· 2020. január 2. 45

Újabb országban vezethetőek B-s jogsival a 125-ösök

Mindenki motorra!

Németországban is belátták, hogy nem az autók károsanyag-kibocsátását, hanem a kocsik számát kell csökkenteni az utakon. Vizsga nélkül ülhetnek át motorra a legalább 25 éves sofőrök.
A Bundesrat (Német Szövetségi Tanács) elfogadta a belügyminiszter 2019 nyarán benyújtott javaslatát, mely szerint a legalább öt éve vezető, 25 évesnél idősebb sofőrök ezentúl legfeljebb 125 köbcentis robogót, motorkerékpárt is vezethetnek jogsijukkal. Mivel sokan tartottak tőle, hogy ez a balesetek számának növekedéséhez vezet, az A1B kategóriát csak azután írják be a vezetői engedélybe, hogy részt vettek az egy-kétnapos elméleti, illetve gyakorlati képzésen.
{{articleGallery[24254].caption}}
Kilencórás oktatásra kötelezik a friss motorosokat, ami nagyon hasonló a magyar A1B rendszerhez, ám fontos különbség, hogy itthon közel 90%-os tesztet kell írnia a sofőröknek, míg Németországban a vizsgákra szánt időt is tanórákra fordítják. Ezzel duplán nyernek, hiszen így magasabb óraszámban oktathatják a vezetőket, ráadásul senkit nem riaszt el a vizsgadrukk és a félelem, hogy mi lesz a jogsijával, ha elkaszálják KRESZ-ből.

Népszerű a B125-program

Egyre több államban lehet B-s jogsival 125-ös motort vezetni, legutóbb, 2014-ben például Lengyelország csatlakozott, hogy felpörgesse az eladásokat. A terv tökéletesen bevált, ugyanis a használt és új motorok piaca is elképesztő mértékben bővült: 250-300%-os növekedésről számoltak be a kereskedők, és az új motorok forgalma havi 900-950-ről 2200-2300 darabra (!) ugrott, amivel Lengyelország beverekedte magát a tíz legerősebb európai motorpiac közé.