A hosszú várakozás után viszont stílusosan április 1-én kezdetét vette Nyirádon a magyarországi supermoto szezon. A rallyecross pályát gyakran illető kritika ellenére – miszerint a csapágygolyó-szerű murvás terep rögtön az első versenyen összeveri a szép új motort – hat nemzet 73 supermoto-bolondja állt rajthoz az Alpok-Adria és magyar nemzetközi bajnokság első fordulóján. És ezt korántsem szánták áprilisi tréfának…

A versenyt megelőző héten Dani Müller vezetésével hazánkban edzőtáborozó nagy svájci csapat tagjaiból mindegyik géposztályba jutott induló, de hiába nekik a vakáció, meg a hosszú felkészülés, erősen meggyűlt a bajuk a házigazdákkal.

Az Utánpótlás kategóriának már a mért edzésén megmutatta magát 125cc-s KTM-jével Kecskeméti Márk (Motomax MSC), majd jelentős fölénnyel nyerte az első futamot a svájci Lukas Fischer (Yamaha) és a román Fazakas Zoltán (Yamaha) előtt. A második futamra összeszedték magukat a külföldiek, és Kecskeméti a negyedik helyre szorult vissza Fischer, Fazakas, és Erich Felder (Yamaha, CH) mögött. Ónódi Benjámin (Motomax MSC) tavalyi jó szokásához híven erősen szégyenben hagyta az UP mezőny nagy részét, mivel a 85cc-s kis KTM-et mindkét futamban az abszolút ötödik helyre hozta be. Az összevont UP osztályt egyébként egyértelműen a 125cc-s motorok uralták. A legeredményesebb 450cc-s „amatőr” Kovács Zsolt (KTM, Vega MSC) lett, utána Happ Olivér (KTM, Motomax MSC), és az Open osztályban is résztvevő Németh József (Suzuki, Blue Scorpions MC).

Az Open kategória mért edzése nagy reményeket keltett a magyar győzelmek iránt. A Pole Pozíciót épphogy fél másodperccel szerezte meg Cyrill Scheiwiller (Yamaha, CH), de ennek ellenére a rajtrácson Vermes Sándor (KTM, Speed Tech SE), Varga Oszkár (KTM, Gold SM SC), és Hényel Ágoston (Yamaha, Yamaha Fehér2000) gyűrűjében kellett szorongania. Voszi aztán sajnos először vezetéstechnikai hiba – azaz cifra bukás – miatt, majd műszaki okokból feladni kényszerült a versenyt, de Scheiwiller az edzéseken mutatottnál bőven jobban teljesített a futamokon, és óriási előnnyel nyert mindkétszer. A magyarok becsületét Vermes és Hényel védte meg, akik az első futamban a második és harmadik, a másodikban az ötödik és második helyen futottak be.

A versenyek kedves, mosolygós színfoltja Angela Haag (Yamaha, CH) volt, aki a 23 fős Open mezőny minden büszke férfijának – meg az összes többinek is – az orra alá dörgölte hogyan kell az első tízben végezni, még ha történetesen lány is az illető.

Míg az UP és Open géposztályokban az osztrákok labdába se rúghattak, annál több fejtörést okozott az az egy Heinz Hochreiter (Suzuki) az Alpok-Adriával kombinált Prestige kategóriában. A profik eseményei több tekintetben gerjesztettek izgalommal vegyes kíváncsi várakozást a résztvevőkben. Az előzetes információkkal kezdve: a 27 versenyző között olyan külföldiek sorakoztak, mint a többszörös svájci és Európa-bajnok Dani Müller (Yamaha), és még két svájci élversenyző, Jarno Möri (Yamaha) és Michael Aggeler (Yamaha); a már említett, kompromisszummentes vezetési stílusáról hírhedt Hochreiter; a nemzetközi motocross versenyekről ismert cseh Jiri Bocek (Honda); valamint a tavalyi supermoto EB-n, Alpok-Adria és magyar bajnokságban kiemelkedő eredményekkel szereplő román bajnok Gagyi Péter (Suzuki). Ám nem kevésbé díszes társaságot vonultatott fel a magyar csapat sem, akik közül többen a márkaváltás utáni első verseny terhét is viselték. A kétszeres Európa-bajnok Kökényesi György (Vega MSC) hatévnyi kék-korszaka után most Apriliára váltott és Zóka Attila mellett munkálkodik az oroszlános off-road team sikereiért. A 2006-os csapat-EB válogatott tagjai közül Tóth Ádám (Gold SM SC) pedig KTM-mel, Lánczi Sándor (Blue Scorpions MC) Husaberggel vágott neki a küzdelmeknek, de Benner Zsolt (KTM, Blue Scorpions MC) és a tavalyi év ígéretes ifja, Horváth László (Sherco, Blue Scorpions MC) is a mi sorainkat erősítette.

