· 2019. július 6. 7

Pályamotorozási tanácsok – III. rész

Életmentő apróságok

Az első két részben átvettük, milyen motorra és felszerelésre lesz szükséged a pályázáshoz, most pedig jöjjenek az apró fortélyok, trükkök, melyekkel kivédheted az eséseket és a bosszantó hibákat.
Az itthoni pályanapok nagy része csak pár órás, nem „ottalvós”, úgyhogy most ezeket veszem alapul, egyfajta bevásárlólistát összeírva a kezdőknek, hogy mit is érdemes magukkal vinni a pályázásra. Először is kezdjük az alapokkal, nevezetesen, hogy mit ne hagyj otthon semmiképpen - szájbarágósnak tűnhet, de hidd el, voltak már feledékenységből meghiúsult motorozások...

Mit rejt egy pályamotoros szerszámkészlete?

Ott vagy Te és a motorod, ám ez nem azt jelenti, hogy megvan mindened. Mivel nem abban mész, ezúttal még fontosabb, hogy alaposan átnézd a ruházatod, felszerelésed, mert a ringről már bajos hazaszaladni a fél pár kesztyűért...
{{articleGallery[22484].caption}}
Emellett minimális technikai háttérre is szükséged lesz, úgymint a motor összes csavarjához passzoló kulcskészlet, ami mellé rögtön javaslok is egy hasznos megoldást: ha például az idomtartó csavarok egyformák, akkor egy szál villás- vagy imbuszkulccsal levetkőztetheted a gépet, s ezzel nagyon sok időt spórolhatsz magadnak.
{{articleGallery[22485].caption}}
Mivel a gumi a motor egyik legfontosabb összetevője - és a jobb köridők egyik alapfeltétele, - érdemes kiemelten foglalkoznod vele. Guminyomásmérőt semmiképpen ne hagyjuk ki a felszerelésből, mert akkor futhatunk körbe a depóban, hogy kinek van egy kölcsönben, ha nem szeretnénk rossz guminyomással pályára lépni. Fontos, hogy beszerezd ezt az apróságot, mert a benzinkúton megállva általában csak saccolást kapsz az ottani pumpákról, márpedig itt a tizedeknek is nagy jelentősége van. Gyorsan hozzáteszem: egyszer mi is elfelejtettük magunkkal vinni, ami megkönnyítette a csomagok súlyát, de a dolgunkat a legkevésbé sem... Meg egyébként sem állapot, hogy mindig, mindent kölcsönkérj, szóval még az első próbálkozás előtt szerezd be. Legalább ilyen fontos a kompresszor, mert néha bizony pumpálni is kell, nem csak leengedni.

Kell gumimelegítő vagy sem?

Fontos? Amatőr szinten van jelentősége? Csak versenyzőknek éri meg? Ugye kitaláltátok - a gumimelegítőről lesz szó. Véleményem szerint egyformán fontos kezdő és haladó pályázóknak, főleg egy hűvösebb őszi/tavaszi napon. Ugyanis a pályán eltarthat néhány körig, míg abroncsaink üzemi hőmérsékletre melegszenek, de addig okozhatnak meglepetést az árnyékos, hideg kanyarokban. Ezzel szemben, ha rögtön 70-80 fokos gumival lépsz pályára, elkerülheted az úgynevezett „elsőkörös” eséseket.
{{articleGallery[22483].caption}}
Visszatérő kérdés, hogy milyen pótalkatrészeket érdemes magaddal vinni a nyílt napra. Tudom, senki nem Rossi, sem Marquez, hogy egy komplett tartalék motor legyen nála, de azért van pár tétel, ami nem túl drága, és megmentheti a programot esés után. Legyen szó bármilyen szerény tempójú elcsúszásról, eldőlésről, a fék- és kuplungkar mindig veszélynek van kitéve. Márpedig bosszantó, amikor a pár ezer forintos karok miatt csomagolhatsz már a nap elején... Más kérdés, ha a lábtartókonzol is kap egy ütést az aszfalttól, és akkor tényleg vége a napnak, mert ebből aligha hord magánál mindenki egy-egy párat. Viszont legtöbbször elég magát a lábtartót cserélni, szóval ez utóbbi is kerüljön be a fék- és kuplungkar mellé. Újabb tipp: érdemes esztergályossal legyártatni egy marék lábtartót, mert úgy fillérekből egész idényre megvan a tartalék, és olcsón betárazhatsz a „fogyóalkatrészből”.
Talán elcsépelt, de az autó- és motorversenyzők egyik legjobb barátja a széles, szürke ragasztószalag, amivel gyorsan „helyre rakhatóak” a foszlott idomdarabok, miként a ruha, csizma ideiglenes foltozására is bevált már párszor. Ugyanilyen hasznos lehet a gyorskötöző - alföldön: pikpak-bilincs, - ami szintén pár deka, semmi helyet nem foglal, de megmentheti a napodat.
Ha a vb-n futó autós és motoros csapatoknak - no meg a mítoszrombolóknak - belefér, akkor Te se legyél rest használni. A széles ragasztószalag és a gyorskötöző filléres, kevés helyet foglaló holmi, mégis sokat segíthet
Tudom, ezek olyan alapvetések, minthogy - rendszámos motoron - lent van az egyes, és a többi felfelé, de higgyétek el, hogy sokan bosszankodtak már a boxutcában állva, mikor pont az ilyen „semmiségek” miatt úszott el egy kiadós, jó hangulatú pályázás.
Hamarosan jelentkezem a következő résszel, s addig is, ha tehetitek, szurkoljatok nekem az ADAC Suzuki Cup futamain! Legközelebb július utolsó hétvégéjén, Németországban, azon belül is Schleizben lépek pályára, utána pedig jön egy legendás helyszín, Most, Csehországban, ahol augusztus 9. és 11. között rendezik a következő fordulót.

Ha téged is érdekel, miként alakul Bálint pályafutása a jövőben, s kíváncsi vagy a legújabb, legérdekesebb vele kapcsolatos hírekre, kövesd Te is a Facebookon és az Instagramon! Továbbá érdemes böngészni csapata, a H-Moto Team weboldalán és Facebook-oldalán is.