A Szeneczey Balázs és Szalay-Bobrovniczky Alexandra főpolgármester-helyettesek által jegyzett előterjesztés szerint a fővárosi riasztási fokozat elrendelése esetén korlátoznák a 7-es és 8-as környezetvédelmi osztályú - azaz EURO3-as, 2000 előtt gyártott, dízelüzemű - gépjárművek forgalmát is, igaz, ez csak egy év múlva lépne életbe. Míg a korábbi előírások a kocsik harmadát érintették, ez a változás után hozzávetőleg 40%-ra emelkedne. Ez azonban csak a kezdet, 2019-től az EURO4-es besorolású, azaz tíz évnél idősebb, dízelüzemű kocsik sem léphetnének az utakra.

szmogriadorol-dont-a-fovarosi-kozgyules-16128
Az évről-évre növekvő légszennyezettség rendkívül komoly és sok megbetegedést, illetve halálesetet okozó probléma, azaz muszáj tenni ellene. Más kérdés, hogy a motorok és robogók kitiltása - önmagában - aligha oldja meg a problémát

Mi lesz a robogókkal szmogriadó idején?

A beadványban azt is megemlítik, hogy kezdeményezik a belső égésű motorral hajtott, rendszámtábla nélküli segédmotoros kerékpárok forgalmának teljes tilalmát. Mivel a nagymotorok továbbra sem kapnak itthon környezetvédelmi besorolást, ez a gyakorlatban annyit jelentene, hogy 2018-tól semmilyen kétkerekű jármű nem közlekedhetne a fővárosban szmogriadó idején, leszámítva persze a bringákat, illetve az elektromos hajtású robogókat.

Előterjesztésükben arra is utalnak, hogy a szigorítás mértékét folyamatosan emelni kell, mégpedig olyan mértékben, ahogy csökkennek a koros járművek a magyar utakon. Amennyiben az üzemben tartott gépjárművekhez viszonyítva a korlátozott, szennyezőbb kocsik aránya kisebb lesz 45 százaléknál, akkor a rendeletet indokolt lesz úgy felülvizsgálni, hogy a fővárosi riasztási fokozatban a következő dízelüzemű környezetvédelmi osztályú gépjárművek (12-es, dízelüzemű EURO5, 2014 előtt gyártott modellek), majd egy következő lépésben a 13-as (dízelüzemű, EURO6) besorolásúak kerüljenek korlátozás alá - olvasható a javaslatban.