A legnagyobb ellenfelek viadala volt a pleveni hétvége.

Bulgária sporttörténetének első supermoto Európa-bajnokságán az SM250, SM450, és Superquad kategóriák élversenyzői testvériesen kiosztották egymás közt a két-két futam első helyeit.

A repülőtéren kialakított pálya nem volt különösen technikás, inkább a gyorsaságisoknak kedvezett, de az off-road két égbe hajító ugratójával még a jobb crossosoknak is meggyűlt a bajuk, ha nem akarták már az edzésen tönkretenni a motorjukat néhány keményebb landolással. A supermotoban induló versenyzők nem túl nagy létszáma miatt az SM250 és SM450 egy mezőnyben futott, külön értékeléssel, s végül a betétfutamként kiírt Balkán-bajnokság 4 indulóját is hozzájuk csapták – „akadálynak”.

A szombati edzések után semmi nem vált egyértelművé, vagy megnyugtatóvá: 3-4 fős csoportokban követték egymást az egy másodpercen belüli különbséggel teljesítő versenyzők, élen a 2-2 vetélytárssal, akik mindhárom osztályban bő 2 másodperccel voltak gyorsabbak a mezőny többi részénél.

Aztán este 9-kor megérkezett a Bulgáriában mostanában menetrend szerinti éjszakai zápor, ami korábban máshol hidakat és autópálya szakaszokat mosott el. Most csak a gondosan előkészített off-roadot áztatta mocsárrá, miközben a depóban éjszakázó csapatok megnyitották a környék legnagyobb szabadtéri zuhanyzóját a kifutón – csak másnap panaszkodtak, hogy hideg volt a víz. Vasárnap reggel a versenyigazgatóság gyorsan kijelölt egy egyenest át a füvön a pálya másik fele irányába terepszakasz gyanánt, így a köridő bőven egy perc alá esett, ám ez előző napi arányok megmaradtak. A század-, sőt ezredmásodpercekért folytatott küzdelemből a pole pozícióba Johann Schruf (AT, Yamaha) került, mellette Ales Hlad (SLO, KTM), Kalin Kulev (BUL, KTM), és Malcolm Schneider (AT, KTM) az első sorban, a legjobb magyar 450-esként pedig Molnár Tamás (Honda) a 7. rajtkockán. A kategória-összevonás káros mellékhatása az abszolút rajtfelállás volt, minek eredményeképpen Kökényesi György 250-es Yamahájával a 10. rajthelyről indulhatott, de ellenfele, Jan Vodochodski (CZ, TM) se jutott előrébb ennél a 3. sornál. A quadosok Super Pole-jának sorrendje a Pawel Sobczyk (PL, Yamaha), Bucsi Attila (BM), Bedő Tamás (Gas-Gas), és Pribula Adrián (KTM) lett. „Minden a rajton múlik” – hangzott aztán több nyelven a depóban a taktikai megbeszélés.

Az SM250-SM450 első futama érdekesen kezdődött. Molnár Tamás az ötödik lámpa kigyulladására rajtolt, pedig a kialvására kellett volna, majd beállt ötödiknek az első sorba. Utána ugrott mögötte öccse, Molnár Péter (Honda) is, de ő csak a második sorig jutott előre, ezért viszont mindketten megkapták a Stop&Go büntetésüket – de legalább mindenki megtanulta pontosan a rajtlámpa működését a következő futamra. A rajtegyenes után Schruf fordult elsőnek, mögötte Hlad, és ők később el is távolodtak a mezőnytől, de az osztrák rajt-cél győzelmébe a szlovén versenyző nem tudott beleszólni. A legnagyobb ovációt a két bulgár versenyző harca váltotta ki a nézőkből, ami addig fajult, hogy Kalin Kulev végül felborította honfitársát Radoslav Balinovot (KTM), aki így csak a 8. lett, míg Kulev a 3., ahelyett, hogy tartották volna a bulgár 3-4. pozíciót. Így adtak lehetőséget Molnár Tamásnak, hogy 15 percen át küzdjön Schneiderrel és Gagyi Péterrel (RO, Honda) a 4. majd Balinov kiesésével a 3. helyért – sajnos itt is az osztrák volt a jobb. Kiskökénynek nem sikerült túl jól az első rajtja, míg a cseh kisgyerek ügyesen előrefurakodott 125-ös TM-jével a 450-esek között, s ettől a ponttól kezdve el is dőlt a befutó.

