Bár fűtött a kíváncsiság, továbbra is szkeptikusan szemléltem a pótkocsis kalandot, elvégre a motoros túrázás ortodox módjánál, vagyis a nyeregben töltött óráknál jobbat még valószínűleg nem találtak ki. Tovább fokozta rosszallásomat, hogy egy fél órába telt elhozni a futót - hiába esett útba, ha szigorúan számoljuk, ez is hozzátartozik a plusz teendőkhöz. Volt hát egy vonóhorgos, csurig tankolt autó, egy vontatmány, egy rámpa és néhány spanifer, már csak némi bátorságra volt szükség, hogy a több száz, futón cipelt quadom és ATV-m után most először motorokat rögzítsek a platón.

Ijesztőbb, mint valójában

Utólag bevallhatom, túlizgultam ezt a lekötözés dolgot. Jóllehet, ebben nagy szerepe volt, hogy Kovács Zsiga kollégám és barátom, aki számtalanszor vitte már így gépeit, önként és aktívan részt vett a folyamatban, ami az idomos motorok kihívásai miatt nagyjából egy órát vett igénybe. Bezzeg a chopperek és a bukócsöves endurók tulajdonosai, ők csak beakasztják a kötelet a vaskos csövekbe, meghúzzák, s már fordíthatják is a kulcsot. A sportmotorokon alig akad ilyen rögzítési pont, ha lenne is, általában valamelyik műanyag elem útban van mellette, és feszítené a kötél a drága idomot, ami az álmoskönyv szerint semmi jóval nem kecsegtet.
motorszallitas-utanfuton-2-6012
Nem ördöngösség a fel- és leállás... Felfelé járó motorral, egyesben, a kuplungot csúsztatva „magától" felhajt a gép, le pedig ugyanez fordítva - álló motorral, a kuplungkart óvatosan behúzva szabályozhatjuk a sebességét.
Szokás a kormány végét lehúzni, ezt azonban nem kockáztatnám meg egy fiatal, pláne ride by wire markolattal ellátott vason, ki tudja, milyen kárt okozhat a kőkemény feszítés az érzékeny alkatrészben. Tuti megoldásként beszereztem a kimondottan motorok rögzítésére készült és a hatóságok által is elfogadott szetteket, ebben volt két dupla hurok, melyeket a villahídon átdobva lehúztuk a ZZR-ek elejét, míg az első kereket közvetlenül a futó keretéhez rögzítettük. Mi tagadás, itt kezdett jó kedvem lenni, mert ekkor már a motor kormányát megmozdítva az utánfutó is megbillent, vagyis létrejött a stabil kapcsolat.
motorszallitas-utanfuton-2-6019
A gépi és a kézi feszítésnek is megvannak az előnyei - jómagam az utóbbit javaslom. Faék egyszerűségű, így a meghibásodás esélye is csekély, az apró szerkezet nincs útban az idomok közelében sem, és a klipsz alá kötött csomóval tényleg bombabiztosan tartja a gépet.
A többi már gyerekjáték volt: a lekötözés általános szabályai szerint lefelé, s mind a négy irányba megfeszítettem a köteleket, ezáltal a motorok rugózása már nem befolyásolta azok feszességét, s a vasak úgy álltak, mintha odacsavarozták volna őket. Ide kívánkozik, hogy az olasz/japán, illetve sornégy/V2 vitánál is vérmesebb szócsörtét hozott, hogy géppel ellátott, ún. racsnis vagy egyszerű, „klipszes" spanifereket használjunk. Jómagam az utóbbira voksoltam, anno az ATV-k szállításánál már számtalanszor bizonyítottak nálam. Előnyük, hogy egyszerűek, kis helyen elférnek, ezáltal szűk helyeken is könnyen használhatók. Hátrányuk, hogy nincs rajtuk erőkar, így két ember szükséges a lekötéshez - egy ül a nyeregben, míg a másik kényelmesen megfeszíti a kötelet -, igaz, a motorját féltő kezdők valószínűleg egyébként sem vágnának bele segítség nélkül a feladatba.

motorszallitas-utanfuton-2-6013
Az átlagos méretű utánfutón egyszerre két motor fér el, nagyméretű gépek esetén már extra széles pótkocsira lehet szükség. Mellesleg nem árt, ha az így akár egy tonnára rúgó össztömeget egy olyan autóra „bízod", mely tömegben és teljesítményben is alkalmas a feladatra

Eltelt hát másfél óra, még ha ez nem is a túrából, hanem az előző napi készülődésből rabolt időt. Másnap reggel hét körül a székesfehérvári starthelyen felvettük a velünk tartó motorosok holmijait - ők is értékelték, hogy nem kell három dobozzal, gumimatraccal és színestévével felpakolni a vasakat, helyette egy szál tanktáskával vághattak neki a távnak.

