Olyan sok téves infó kering a világhálón, hogy egyszerűen muszáj tisztázni: mi a helyzet a műszaki vizsgával most, vészhelyzetben? Először is lássuk a rendelete: „A magyar állampolgárok egészségének és életének megóvása érdekében elrendelt veszélyhelyzet során teendő intézkedésekről szóló 41/2020. (III. 11.) Korm. rendelet alapján a magyar állampolgárok Magyarország területén hatályos, lejáró hivatalos okmányai, a személyazonosító igazolvány, a vezetői engedély, a forgalmi engedély, és a mozgásában korlátozott személy parkolási igazolványa a veszélyhelyzet megszűnését követő 15 napig érvényesek”.

muszaki-viszga-veszhelyzet-idejen-25103
Fontos részlet, hogy a 41/2020. (III. 11.) Korm. rendelet a magyar állampolgárok - és nem cégek - lejáró hivatalos okmányait említi, tehát ez alapján a vállalkozások futármotorjai és egyéb járművei nem használhatóak lejárt műszaki vizsgával

Eszerint tehát mindenki közlekedhet lejárt okmányokkal – már ha az március 11 után járt le -, ugyanakkor, ha szeretnénk elkerülni a végtelen sorokat és várólistákat, ugyanúgy elmehetünk vizsgáztatni most is, mint normális körülmények között. Megkérdeztük az NKH-t, s úgy nyilatkoztak: a vizsgaállomások legtöbbje nyitva tart, nincs tömeg, vagyis gyorsan letudható a vizsga, de indulás előtt azért csörögjünk oda – az a biztos.

Mi kell a sikeres műszaki vizsgához?

Nem szeretnénk ezeroldalas KÖHÉM-rendelettel fárasztani a motorosokat, ezért röviden, konyhanyelven összegyűjtjük, mire is lesz szükséged, ha lejárt a forgalmid. Emellett megosztjuk a vizsgabiztosok tapasztalatait is, hogy melyek a leggyakoribb hibák, elfelejtett részletek, ami miatt megbukhat a motor.

muszaki-viszga-veszhelyzet-idejen-25106
Egy bukócső vagy doboztartó miatt tuti nem bukik meg a motor, de a kínai kipufogó és a hasonló nyalánkságok már kiverik a biztosítékot...

Több szakembert megkérdezve rendre három hibát, anomáliát említettek a kétkerekűek kapcsán. Az egyik a motorkerékpárok sokfélesége, amit súlyosbít a nem éppen naprakész, 6/1990 KÖHÉM rendelet. Ebből fakad, hogy a Magyarországon érvényes szabályok szerint nem kaphatna műszakit egy TDM900 vagy ZZR1400, mert a motorkerékpárokon legfeljebb egy fényszóró lehet a rendelet szerint. Persze a gyártók kérhetnek és kapnak is egyedi „felmentést”, de vizsgabiztos legyen a talpán, aki megállapítja egy 20-30 éves gépről, hogy azon eredetileg egy vagy két lámpa világította az utat… A másik természetesen az „engedély nélküli átalakítás”, ami lehet egy kínai kipufogó, kormány vagy xenonfényszóró – a lényeg, hogy a gyárira nyomokban sem hasonlító alkatrész. Kivétel ez alól az olyan átalakítás, mely csupán „díszítőelem, esetleg kényelmi felszerelés, és nincs befolyással a jármű rendeltetésszerű használatára”. No, ezek után ember legyen a talpán, aki megállapítja egy kínai túraplexiről, hogy az kényelmi elem vagy befolyásolja a használatot…

Mit vigyél magadra a műszakira?

A harmadik probléma, hogy nemes egyszerűséggel hiányzik egy kötelező okmány vagy igazolás. Hogy ne kelljen kétszer fordulnod, most röviden összeszedjük, mit kell zsebre tenned, ha műszakira indulsz. Forgalmi engedély, kötelező biztosítás igazolása és személyi igazolvány - ez a hármas elengedhetetlen, illetve, ha más nevén van a gép, akkor meghatalmazásra is szükséged lesz.

muszaki-viszga-veszhelyzet-idejen-25105
Gratulálok, átment! Így néz ki egy jól működő fékrendszer eredménye a monitoron

Az ellenőrzés sorrendje a következőképpen alakul. Amikor odaérsz, leadod a szükséges papírokat, melyeket fent olvashattál. Ezt követően megkeresik a rendszerben a váz- és motorszámot, valamint a rendszámot. Ha ezek mind rendben vannak, kezdődik a szemle. Második lépésként tüzetesen átvizsgálják a motort, mielőtt a tényleges műszaki vizsgára engednék. Ennek előnye, hogy az esetleg fellelt hibákat csak a tulajdonossal közlik, így azok egyből kijavíthatók és a gép makulátlan állapotban gördülhet át a tényleges vizsgálatra – nem bukik meg és nincs szükség pótvizsgára sem.

muszaki-viszga-veszhelyzet-idejen-25104
Műszer híján a garázs falán is ellenőrizhetjük a fényszóró működését és beállítását

A műszaki tényleges első pontja a fékek állapotának felmérése, ezt követi a csapágyak (kormány, kerék, lengővilla stb.) tüzetes átnézése. Ha ezeken is átjutott, akkor vetnek egy pillantást az abroncsok mintamélységére és a teleszkóp-szimmeringekre. Ha mindent megfelelőnek találnak, jöhetnek a világítóberendezések és a kürt. Amennyiben itt is a helyén van minden, a rettegett decibelmérés következik. Utolsó lépésként még egyeztetik a forgalmiban megjelölt, valamint az idomokon látható színt, s ezután már gurulhatsz is az iroda felé, hogy utána újabb két évig róhasd az utakat.

Az egész nem tart tovább egy óránál, és az állami vizsgaközpontokban 4360 forintba kerül. Mivel a maszek állomásokon csak pár száz forintot „tarthatnak meg” ebből, a többi pedig a költségvetésbe megy, így érthetően magasabb a tarifa – általában 8 és 12 ezer forint között mozog. Utóbbi helyeken már „érintésmentesen”, otthonról is elintézheted a dolgot, ugyanis egyre több társaság vállalja háztól-házig szolgáltatással, sőt néhol ingyenes szállítással a motorok műszakiztatását.