Az 1980-as évek elején Bernie Ecclestone-nak, a Formula 1 mindenható urának az az ötlete támadt, hogy be kéne törni a vasfüggöny mögé. Miután a Szovjetunióval kútba estek a tárgyalások, és Kínával sem sikerült megegyezni, barátai, Frank Tamás és Rohonyi Tamás meggyőzték, hogy válassza Magyarországot. Így kezdődik a Mogyoród mellett, Budapest és Gödöllő között, rekordidő alatt épült pálya története. Bár alapvetően F1-futamokra készült, a megnyitó mégis egy motoros vonatkozású esemény, egészen pontosan a Drapál János Emlékverseny volt, ami az MZ 250 kategóriában például Nagy „Lóca” Laci győzelmét hozta. A rendezvényről készült háromrészes videó igazi kordokumentum, az élbolyban ott találjuk Kesjár Csabát (!), a szakkommentátorok között pedig Zsembery Barnabást.

A Drapál János emlékverseny 1986-ból: 1. rész

Átgondolt konstrukció

A Hungaroring nagy előnye, hogy könnyen megközelíthető, és mivel alapvetően autóversenyekre készült, széles aszfaltcsíkkal büszkélkedhet. Szintén mellette szól, hogy méretéből fakadóan a legnagyobb gépeket is megtúráztathatjuk itt: a pálya több szakaszán is elérhető 200 km/h feletti sebesség, a biztonságról pedig széles bukótér és felkészült pályaszemélyzet gondoskodik. Ráadásként jól gyakorolhatók a hosszú ívű, nagy sebességű kanyarok, melyek tulajdonképpen mindannyiunk kedvencei.

palyamotorozas-hungaroring-8607
Minden kezdet nehéz. Paddock girls 1986-ból...

Tavaly a pálya burkolatát teljes egészében felújították, ezért a korábbi, rossz minőségű aszfaltról szóló beszámolóknak ne adjunk hitelt. Az viszont továbbra is igaz, hogy nyáron a pálya elég poros lehet, mivel a környéken sok a homokkal borított terület. A Hungaroringet kétszer építették át, először 1989-ben, majd 2003-ban, és most is folyamatosan szó van újabb módosításokról.

palyamotorozas-hungaroring-8606
A Hungaroring madártávlatból. Amikor még volt Malév...

Örök emlékek, beszédes elnevezések

A kanyaroknak nincs hivatalos neve, csak számokkal jelölik őket, de a negyediket informálisan Mansellnek nevezik, tudniillik a Sennát két évvel később fantasztikusan megelőző Nigel Mansell az 1987-es Magyar Nagydíjon itt veszítette el kerékrögzítő csavarját, ami a kieséséhez vezetett.

Ezért szerettük Mansellt...

Ugyancsak nem hivatalos a 11-es forduló „Alesi-kanyar” elnevezése, melynek eredete Jean Alesi 1995-ös bestiális bukásához köthető. Érdekesség, hogy a gumifalba ütköző autó a nézőkre zúdította az abroncsokban több napja álló büdös, fekete esővizet. Micsoda élmény lehetett!

Alesi kanyarnévadó buktája 5:25-nél

Az autós gyorsasági szakágban az 5. kanyart emlegetik még Palik-kanyar néven, Laci ugyanis az 1994-es versenyhétvégén VIP vendégként csúszott ki, majd állt fejre Astrájával. Ha már Palik… Az 1997-es Magyar Nagydíjon három körrel a leintés előtt Jacques Villeneuve vette át a vezetést, és ezzel megszületett a legendássá vált „Hova tűnt Damon Hill? Hova tűnt Damon Hill?” tiráda.

A Palik-legenda születése

A legnépszerűbb előzési pont az 1-es kanyar előtti féktáv (kissé legörgetve láthatod a számozott térképet). A 2-esnél eleve lejt a pálya, de pont a kanyarbejáratnál kezd el meredekebben lefelé menni, ezért ez különösen nehéz forduló. A 4-es kanyart megelőző egyenes is kedvelt előzési pont, de ügyelni kell arra, hogy a 4-es már a domb felső részén helyezkedik el, így a forduló kezdetén még beláthatatlan. A 14-es, utolsó kanyar és a fordulót követő kigyorsítás adja meg az alapot a célegyenesben elérhető végsebességhez, tehát az 1-es kanyar féktávján elérhető tempókülönbséghez, ezért különösen nagy a jelentősége.

