Ahogyan az a DJI és a Xiaomi példájából is látható, a kínaiak nem vesztegetik a drága időt, ha a globális piac meghódításáról van szó. A pekingi székhelyű NIU Technologiesnek is elég volt hét év ahhoz, hogy világ kilencedik legnagyobb motorgyártója (!) legyen.

Megfizethető dugóhúzó – ez a Niu UQi GT

A márka egyik legötletesebb terméke az UQi elektromos robogó, amely már a dizájnjával is sokakat levesz a lábáról. Külön szimpatikus, hogy a kínaiak eredeti, nagyon mai formanyelvet találtak ki, amely egyszerre játékos és végtelenül alaposan átgondolt. Mindjárt ott van a szabadon futó, burkolatlan acél csőváz, amely valljuk be, nem egy Deltabox, de így, feketére fényezve rendkívül menő, robusztusságával pedig bizalmat ébreszt. Persze nem lehet szó nélkül elmenni első lámpa mellett sem, amelyben glóriaként ragyog a nappali menetfény, kedvesen, ám annál határozottabban figyelmeztetve a többi közlekedőt: figyelj, én is itt vagyok!

niu-uqi-gt-bemutato
NIU UQi GT „fogyasztása” 3 kWh százanként, azaz kilométerenként nagyjából egyforintos költséggel számolhatunk 

A minimalista stílusú idom alatt naprakész műszaki megoldásokat találunk. Természetesen nem úgy, hogy a gyártó csak összeszedegette a beszállítók polcairól a különféle alkotóelemeket, hiszen erre (majdnem) bárki képes. Jó példa az alaposságra, hogy a Boschtól származó, 1500 W teljesítményű, szénkefe nélküli elektromos motorhoz saját fejlesztésű vektorvezérlést illesztettek– ez gondoskodik a motor optimális hatásfokáról, valamint a kiszámítható, egyenletes gyorsításról. Ha megtorpanó városi forgalom vagy egy figyelmetlen gyalogos miatt lassítani kell, a pilóta számíthat a hatékony elektronikus fékrendszerre, amely a lassulás közben felszabaduló energiát nem vesztegeti el – lassulás közben az akkumulátort tölti. Utóbbi egy 31 Ah-s, 48 voltos, mindössze 11 kilogrammos, kivehető lítium-ion egység, ezáltal a lakásban, illetve a munkahelyen is tölthető.

niu-uqi-gt-bemutato
A kategóriában nagynak számító, 14 colos kerekek szavatolják, hogy a kátyúkon és a megsüllyedt csatornafedeleken áthajtva se fagy le a mosoly a vezető arcáról...

A telep nagyjából 7 óra alatt tölthető fel 0-ról 100%-os szintre, vagyis reggel, illetve a munkaidő végén teljes készültségben várja az indulást. Tekintettel arra, hogy az akksi a motor összértékből igen jelentős hányadot képvisel, érdemes vigyázni rá, amihez a NIU az intelligens akkumulátor-menedzsmenttel járul hozzá.

A hatótáv 50 kilométer körül alakul, vagyis bőven elég a napi városi jövés-menéshez, ha például valaki fél éven át minden nap ezzel ingázik és szezononként „csak” 8-9000 kilométert megy a motorral.

A GT végsebessége – az európai jogsiszabályokhoz igazodva – elektronikusan korlátozott 45 km/órára. Többet is tudna az UQi, ha a szoftver engedné, így viszont B, illetve AM kategóriás jogsi is elég hozzá, tehát már 14 éves kortól vezethető. Amennyiben pedig valaki trombitának nézné a robogót, a beépített, ingyenes nyomkövető és lopásgátló segít visszaszerezni a gépet. Volt is erre példa Magyarországon: a robogó saját fejlesztésű, GPS-alapú rendszerének segítségével találták meg a nyolcadik kerületi társasház pincéjében elrejtett, lopott NIU robogót. A fehér, fekete és piros színben kapható NIU UQi GT listaára 1 019 990 Ft, ami kimondottan jutányosnak mondható az erények tükrében.