A Székelyföld peremén fekvő Békás-szoros - Nagyhagymás Nemzeti Park vezetői attól tartanak, hogy a koronavírus-járvány miatt elrendelt korlátozások fokozatos feloldásával ellepik a környéket a terepmotorosok, akik nagy károkat okoznak a védett terület élővilágában - írja az MTI.

Törvény van, bírság nincs

Az igazgató, Hegyi Barna elmondta: több romániai törvény is tiltja a motorsportok űzését az erdőkben és a védett területeken, de a motorosok figyelmen kívül hagyják a tilalmakat, a hatóságok pedig jószerével eszköztelenek a jelenség megfékezésében. – A motoros offroad-túrák kedvelői sok esetben külföldről jönnek, olyan országokból, ahol a tilalmak és bírságok miatt nem élhetnek szenvedélyüknek. Tudják, hogy ez Romániában is tilos, de úgy vélik, itt ki tudják játszani a szabályokat - szögezte le.

terep-motorozas-erdely-25532
Hazánkhoz hasonlóan Romániában is tiltott, mégis csak elvétve bírságolt az erdőben autózás, motorozás vagy quadozás. Szinte mindenhová sorompókat tettek, de ez csak a kocsikat tartja vissza - a motorok, quadok kikerülik az akadályt... (Kép: A Vértes élővilága)

- Külön gondot jelent, hogy ezeken a járműveken általában nincsen rendszám, és a motorosok sisakot is viselnek, így nagyon nehéz azonosítani a szabálysértőket - folytatta. Ha nincs tettenérés, akkor soha nem kapják el őket, pedig a hazaihoz hasonló, drasztikus bírságot szabhatnak ki.

Így is lehet: mivel Romániában lazábbak a sima földutakra vonatkozó törvények, a nemzeti parkokon kívül viszonylag egyszerű a szabályos motoros és quados túrák szervezése

A magánszemélyek több mint félmillió forintos, míg a túrát szervező cégek akár 4,3 millió forintos (!) csekkre számíthatnak. Főként azért jelent gondot az autók, motorok jelenléte a védett helyeken, mert a krosszgumik tönkreteszik a biodiverzitásuk révén világszerte nagyra értékelt gyepeket, megijesztik a vadállatokat, és a csendre vágyó gyalogos túrázókat is zavarják, akik pedig pont ezért keresik fel a nemzeti parkot.