Egészen az őserdő mélyéig kell kutatnunk, hogy rábukkanjunk a felniken feszülő gumik alapanyagára, mely nem más, mint a Brazíliában őshonos kaucsukfák (Hevea brasiliensis) gyantás nedve, a latex. A tizenkilencedik század első felében, egészen pontosan 1841-ben Charles Goodyear volt az, aki ként adagolt a kaucsukhoz, s ezt vulkanizálva előállította a nyers guminál sokkal ellenállóbb és rugalmasabb anyagot, mely elég erős volt, hogy járműveken is használják.

John Boyd Dunlop
John Boyd Dunlop fia édesapja találmányával

Nagyjából fél évszázadot kellett várni az újabb felfedezésre, ekkor John Boyd Dunlop tett forradalmi lépést a fakerékre erősített gumitömlőkkel, ami kijelölte az utat a jövő mérnökeinek, s szépen lassan egyeduralkodóvá tette a pneumatikus gumiabroncsot a járműiparban.

Radiál, vagy diagonál?

1913-ban Nagy-Britanniában szabadalmaztatták a radiál szövetet, melyet jelenleg is használnak - igaz, más alapanyagok beépítésével - a gumigyártók. Az ex-szocialista motorokról ismert ún. diagonál esetében az abroncs kerületi középvonalára, azaz a koronavonalra átlósan, kb. 30-40 fokos szögben helyezkednek el a merevséget adó szálak, míg a radiál abroncsnál a metszéspontok merőlegesek.

A huszadik század hajnalán már acél huzalokkal erősítették az akkor már egyenes falú abroncsokat, majd nem sokkal utána már a mintázat kialakítása is fontos szerepet kapott, hogy vizes felületen is jó tapadást érhessenek el. Még mindig az első világháború előtt járunk, amikor is megjelennek a radiál abroncsok, de tömeges elterjedésükre csak a Michelin belépésekor, az ötvenes években került sor.

Mi mit jelent?

Számos jelölés található a motorkerékpár gumiabroncsok oldalán, ezek közül is a legfontosabb a méretet jelölő három szám. Vegyük példának a mai superbike-ok jellemző hátsó gumiját, melyen általában a 190/50 ZR 17 jelzést találjuk. A 190 a szélességet jelöli (190 mm), azaz tizenkilenc centiméter hely kell a lengővillák között, hogy beférjen a kimondottan széles úthenger. Az ötvenes ellenben nem 50 milliméter, hanem a gumi magassága, a szélesség arányában (190mm x 0,50), a ZR a sebességindexet mutatja, a 17 pedig az átmérő, természetesen colban, vagyis 17 x 25,4 mm lesz a jellemző érték.

DOT
A gumi személyi igazolványa, a DOT szám. A 4208 azt jelenti, 2008 negyvenkettedik munkahetében készült

Ugyanígy megtalálható a peremen a gyártási idő, ami igencsak fontos egy abroncsnál. Szakszerűen tárolva bátran felszerelhető a két-három éve a raktárban porosodó abroncs is, de öt évnél korosabb darabokkal jobb lesz vigyázni - ilyen idősen már megbújhatnak repedések, barázdák a felületen, melyek felfújva, s felszerelve nem nyújtanak valami rózsás látványt, és nem is igazán biztonságos a használatuk. Egyszerűen ellenőrizhetjük, hogy mikor hagyta el a gyártószalagot a kiválasztott darab, ehhez az abroncs oldalán feltüntetett DOT jelzést kell megkeresnünk. Kétféle metódus létezik, a korábbi rendszerben az utolsó három számjegy mutatja a gyártás időpontját, mégpedig úgy, hogy az első két számjegy a gyártási hetet, míg az utolsó számjegy az évszám végződését jelezte. Például 428, vagyis 42. hét, 1998-ban. Az ezredfordulótól már négyszámjegyű szisztéma lépett életbe, ahol a 1009-es számsor 2009 tizedik munkahetét jelöli.

Több komponens, nagyobb futásteljesítmény?

Örök dilemma, hogy tartósabb, vagy jobban tapadó gumit válasszunk a motorra? A nehezen összeegyeztethető tulajdonságokat néhány gyártó sikeresen összehozta egyetlen abroncsban, ám a futásteljesítményt és a biztonságot különböző módon egyesítették. Egyes típusokban az eltérő keménységű gumicsíkok adnak jó kompromisszumot, itt a futófelület közepén keményebb, tartósabb, míg a szélén puhább, jobban tapadó réteget találunk.

metzeler z8
A Metzeler nem a szokásos utat választotta, nagy futásteljesítményű abroncsain nem különböző keménységű gumikeverékeket, hanem eltérő feszességű acélöveket alkalmaz. A módszer bevált, a Z8 akár tízezer kilométert is kibír a túragépeken, miközben a tapadására sem lehet panasz

Ezáltal a forró autópályák nem eszik "kockásra" a gumit, de a ledöntött motorral biztonságosan kanyarodhatunk, mivel ott a lágyabb, jobban tapadó keverék található. Ilyen technikát alkalmaznak például a Michelin Pilot Road sorozatában.

Mi a különbség egy sporttúra-, egy utcai sport- és egy hobbiversenyzésre is alkalmas szupersport gumi között? A fejlesztő válaszol...

A Metzeler egészen más utat választott, a német gyártó különböző feszességű acélszálak felhasználásával érte el, hogy a gumi középső része jobban ellenálljon a kopásnak, míg a szélén a lazább szerkezet következtében jobban "gyűrődik" az abroncs, ezáltal jobban is melegszik, nagyobb tapadást biztosítva.

Defektet kaptam... menjen, vagy maradjon?

A kisebb szögek és hasonló szilánkok által ütött lyukak rendszerint a helyszínen javíthatók, defektspray-vel, vagy az ún. "kukaccal" bármikor úrrá lehetünk a problémán. Fontos azonban tudni, hogy az ilyen beavatkozások csak ideig-óráig jelentenek biztonságos megoldást, és a gumisműhelyek sem szívesen vállalják, hogy egy száz-százötven lovas gép abroncsát foltozzák, még ha ezzel spórolhat is a tulajdonos. Sajnos bármennyire is jó állapotú a drágán beszerzett kerék, ha már javítani kellett, lehetőleg cseréljük le, ne a Hungaroring célegyenesében derüljön ki, hogy a folt 230-nál már nem áll a helyzet magaslatán...