Útban vendéglátónk cége, az ÉGT Kft. szabadegyházai telephelye felé azon tűnődöm, vajon a Moto3-at uraló KTM ellen teremhet-e babér egy alig maroknyi, de annál lelkesebb és tehetségesebb magyarból álló csapat számára?

MW Performance
A (majdnem teljes) MW Performance Team balról jobbra: Sonkoly Csaba, Bata Gergő, Laczkó Máté versenyző, Mohai János csapatfőnök és tulajdonos, Mohai Zsófi néni és Máté édesapja, Laczkó Lajos.

Mohai János és az általa vezetett MW Performance Team ugyanis éppen erre készül: felvenni a kesztyűt az osztrákok mellett a Hondával, a Mahindrával, a Kalex-szel és az FTR-rel egy saját tervezésű és gyártású versenymotorral a Grand Prix belépő géposztályában.

Irány a Moto3!

Mohai urat és csapatát a magyar gyorsasági motorsportban jártasak számára bizonyára már nem kell különösebben bemutatni. A gépipari technikusként végzett, manapság az élelmiszer-, könnyű- és nehéziparba szánt nemesacél berendezések tervezésével, gyártásával és szerelésével foglalkozó üzletember a nyolcvanas évek óta van szoros összefonódásban a motorsporttal. „Cégem, az ÉGT Kft. csupán a hátteret biztosítja igazi szerelmem, a motorozás számára” – meséli János, miközben az előcsarnokból bevezet abba a műhelybe, ahol az első magyar Moto3 prototípus versenymotor várja, hogy első „idegenként” körbefotózzam…

MW Performance
Mohai úr szerint a Moto3-as váz nagyjából tíz kilóval nyomna többet, ha titán helyett acélból készítenék. Odabent egy igazi Honda Moto3-as blokk várja türelmesen a bevetést. A képen Mohai úr, és a Magyar Motorkerékpár Szakközépiskola (MAMI) tanulójából csapattagá vált Bata Gergő emelik az apró gépet

A padon álló gép apró és filigrán, mégis erőt és szaktudást sugároz, s bizony lenyűgöző látványt nyújt idomok nélkül, nem utolsó sorban az MW Performance lelkes csapata által tervezett és gyártott térhálós csőváz szokatlan színe miatt. Az MW ugyanis jó szokásához hűen nem alumíniumból, de nem is acélból készíti a versenymotorokat - ők bizony titánnal dolgoznak!

A csapat titánvázas Simsonjai és Szoci-kategóriás, MZ-blokkos gyorsulási motorjai hosszú évek óta az eredménylisták élén szerepelnek a maguk kategóriájában, számos bajnoki címmel gazdagítva az MW-t. 2014-től azonban kissé átalakul a csapat és működése, mert mindent a Moto3 projektnek rendelnek alá. A motor közel fél évig készült és tavaly karácsonyra állt össze „tesztelhető” állapotra, az induláshoz már csak némi szponzorsegítség hiányzik.

MW Performance
A mindösszesen négy (4!!!) kilós titán Moto3 váz három fő, Mohai János, Sinkó György és Bata Gergő munkáját dicséri. A titánt nem egyszerű hegeszteni – oxigénmentes környezet szükséges –, itt jön képbe az ÉGT Kft. magasan képzett hegesztőgárdája, akik, amikor például nem svájci gyógyszercégek számára készítenek hatalmas acéltartályokat, titán Moto3 versenymotorokat alkotnak, vagy a Malossi számára készítenek bérgyártásban kétütemű kipufogókat

„Számításaim szerint egy megfelelő GP-pályán egyetlen tesztkör a Moto3-mal nagyjából százezer forintba fog kerülni mindenestül – meséli terveit Mohai úr –, és mivel a projekt négy év alatt eddig nagyjából 45 ezer eurós költséggel járt, amit saját zsebből finanszíroztam, a továbbiakban szükségünk lesz szponzorokra, hogy a megfelelő ütemben tudjunk továbbfejlődni.”

Hosszú még az út

Nyilvánvaló, hogy ezekben a kezdeti időkben rengeteg fejlesztőmunka áll még a csapat előtt, amíg a technika eléri a vébés fejlettségi szintet, de azt senki sem mondta, hogy a Moto3 meghódítása egy gyors sétagalopp lesz.

MW Performance
Tavaly év végén az olasz motorsport egyik meghatározó alakja és a Moro Racing tulajdonosa, maga Franco Moro is meglátogatta az MW Performance műhelyét, hogy „lemeózza” a titánvázas magyar versenymotort. „Hosszú percekig hajlongott a motor alatt!” – mondja Mohai büszke és huncut mosollyal bajsza alatt…

Nem is mondhatni, hogy hiú ábrándokat dédelgetnének az MW-nél. „Reálisan nézve minimum négy év kell ahhoz, hogy felállhassunk a Moto3 rajtrácsra – folytatja János –, de már most pontos és részletes terveink vannak ezt a pár évet illetően” – aminek szerves része Mohai úr motorversenyző pártfogoltja és sokak szerint az ország egyik legtehetségesebb fiatal versenyzője, az alig tizenegy éves Laczkó Máté, akivel János háza mögötti privát műhelyben beszéltünk meg találkozót.

Miközben Bata Gergő – a csapat első számú szerelője – és Mohai úr felszerelik az MW Moto3-ra a karbon idomokat, hogy teljes valójában is megörökíthessem a masinát, telefonon az MW Performance technikai igazgatójával, Sinkó Györggyel beszélgetünk a csapat és Máté közös jövőjéről.

