Miként korábban megírtuk, 2018 januárjától változtak a műszaki vizsgáztatás szabályai. A Magyar Közlöny vonatkozó számából megtudhattuk ugyan, hogy elviekben milyen módosításokra számíthatunk, ám az nem derült ki, hogy a gyakorlatban milyen előnyökkel vagy hátrányokkal járnak majd az újítások. A napokban az Autószerelők Országos Egyesületének műszaki vizsga tagozatának vezetője, Sebestyén Péter beszélt a szabályozásról, aki egyszerűbben, érthetőbben fogalmazta meg a legfontosabb tudnivalókat. Mint szavaiból kiderült, az új rendszer kedvez a tulajdonosoknak, tudniillik nemcsak két végletben gondolkodhatnak a vizsgabiztosok, nevezetesen hogy megbuktatják vagy átengedik-e a pácienst, hanem több minősítési fokozat is rendelkezésre áll majd.

muszaki-vizsga-valtozas-2018-17468
Nem gond, ha nem teljesen tökéletes a masina, ugyanis 2018-tól lehetőséget adnak a kisebb hibák utólagos kijavítására

Ennek megfelelően három osztályba sorolják a járműveket, melyek a következők:

- Kisebb hiba, hiányosság: ezek a motorkerékpárok vagy autók megkapják a friss műszaki vizsgát, ám felszólítják a tulajdonost, hogy mielőbb gondoskodjon a hibák elhárításáról. Ezeket illetően nincs bemutatási kötelezettség, tehát nem ellenőrzik utólag, hogy valóban megtörtént-e a javítás.

- Komoly hiba: azon problémákat sorolják ide, melyek előbb-utóbb konkrét veszélyforrást jelenthetnek. A vizsgán ilyenkor is átengedik a masinát, viszont csak két hónapig érvényes engedéllyel, ennyi időt adva a tulajnak, hogy kijavíthassa a hibákat. A két hónap elteltével újra be kell fáradni a vizsgabázisra, s bemutatni az elvégezett korrekciókat, s ha ezeket rendben találják, újra műszakira bocsátják a járművet.

- Veszélyes hiba: ide tartozik az összes olyan rendellenesség, ami már konkrétan a közlekedésbiztonságot veszélyezteti, ez esetben természetesen nem kaphat friss műszakit a gép.

A szakértő arról is szót ejtett, hogy korábban akár megyénként is változhattak a vizsgáztatás feltételei, valahol könnyebb, valahol nehezebb volt átmenni. A módosítások következtében várhatóan ez is egységesedik majd, így mindenhol azonos elbírálás és egységes feltételek mellett zajlik majd a folyamat.

Örömteli hírek ezek a tulajdonosoknak, hiszen hibátlan jármű egyszerűen nem létezik, s talán így valóban életszerűbb lesz a rendszer. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy a motorkerékpár megfelelő műszaki színvonalon tartása nem azért fontos, hogy átmenjünk a vizsgán, hanem saját biztonságunk érdekében, továbbá hogy ne kelljen egy kisebb problémából kiinduló hiba miatt később vagyonokat hagyni a szervizben.