magát az ötlet, hogy a két területet ötvözve elkészítse a hihetetlenül részletes, mégis könnyen „emészthető” Motorozástan könyvet, amiben átadhatja tudását a többieknek. Persze ő sem úgy született, hogy szikrázó lábtartóval fordult ki az óvodaudvarról – legtöbbünkhöz hasonlóan saját bőrén tapasztalta meg, hogy friss jogsisként milyen keveset tudunk a motorozásról. Most ő mesél új könyvéről.

Évtizednyi kutatás egy könyvben

- Emlékszem, kezdőként azt hittem, mindent tudok a motorozásról… Nem is bátor, inkább vakmerő voltam a nyeregben, majd úgy 10-12 éve felismertem, hogy tulajdonképpen egyáltalán nem tudok motorozni – csoda, hogy egyáltalán megúsztam az eddigi kalandokat!

motorozastan-szeder-zoltan-konyve-24204
Szeder Zoltán, azaz Zozó egyaránt jó elméletben...

Nyilvánvalóvá vált, hogy csak két választásom van: eladom a vasat vagy végre komolyan veszem a motorozást. Elkezdtem pályanapokra, tréningekre járni, elolvastam a szakirodalmakat, közben pedig a tapasztaltabb versenyzőket zaklattam a kérdéseimmel. Persze sok mindenre így sem kaptam választ, ezért nekiláttam újra az alapoktól, tudományos szemmel vizsgálni a motorozást, és 12 év alatt olyan sok összefüggésre derült fény, hogy eldöntöttem: meg kell osztanom másokkal.

Motorozástan – a motorok fizikája

Tanárként kötelességemnek éreztem, hogy a megszerzett tapasztalataimat továbbadjam, de a tréningeken, előadásokon, illetve a Rhino Tours kirándulásain – ahol túravezető vagyok – csak pár tucat emberhez jutott el az „okosság”.

motorozastan-szeder-zoltan-konyve-24202
...és gyakorlatban

Ezért aztán papírra vetettem mindent, amit csak összegyűjtöttem, és idén télen megszületett a könyv, melyben olyan összefüggésekről esik szó, mint a

- a tapadás és csúszás átmenetét megmagyarázó úgynevezett hiszterézismodell,

- a kerék tapadásának változása kanyarodáskor (Kamm-modell valós torzulásai),

- a kerék fizikájából eredő sodródások (kúpmodell és íveltéréses sodródás),

- és gyakorlatilag minden, ami a motorozás fizikájához kapcsolódik.

Azt remélem és azért írtam meg a könyvet, hogy a „szemüvegemen keresztül” érthetővé váljon például a vezetési stílusok közötti különbség, egyben útmutatást adjon a kiadvány az egyes módszerek tudatos használatára. Ezáltal kézzelfoghatóvá válik minden egyes morzsa, amit a sebesség/biztonság mérleg serpenyőire szórhatunk, azaz itt kezdődik a tudatos motorozás.

Azt hiszem, Kovács Birkás Robi barátom fogalmazta meg a legjobban az írás lényegét:

„Segít, mint egy oltás, ami a szervezetedben kering, és az adott pillanatban megmenthet, mert már figyelsz a részletekre.”

motorozastan-szeder-zoltan-konyve-24206
Ha megérted a fizikáját, rögtön jobban élvezed majd a motorozást - ez stílustól függetlenül igaz minden vasra

Ha kedved kaptál hozzá, az alábbi linken rendelheted meg Zozó könyvét, sőt itt bele is olvashatsz a legérdekesebb fejezetekbe. Valóban ideális olvasmány a téli estékre, hogy a fotelben töltött napokon is jobb motorossá válj és jobban megértsd a gép viselkedését.