A második supermoto futamra felszívták magukat az előző párharcokat elvesztők. Hlad úgy húzott el a rajtnál Schruf előtt, mintha az osztrák nem vette volna észre, hogy indulni kell. A negyedik helyről felért Hlad mögé, de ekkor elesett, úgyhogy számára a futam többi része a tizenkettedikről a második pozícióba való visszakerülésről szólt, és – hát ezt tudja Schruf – sikerült is neki. Az utolsó métereken előzte le az addig második helyen motorozó Molnár Tamást. A másik két magyar SM450-es, Molnár Péter és Németh József (Suzuki) mindkét futamban a középmezőnyben végzett. A 250-esek között Kiskökény is revansot vett cseh ellenfelén. Bombaként berajtolt ez előtte álló 450-esek közé és onnantól kezdve vezetett, sarkában Vodochodskival, és majd’ a futam felén át gyilkolták egymást. Vodo mindig beérte a magyar versenyzőt, de aztán bukott az off-roadon és ezzel elszállt számára a nyerés esélye.

A Superquad futamokban a 10 versenyző szépen elnyújtott mezőnyt alkotott a pályán. Elől vágtatott Bucsi és Sobczyk, utánuk a többiek – az a pár észt és lengyel, aki azt hitte, megverheti a magyarokat. Bucsi Attila saját építésű BM Racing quadja mint a rakéta szállt el mindkét rajtnál, de gyorsan a nyakára ért a lengyel Sobczyk, mögöttük Bedő Tamás, Pribula Adrián és Kovács Richárd (Suzuki). Az első futamban aggasztóan fogyott Bucsi előnye, végül egy lekörözésbe fulladó körből Sobczyk tért vissza elsőként és a leintésig megtartotta a vezetést. Pribula technikai probléma miatt kiállt, szabad utat adva Bedő Tamásnak, akit az észtek elől menekülő Kovács Ricsi követett. A második futamra Bucsi Attila megígérte, hogy összeszedi magát, és ha a quadja bírja benzinnel, akkor most ő sem fog elfáradni. Sikerült is betartani a szavát, mert ragyogó rajt-cél győzelmet aratott. Sobczyk után harmadik ismét Bedő Tamás lett, mögötte ezúttal Pribula Adrián végzett. A hétvége legmegfontoltabb stratégiájú versenyzője címet Bedő Tibor érdemelte, mivel egy szombaton összeszedett sérülés miatt biztos volt benne, hogy fájó vállával nem tud sikeresen versenyezni. Először azt hitte csak megpördül az edzésen, de aztán a forgás horizontális tengelyt is vett és quadjával együtt bukfencezett ki a fűre egy kanyarból. A supermoto EB szabályai szerint viszont minden elinduló versenyző értékelhető, akármilyen kevés kört tett is meg a pályán, az a lényeg, hogy a depóba ne térjen vissza leintésig, mert azzal feladja a versenyt. Ennek szellemében Tibcsi kényelmes 5-6 kör után begurult a szerelő zónába pihenni, majd az utolsó körre visszament, hogy megnézze magának a kockás zászlót, hiszen az összesen 10 fős mezőnyben az utolsó is 11 bajnoki pontot kapott.

Az EB sorozat jelenlegi állása szerint Magyarország kiválóan teljesít. SM250-ben Kiskökény 26 (!) ponttal vezet Vodochodski előtt, és már csak két forduló – négy futam – van hátra. SM450-ben Schruf és Hlad nem tudott kibillenni a Kalamatában (GR) beállított holtversenyből, 185-185 ponttal állnak az élen, úgyhogy számukra még mindig, mondhatni el sem kezdődött a bajnokság. Mögöttük, ugyan „csak” 125 ponttal, de rendíthetetlen harmadikként áll Molnár Tamás, Molnár Péter pedig jelenleg a 6., de még bőven van esélye az előrelépésre. A Superquad sorozatbeli szereplésünknek nagyon jót tettek a kimagasló pleveni magyar sikerek. Sajnálatos módon az UEM korábban törölte az aradi Superquad forduló eredményeit, ám Tököl és Pleven után az élen 97 ponttal tanyázó lengyel Pawel Sobczyk után sok magyar sorakozik: Bucsi Attila, Bedő Tamás és Kovács Richárd, 75, 65 és 41 pontokkal legelőrébb.

A következő Európa-bajnoki összecsapás szeptember 18-án lesz a Kulában (Szerbia) egy csinos kis gokart pályán, ami alig egy órára van Szegedtől. Remélhetőleg sokan gondoljuk majd úgy, hogy supermotosaink és superquadosaink megérnek egy kis autózást és lelkes hazai támogatásban lesz részük az 5. EB fordulón!

Info: www.supermot.hu

Szöveg és fotók: Lukácsy Fanni

Kapcsolódó anyagok:

SuperMoto fotógalériák

Supermoto EB - Kalamata

Supermoto EB - Tököl

Supermoto EB - Arad

Supermoto - Nyírád

Supermoto - Kiskunlacháza