PályaadatokHossz: 4381 m, célegyenes hossza: 788 m.Kanyarok száma: 14.Eddigi halálesetek száma: 1Pontos cím: 2146 Mogyoród, Hungaroring Pf. 10.GPS-koordináta: N 47° 58.346' E 19° 24.246'Telefon: +36-28-444-444Fax: +36-28-441-860E-mail: office@hungaroring.huHonlap: www.hungaroring.hu

palyamotorozas-hungaroring-8605
A pálya térképe F1-es megközelítésben
Pályacsúcsok, körrekordokAbszolút pályacsúcs: 1:19.071 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)Versenyen futott pályacsúcs: 1.19.071 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)WTCC: 1:48.112 (Michelisz Norbert, Honda Civic WTCC, 2016)600 cm3: 1:49.98 (Jan Halbich, 2014)600 cm3 nők: 1:56.914 (Kovács Niki, 2014)A MotoGP (1:43.971, Mick Doohan), Superbike (1:45.952, John Kocinski) és 125 cm3 (1:52.300, Bruno Casanova) körrekordjai még a régi, azóta átépített pályára vonatkoznak.

Nyílt napok a Hungaroringen

Online regisztrációt követően (nyiltnap@hungaroring.hu) interneten vagy telefonon Bucsik Istvánnál (+36-30-663-6066) lehet bejelentkezni a meghirdetett napokra, legközelebb május 30-ra (hétfői nap) írtak ki időpontot. A beérkezett motorosoknak a 40-es boxban regisztrálniuk kell, majd a résztvevőket legfeljebb 50 fős csoportokba osztják képességeik szerint.

Talma értő tolmácsolásában így néz ki egy kör, érdemes figyelni!

Lelkes amatőröknek van teljesen kezdő szint, ők 16:25-kor kezdenek és 90 percet nyomulhatnak. A Közúti 1. (2:15-ös köridő felett) és Közúti 2. (2:15-ös köridő alatt) kategóriában egy etap 20 percet jelent, ezeket délelőtt tartják, valamint a licenceseknek létezik MAMS 1. és 2. kategória. Egy etap 5000 Ft-ba kerül, kedvezményt csak a négy etapra jelentkezők kapnak, ez 18 000 Ft-ot kóstál. A kezdők valamicskével olcsóbban juthatnak be, ők 15 000 Ft-ért pilinckázhatnak másfél órát.

Kifejezetten biztonságos

A Hungaroring elsőrangú, világszínvonalú versenypálya (FIA Grade 1 licensz), és ezt a nyílt napok alkalmával is igyekeznek bizonyítani. Lehet, hogy a 20 perces pályaidőért az 5000 Ft soknak tűnik, de ezért teljes ellátást kap a motoros: pályabírók, mentőautó, orvos, roncsszállító (ha kell, de inkább ne kelljen).

palyamotorozas-hungaroring-8608
Garantált a remek hangulat…

További előny, hogy a pálya nagyon biztonságos, fennállása óta egyetlen haláleset történt. Tavaly az Alpok-Adria gyorsaságimotoros-bajnokságon a 45 éves szlovén Berto Camlek vesztette életét, de ő sem a pályáról csúszott ki, hanem a futam első körében összeütközött egy másik versenyzővel, majd elcsúszott, és a százhetvenes tempónál a mögötte haladók már nem tudták kikerülni. Súlyos és emlékezetes sérülés volt még Felipe Massáé, de ezt is egy leszakadt alkatrész okozta.

Versenynaptár

A Hungaroring idén a következő rendezvényeknek, sorozatoknak ad otthont:Motoros eseményekMagyar Kupa (2016. július 3.: Tehetségkutató, Sport 600, Sport 1000, Magyar Kupa)A motoros nyílt napok és a Magyar Kupa mellett az idei évben nincs több motoros esemény, csak külföldi klubok zárt rendezvényei. Korábban a gyorsaságimotoros-világbajnokság (Moto GP) és a Superbike világbajnokság is ellátogatott a Hungaroringre. Olyan nagyágyúk nyertek itt futamokat, mint Capirossi, Kocinski vagy Doohan, utóbbinak ez volt az első győzelme az 500-asok között.Autós események:Formula 1 Magyar Nagydíj (2016.08.05-08.07.)WTCC, Nagy Futam, Red Bull Air Race, ETRC kamion-eb (2016.08.27-28.)DTM Német Túraautó-bajnokság ( 2016.09.23-25.)Opel Nap, Speedzone.hu Gyorsasági OB, 11. Dragracing Kupa (2016.09.10.)Drift és Drag OB (2016.09.10.)

Mindezidáig a betoncsíkról kipördülő-kicsúszó-kirepülő pilóták közül mindenki megúszta. Mindenkinek, akár kezdő, akár vérprofi, csak ajánlani tudjuk kis hazánk legmodernebb versenypályáját. Legalább egyszer érdemes kipróbálni, minden bizonnyal óriási élmény lesz!

Érdemes mihamarabb regisztrálni és jelentkezni, mert a meghirdetett időpontokra nagyon gyorsan fogynak a helyek.