Hivatalosan az elektromobilitás elsődleges célja a környezet- és a klímavédelem. Igen ám, de az érdemleges változásokhoz rengeteg új elektromos hajtású személykocsit, motorkerékpárt, buszt, teherautót, egyebet kellene előállítani a semmiből, ami irgalmatlan nyersanyag- és energiafelhasználással jár – gyorsan fejlődő újrahasznosítás ide, zöld áram oda. Jól érzékelteti problémát, hogy csak Németországban mintegy 50 millió gépjárművet kéne belátható időn belül elektromos- vagy hidrogénhajtásúra cserélni a közúti közlekedés emissziómentesítéséhez.

Elektromos Simsonok Németországból

Ha a Berlini Műszaki Egyetem diákjainak ötlete nem is vágja át a gordiuszi csomót, azért sokat lendíthet előre az ügyön. Főleg úgy, hogy láthatóan nagyon céltudatos építkezés zajlik: a 2020-ban projektirodaként indult kezdeményezés 2023 elejétől már rendes piaci szereplőként, Second Ride GmbH néven folytatja tovább a munkát. Mindehhez persze némi hírverés és pénz szükségeltetik. Az előbbit mindenekelőtt a 2021-ben elnyert CESAER Best Idea-díj jelentette, amelynek zsűrijében a világhírű MIT professzorai mellett neves szingapúri és ausztrál egyetemek tanárai foglaltak helyet, sőt nagy eséllyel kinéz nekik még egy Német Mobilitási Díj is. A sorozatgyártásának beindításához szükséges anyagiakat közösségi finanszírozással szeretnék biztosítani, s erre meg is van minden esély, hiszen a 2022. május 1. és július 16. között lezajlott kampány során már az első pár napon sikerült elérni az eredetileg kitűzött 80 000 eurós bevételt.

simson-villamositas-second-ride
Senki ne higgye, hogy itt holmi barkácsolás zajlik: az elektromos Simsont ugyanolyan teszteknek vetik alá, mint az új motorokat. Az átalakító készlet bizonyos darabjait – így például a láncvédőt – 3D-nyomatással készítik Berlinben

A Simson S50, S51 és Schwalbe KR51/2 motorkerékpárokhoz fejlesztett, mindössze 2 óra leforgása alatt beépíthető, az eredeti teljesítményt 50%-kal megnövelő, 60 km/órás végsebességet lehetővé tevő és 60 kilométeres hatótávot biztosító kit azonban még csak a kezdet, mivel az alapítók becslései szerint csak Németországban körülbelül 6 millió kismotor villamosítására lenne mód. Akkor pedig nem is esett szó olyan robogó-nagyhatalmakról, mint Olaszország, Spanyolország, Franciaország, valamint India és lényegében a teljes délkelet-ázsiai térség – hogy csak néhány példát említsünk.

A távlatok tehát úgyszólván határtalanok, csak induljon be a verkli. Ennek érdekében gőzerővel toborozzák a befektetőket, továbbá várják a fejlesztésben résztvevő szakemberek, így egyebek mellett villamosmérnökök jelentkezését is, akikbewerbung@second-ride.de e-mail-címen jelentkezhetnek az állásra.