A teknős és a nyúl

A kétkeréken utazókat nem szerettük volna fárasztani szolid, száz körüli utazótempónkkal, előreküldtük hát őket, hadd haladjanak kedvük szerint. Ebből azután sok véletlen találkozás alakult, hol ők, hol mi nyújtózkodtunk pihenőkben, benzinkutakon, amíg a másik csapat elhúzott a pályán. A motorosok értelemszerűen gyakrabban álltak meg, viszont jobban is haladtak, így nagyjából egy átlagtempót futottunk, egészen Szlovéniáig. Ott ugyanis a példátlanul hanyag forgalomszervezés miatt több alkalommal is hosszú dugókba ütköztünk, húsz-harminc perces kényszerpihenőket töltve a kígyózó sorokban.

motorszallitas-utanfuton-2-6020
A dugók és a fizetőkapuk lassan araszoló sorai miatt érdemes éjszaka útra kelni. A hűvösebb idő és a gyér forgalom is az esti vagy legkésőbb éjféli indulás mellett szól.

Irigykedve lestük a kocsik között elhúzó gépeket, amíg mi vártuk, hogy az autópálya-kihajtón rostokoló nyaralók megtalálják a gázpedált és a sebességváltót. A nap második felében azután változott a helyzet: ahogy fáradtak a motorosok és utasaik, úgy nőtt a pihenők hossza, mi pedig az ebéd után a finom olasz kávétól és hívogató célponttól felpezsdülve egyre lendületesebben haladtunk a kiszemelt szállás felé.

Mi is útra keltünkSzöszyárpy nicknevű olvasónk is nemrégiben teljesített egy túrát két motorral, illetve egy utánfutóval, és megosztotta velünk tapasztalatait. Elmondása szerint a motorok lekötözése viszonylag sok időt vitt el, mert a kormányon rögzített spaniferek lehúzásakor útban voltak az idomok, ezért a kötél és a műanyagok közé előbb megfelelő méretű rongydarabokat kellett keresniük, bár - mint fent írtam - ez korántsem ideális, inkább kerülendő megoldás. Problémát okozott az is, hogy az általános célra készült spanik túl hosszúak voltak, így a felesleges, szabadon lógó kötelet is el kellett vezetniük. Egyfajta tanulópénz volt ez az első kirándulás, elmondása szerint legközelebb már ők is rövid, kimondottan ilyen célra szabott kötelekkel dolgoznak, illetve a gépeket a bukógombáknál, az idomtól messze rögzítik.

motorszallitas-utanfuton-2-6092
A helyes lekötés alappillére, hogy erős legyen és összehúzza a rugózóelemeket, illetve, hogy az első és hátsó kötelek - a motor középvonaláig meghosszabbítva - legalább derékszögben álljanak egymással. Ha így rögzíted őket, előre-hátra, lefelé és oldalirányban is biztos tartást adnak
Az utánfutót mindössze napi 2500 forintért bérelték, az apró Volkswagen Polo egy tankolással több mint 900 kilométert tett meg, így messze olcsóbb volt a közel ezer kilométeres túra, mintha kétkeréken tették volna meg az utat. Hasznos kiegészítésként Árpi még szóba hozta, hogy érdemes előre rákeresni az útba eső töltőállomások áraira, mert 1,1-től 1,7 (!) euróig terjedt egy liter 95-ös ára a túra során, ami az autóba tölthető 50-60 liternél már több ezer forintos különbséget jelent.

Beszédes számok

A motorral haladó társainkat messze beelőzve végül 11 óra alatt tettük meg a kilencszáz kilométeres távot, melyben hatalmas szerep jutott a hibás időpontválasztásnak. Szombat reggel indultunk, igen, mint minden turnusváltásra kihegyezett nyaraló. Lakókocsival bénázó holland nyugdíjasok, az autópályán 90 és 130 között hintázó, térképet hajtogató mazsolák és a díjfizetőkapunál tétovázó, apróval babráló kezdők - igen, ők mind ellenségeinkké váltak az alig egy nap alatt.

motorszallitas-utanfuton-2-6015
A GPS-nyomkövető szerint a hazaút három-négy órával rövidebb ideig tartott, mint odafelé, pedig hasonló tempóval haladtunk. A megspórolt idő csupán a jól megválasztott, kora reggeli startnak és az ebből fakadó gyér forgalomnak köszönhető.

Meglepetésünkre éppen csak beálltunk az Airbnb-n talált, hihetetlenül olcsó házikó udvarára, mikor jött az sms: még legalább egy óra kell a motoroscsapatnak, hogy ideérjen, nagyjából száz kilométerre lehetnek. Végül ők is megszenvedtek a dugóval, így az egy órából másfél lett, vagyis az egész nap 140-150-nel robogó brigádnak 12,5 órába telt az autóval nyugis, százas tempóval 11 óra alatt abszolvált út.