MW Performance
Mohaiék műhelyében a főtengely-kiegyensúlyozó gép mellett egy igazi DynoJet teljesítménymérő pad is segíti a munkát. A képen Máté idei edzőmotorja, a Moriwaki MD250H.

„Máté februárban tölti be a tizenkettőt, tehát még négy évig túl fiatal a Moto3-ba (az ott érvényes 16 éves korhatár miatt – a szerk.), de addig sem fogunk tétlenül ülni.” – magyarázza lelkesen Sinkó úr a vonal túloldaláról. „A holland Ten Kate versenycsapat, a Honda és a Moriwaki koprodukciójában létrejövő Honda Moriwaki 250 Junior Cupban fogjuk nevezni Mátét 2014-ben, az edzéshez szükséges Honda CRF250-blokkos, Moriwaki vázas versenymotort majd te is láthatod János műhelyében, a valós versenymotorokat sorsolják a futam előtt... Ezért is nagyszerű tanuló sorozat a Moriwaki Cup.”

Fiatal magyar reménység

És valóban, miután az ÉGT-től átkocsikázunk Rácalmásra és az ütős házi nedűvel lekísérjük az isteni hurkavacsorát, végre Mátéval is összeismerkedünk. Az idei versenymotorjához nagyon hasonló, alumínium hídvázas Moriwaki már bevetésre készen áll, hogy a 2014-es Junior Cup március 16-i nyitó megmérettetésére felkészülten érkezhessen Máté.

MW Performance Laczkó Máté
Laczkó Máté még nincs tizenkét éves, de elszántságból nem lehet neki sok újat mutatni

Már határozott kézfogásából azonnal egyértelmű lesz számomra az, amit nyilván Mohai úr is hamar meglátott Laczkó Mátéban: ez a srác nem egy átlagos tizenéves. Még Talmácsi Gábor is elismerően nyilatkozott róla: „Máté egy fantasztikus srác, nagyon ügyes, céltudatos. Ha ezzel a mentalitással folytatja, sokra viheti ebben a sportágban. Büszke vagyok rá, és arra is, hogy vele foglalkozhatok.”

Laczkó Máté profil

laczkomate

Született: 2002. február 10-én, KiskunfélegyházánPéldaképei: Talmácsi Gábor és Valentino RossiMotorozást kezdte: 2005-ben2006-tól a Talmácsi Motorsport Iskola növendékeElső „komoly” versenye: 2010, MAMI Kupa, Honda NSR502012 óta az MW Performance versenyzőjeElső győzelem: 2012. május 26-27, Kakucs, MAMI Kupa, NSR50Legjobb eredményei: 2013-as MAMI MW Open 90 kategória kupagyőztese; 2013 MAMSZ MiniGP 80-as kategória bajnoka (amelyik versenyen elindult, azt megnyerte, több körrekordot állítva be…).

Az alapján, ahogy ez a kissrác néz, ahogy a kérdésekre reagál és ahogy beszél, akár már most oda merném ültetni a Dorna kamerái elé, hogy részletekbe merülve lenyilatkozza a világsajtó számára legújabb futamgyőzelmét. Láthatóan él-hal a motorversenyzésért, ahogy mondani szokás, benzin folyik az ereiben, nem utolsó sorban pedig céltudatosabb a pillantása, mint sok felnőttnek.

MW Performance
Az MW Performance műhelye madártávlatból. A titánvázas Simsonok, az ország leggyorsabb MZ-i és a Minarelli gyerek-versenymotorok békésen megférnek egy fedél alatt Mohai privát motorjaival. Ezek között háromkerekű Can-Am Spydert, Honda Gold Winget és egy legelső generációs MV Agusta F4 750-et is találunk...

A Honda Moriwaki 250 Junior Cup keretein belül idén tizennégy futamon vesz részt az MW Performance Mátéval, méghozzá holland, német, angol és francia versenypályákon. A tét hatalmas: amellett, hogy a 12-22 éves versenyzők belekóstolhatnak az igazi, nemzetközi versenyek jelentette kihívásokba, az év végi összetett első két helyezettje automatikusan bejut a MotoGP előszobáját jelentő Red Bull Rookies Cup szezon előtti válogatóversenyére. Tekintve, hogy egy átlagos évben a Rookies Cupra szó szerint több ezer fiatal versenyző szeretne bekerülni, a Moriwaki 250 Cup tökéletes lehetőség egy Mátéhoz hasonló fiú számára.

Az elképzelések között szerepel továbbá a nagy presztízsű spanyol nemzeti gyorsasági bajnokság, a CEV is, mint lehetőség: ha a ’14-es évad nem lesz elég ahhoz, hogy Máté felkerülhessen a Rookies Cupba, akkor irány a spanyol Moto3-as bajnokság, elvégre „az is megteszi”, hogy Máté még jobban beletanuljon a mesterségbe.

MW Performance
MW Performance: a világ első titánvázas Moto3-asa. Apropó, a háttérben álldogáló, Mohai által tuningolt céges Simson „mindössze” 15 lóerős...

Egyelőre tehát az MW Performance-on belül két nagyszabású projekt van folyamatban: megépíteni és ütőképessé tenni a titánvázas Moto3-ast, valamint igazi, vébészintű versenyzőt faragni Mátéból. Majd, ha minden a tervek szerint megy, két-három év elteltével egyesülhet a két szál, és Laczkó Máté egy magyarok által tervezett, valamint gyártott motorral állhat ki a világ ellen.