Mint az ORFK-OBB nemrégiben nyilvánosságra hozott anyagából kiderül, a világ számos pontján semmiféle szabályozás nincs az úgynevezett e-rollerekre. Viszont az Európai Unióban egyre több állam vezet be előírásokat a könnyű, kétkerekű járgányokra, mivel a helyi döntéshozók érzékelik, hogy az apró és fürge közlekedési eszközök mind több járókelőből váltanak ki ellenérzést.

Milyen előírások vonatkoznak az e-rollerekre?

A PLEV gyűjtőnév alá tartozó rollerek, két- és háromkerekűek kapcsán legutóbb Németország léptetett életbe néhány szabályt.

rendszam-az-e-rollerhez-21334
Nem túl biztonságosak, de gyorsak, könnyűek és nem mellesleg tiszta üzeműek az e-rollerek

Az egyik szerint csak 20 km/órás tempó alatt nem kötelező a védőfelszerelés a villanyrollerek használóinak, az ennél gyorsabban közlekedőktől elvárják a bukósisakot. További fontos előírás a németeknél, hogy az e-rollerek nem mehetnek a járdán, a kétkerekű változatokat pedig a bicikliutakra, illetve biciklisávokra parancsolják.

rendszam-az-e-rollerhez-21335
A komolyabb járgányok 10-12 colos kereket és robogós idomzatot kapnak

Ráadásul a PLEV-eknél is elvárják a kötelező biztosítást, s egy rendszámhoz hasonlatos plakettet szintén ki kell tenni rájuk, ami alapján balesetkor nyomban azonosítható az elkövető. Azt is kőbe vésték, hogy az e-rollerek teljesítménye nem haladhatja meg az ötszáz wattot, az önegyensúlyozó járműveké (mint például a Segway) pedig legfeljebb 1200 watt lehet, és csak azok mehetnek ki a forgalomba, amelyeket működőképes fékkel láttak el.

rendszam-az-e-rollerhez-21336
Európa számos országában sikeresek az e-rollerek rövidtávú bérlésére szakosodott cégek, de nálunk ez a szolgáltatás még gyerekcipőben jár

Magyarországon egyelőre nincsenek a németországihoz hasonló regulák, és úgy tudjuk, a hazai jogalkotók - most még - nem foglalkoznak az e-rollerekkel, vagyis a típusbizonyítvány és világítás nélküli masinák továbbra sem nem tekinthetőek járműnek, így nem is használhatóak közúton.