A mért edzés csak tovább fokozta a feszültséget. Dani Müller 49,22 mp-es ezdésidejével bő két másodpercet vert a második Aggelerre, viszont utána 6-an következtek egy másodpercen belül, még 6-an két másodpercen belül, és még 9-en három másodpercen belül. Kiskökény a számára szokatlanul széles és nehezebb Apriliájával a negyedik pozícióra kvalifikálta magát, háta mögött Horváth Lacikával és Bennerrel a második sorban – mindhárman a +1 másodperces brigádból. Ez az eredmény több mint „szoros” versenyt ígért!

Dani Müller – kisebb meglepetésre – mégsem hozta annyira a rá jellemző „Bad Boy” stílust, hanem kiegyensúlyozottan, tempósan motorozta át a két futamot. Az elsőben nem harcolt a győzelemért, szinte hagyta (?) Hochreitert nyerni, a másodikban meg szépen kivárta a biztonságos élrejutási helyzeteket. Nem így Kökényesi György, aki élesben tesztelte és szokta az új piros-fekete olasz motor versenyképességeit. Az ismerkedés az első futamban a negyedik helyre volt elég, a cseh Boceket nem tudta behozni, de legalább Aggelernek sem hagyta, hogy utolérje őt. A második akcióra már kitapasztalta hogyan kell mindig életben tartani a kéthengerest a kanyarok utáni kigyorsításhoz, és közben nagyon ügyelni rá, nehogy ágaskodjon. Ezzel a taktikával Kiskökény majdhogynem lépést tudott tartani Dani Müllerrel, majd egy kis félúton bekövetkezett kavarodás után elhúztak ketten a többiektől. A kavarodást az a Jiri Bocek okozta, aki addig minden tudását latba vetve, teljesítményének legvégső határán védte a Müller-Kiskökény páros ellen a vezető helyét. Aztán kb. a táv felénél beütött az a bizonyos „csak egy apró hiba kell” szituáció: a leugró alján elbukott, a lejtőn nehéz is volt összeszedni a Hondát, úgyhogy ezzel a győzelem reménye neki elszállt, de az ezt követő eszeveszett rohanásának köszönhetően a negyedik helyen látta meg a kockás zászlót – Möri befért harmadiknak. Hochreiter a bukás kapcsán alakított egy nem túl elegánsat, amikoris a gödörben vergődő Bocek miatt örülten lengetett sárga zászló hatálya alatt elugrott Aggeler füle mellett. Halmozott szabálytalanságáért a versenyvezetőség kizárással büntette. Összetettben a legeredményesebb magyarok Kökényesi után Benner Zsolt és bukása ellenére Tóth Ádám lettek.

2007. április 8-án a tököli repülőtér aszfaltján folytatódik a Supermoto OB, immáron a Superquadokkal is kiegészülve. Az egészen más jellegű pálya valószínűleg inkább a gyorsaságis beállítottságú versenyzőknek kedvez majd, úgyhogy az eredményt illetően bármi előfordulhat. A nemzetközi paletta pedig csöppet sem fog fakulni addig: a nyirádon fellépő osztrákok, svájciak, csehek, románok és szlovákok úgy ígérték, mind tartják a kihívást még egy körre.

Szöveg, fotó: Lukácsy Fanni

Kapcsolódó anyagok:

Az Aprilia bemutatkozott