A teljes rendszer tervezése, kivitelezése és legyártása mindössze hat hétbe telt az Akrapovič csapatának. Dolgukat nehezítette – és ezért nagy szó a hathetes időtartam –, hogy ez volt az első alkalom, hogy a szlovén gyár teljes egészében titán kipufogórendszert készített egy kétütemű motorhoz. Éppen négy éve, a „Isle of Man TT” 2016. júniusi futamán debütált a különleges, félliteres gép.

suter-akrapovic-kipufogo-25743
A Suter MMX500 195 lóerő teljesítményt leadó erőforrása 310 km/órás sebességre gyorsítja a csupán 127 kilós vasat - földöntúli élmény lehet, a hangról nem is beszélve

Anno Slavko Trstenjak, az Akrapovič kutatási és fejlesztési osztályának vezetője is meglepődött az „őrült” felkérésen, egyben érdekes kihívásként tekintett rá, elvégre ritkán fordul elő, hogy olyat kérnek a szlovén gyártól, amit korábban még nem gyártottak le egy megrendelőnek sem. Természetesen elfogadták a felkérést, és az Akrapovič csapata gőzerővel látott neki a hatalmas munkának, hogy a verseny napjáig tesztelve, leszállítva elkészüljön a kipufogó. Különleges technológiát alkalmaztak a gyártás során – a mélyhúzás hozta meg a kívánt eredményt.

suter-akrapovic-kipufogo-25744
A letisztult titán rendszer végén a kipufogódobok szénszálas, hőálló borítást kaptak, ezzel nyerve el végső formájukat

A rendszer megalkotása több szempontból is megmérettette a cég mérnökeit, hiszen olyan alakzatokkal, ívekkel és arányokkal kellett dolgozniuk, melyekkel azelőtt talán soha. A tervezésért felelős csoportnak meg kellett találnia, melyek azok a formák, amik a leghatékonyabban segítik a kipufogógáz szabad áramlását vagy éppen szándékos visszafogását, hiszen a 2T-motorokon ez talán még fontosabb szempont. Lemezből üreges felület kialakításához előszeretettel alkalmazott mélyhúzási eljárást használtak a végleges forma eléréséhez. A mélyhúzás egyfajta préselési módszer, amivel az anyag átmérőjét és hosszát is tág keretek között módosíthatják, miközben annak eredeti tulajdonságai nem változnak. Miután elkészült a terv, majd a prototípus, megkezdődött a tesztelés, és az Akrapovič csapatának sikerült a versenyre befejezni a kipufogórendszert. Erről egy érdekes filmet is megnézhettek, hála a szlovén mestereknek és a Suter tervezőinek:

Az ikonikus kétütemű nyergében nem más, mint a tízszeres TT bajnok, Ian Lougher versenyzett, rengeteg örömteli és nosztalgikus pillanatot okozva 2T-hangért rajongó közönségnek. Így készült el a Suter MMX500 576 cm3-es összlökettérfogatú, V4-es, kétütemű erőforra és a hozzá tökéletesen illő, titán kipufogórendszer, mely úttörő feladat volt a sokat látott szlovén mérnököknek is.