Az elektromos járművek Achilles-sarkaként emlegetik a hatótávot, főként a téli időszakban, legyen szó két- vagy négykerekű járműről. Való igaz, hiába jutnak egyre messzebb a hangtalan autók és motorok egy töltéssel, a fagypont alatti hideg bizony jócskán lecsíp a kilométerekből, de szerencsére tehetünk ellene. Hogy miként, az kiderül Budaházi Péter friss videójából.

Elektromos robogóval télen: mi lesz az akksival?

Már induláskor kiderül, hogy valami nem stimmel a számokkal, ugyanis a gyári alkalmazás szerint több mint 100 kilométerre elég a töltöttség, de a motor „csak” 92-t mutat, és ilyenkor bizony a motorra érdemes hallgatni. Nem is volt túl biztató a mérés első néhány perce, ugyanis a NIU robogója – 15-20 fokos hőmérsékleten – 1% töltésveszteséggel tett meg egy kilométert, de itt a hideg miatt 5 kilométer alatt 10% fogyott a telepekből, azaz duplázódott a fogyasztás:

Természtesen a kulcs ezúttal is az ideális üzemelési körülmények biztosítása, ha azt szeretnéd, hogy a legcudarabb napokon is a nyáron megszokott hatótávval számolhass. Miként a tesztből kiderült, ehhez csak annyit kell tenned, hogy a motort, vagy ha erre nincs lehetőség, akkor a kivehető akksit meleg helyen tárolod, amíg dolgozol. Így induláskor ismét a 20 fokos cellákból nyeri a motor az ampereket, amivel megelőzhető a drasztikus hatótávcsökkenés.

niu-evo-gt-teli-hatotav-teszt
Az EVO nyergében gyári alkalmazás tájékoztatja a motorost a legfontosabb adatokról, mint a robogó pillanatnyi sebessége vagy töltöttségi szintje

Ráadásul az ideális hőfok eléréséhez nem muszáj fűteni a telepet, az is elég, ha kicsit dinamikusabban közlekedik az ember, hiszen a videóban is azonnal felére csökkent a fogyasztás, amint – öt kilométer után – felmelegedett az akkumulátor. A tanulság tehát, hogy ha teheted, tárold fűtött helyen a motort vagy legalább az áramot biztosító akksit, hiszen így télen is a nyárit megközelítő hatótávval számolhatsz, egyben egész évben bátran használhatod elektromos motorodat.