A spanikkal nagy barátok lettünk időközben, a felpakolás alatt sikerült minden apró részletet kitapasztalni, így a levétel csak 20-30 percet vett igénybe. Na jó, a gyors legurulásban nagy szerep jutott annak is, hogy másnap reggel, amíg az ezer kilométeres rohanástól megfáradt csapat a kertben próbált erőt gyűjteni, jómagam már alaposan kiéhezve rontottam a motorra, hogy reggeli után elinduljak felfedezni a környéket. Volt mit, a Ledro-tó vidéke - főként nyugat-délnyugati irányba indulva - elképesztő szerpentineket rejt, csak győzze az ember fékbetéttel és gumival a tényleg folyamatos kigyorsításokat és féktávokat.

Win-win helyzet

A vasárnapi, kiadós motorozást követően gyorsan papírt, tollat ragadtunk, és összeadtuk, mennyit is nyertünk, illetve spóroltunk. A többieknek nagy segítség volt, hogy a tartalék gumikat, alkatrészeket és az egész hétre elegendő felszerelést magunkkal hoztuk - ez eddig nulla forint, ugyanakkor tényleg megfizethetetlen, ha az ő szemszögükből nézzük. Ugyanígy fontos előny volt, hogy első este már meleg vacsorával várhattuk a beeső csapatot, hiszen a Ford hátuljában ott pihent egy 80 literes aktívhűtő, melyben legalább 4-5 komplett vacsorára elegendő készétel lapult. Hálás tekintetek jelezték, kicsit sem bánják, hogy a zuhany alól egyből az asztalhoz ülhettek, és nem vissza a motorra, hogy eljussunk a pár kilométerre fekvő pizzériáig.

motorszallitas-utanfuton-2-6014
Könnyelműség volt azt mondani, hogy mindenki bátran hozzon bármit, mert befér az autóba. Hét ember szinte teljesen megtöltötte az öt köbmétert...

A konkrét számokra visszatérve: 320 eurót és legalább egy teljes napot takarítottunk meg, ennyi a tiszta nyereség, ha a két motor a platón pihen és nem a rém unalmas autópályán pöfékeli el az 520 forintos talján benzint. Előbbi jól jön most, amikor közelebbi célpontok felé indulunk, immáron „lábon" - ennyiből kényelmesen kijön egy Tátra-kerülés, panzióval, sztrapacskával, zakopanei bobozással. A plusz napnak szintén jó hasznát vettük, hiszen olyan mesebeli célpontokhoz jutottunk el vasárnap, melyeket ezer kilométer motorozás után másnap reggel biztosan nem vettünk volna fel a kívánságlistára.

Az már tényleg csak ráadás, hogy a kijutás tapasztalataiból okulva már bölcsebben terveztük a hazautat, vasárnapra hajnalra tolva az indulást. Jó döntésnek bizonyult: délután egy körül már ismét Székesfehérvár magasságában jártunk, szinte forgalomtól mentesen, négy hosszabb-rövidebb pihenővel teljesítve az utat.

motorszallitas-utanfuton-2-6093
A megnövekedett teher és légellenállás nem okozott túlzott fogyasztástöbbletet - a két motor vontatása közben 7,9 literes átlagot mértünk a megszokott 6,5 helyett, míg szöszyárpy takarékos Polója 6,2-vel is beérte az úton

Ha hozzászámoljuk, hogy egy-két órát elvisz a futó beszerzése és a pakolás, nagyjából 5-600 kilométer környékén húzhatjuk meg a képzeletbeli vonalat - ennél messzebbre indulva már egyértelműen időt spórolunk, melyet a fárasztó és drága autópálya helyett a még soha nem látott, penge szerpentineken tölthetünk. Az anyagi része egészen más kérdés: itt szinte nincs is minimum távolság, ugyanis vitathatatlan, hogy két motort messze olcsóbb így vinni, mintha lábon menne az ember, a megspórolt összegből pedig szabadon költhetünk a következő, rövidebb gurulásokra, ahol már mellőzhető a nagy és nehéz vontatmány.

motorszallitas-utanfuton-2-6017
Nem kényszer, sokkal inkább kiváló lehetőség a trélerezés. Öt-hatszáz kilométeren belül mi sem erőltetjük, de az egy nap alatt csak neccesen elérhető célpontokra tökéletes választás.

Összességében csak egy negatívumot sikerült leszűrni: a mellettünk elsuhanó magyar és külföldi motoroscsapatok közül senki nem köszönt, sőt nem is fogadta köszönésünket, így jelezve: papírkutya, aki valaha futóhoz érinti a gép kerekét. Legyen nekik - mondtam félhangosan, de ennél többre nem futotta, mert fejben már a felvidéki túrát terveztem, ahol most egy fantasztikus hetet tölthetünk a megspórolt nagyjából százezer forintból...