Az ötlet olyan frappáns és magától értetődő, hogy tulajdonképpen az a csoda, hogy nem terjedt el még tömegesen. Persze a szkeptikusok egyből rávághatják, hogy a jelenlegi járműflotta teljes kiváltásához a városok összes parkolóhelye és a napelemgyártók teljes kapacitásának sokszorosa sem lenne elég, de ettől még a kezdeményezés és a megvalósítás figyelmet érdemel.

napelemes-parkolo-5238
Teljesítmény terén már nincs lemaradás, csupán az egyszerű és gyors töltés hiányzik, hogy az elektromos motorok elterjedjenek

Az ötlet nem más, minthogy a munkaidőben jellemzően egy helyben álló elektromos hajtású autók és motorok szépen feltankolnak (nap)energiából, míg a tulajdonosuk dolgozik. Az ingázók általában 25-50 kilométert tesznek meg egy irányban, ennyit pedig kényelemesen visszatölthet hat-nyolc óra alatt a rendszer, mely így a hálózati töltéssel ellentétben valóban környezetbarát módon, ráadásul szinte ingyen juttatja „üzemanyaghoz" a közlekedőket.

napelemes-parkolo-5237
Így festene a jövő benzinkútja?

A holland e-Vehicle társaság a 31 hazai napelemes parkolón túl egész Európára kiterjedő hálózatot szeretne létrehozni. Apró buktató, hogy a telepítés borsos költségébe a majdani felhasználóknak is be kell szállni, vagyis a cég egyfajta örökbérletet kínál az autósoknak, motorosoknak. Ez pedig költséges mulatság, egészen pontosan 25 ezer euró, azaz nagyjából 7,5 millió forint... Szép gondolat, hogy valóban nullemissziós járgányod lehet, de őszintén: hány évig kell használnod a rendszert, hogy valóban megérje a befektetett pénz? Egy takarékos robogó 2-3 literes fogyasztását és napi ötven kilométeres ingázást feltételezve 62,5 év alatt térülne meg a ráfordított összeg. Úgy tűnik, a gyakorlatban is használható megoldásra még várnunk kell pár évet, mindenesetre kezdeményezésnek megteszi - most már csak az árakat kell leszorítani, illetve a cég tervei között is szereplő havi bérletkonstrukciókat kidolgozni, hogy valóban vonzó alternatíva legyen a zöld közlekedés.