A tájékozódás évezredek óta foglalkoztatja az emberiséget, s nekünk, motorosoknak ez különösen fontos, elvégre – az autóval ellentétben – nem ül mellettünk senki, hogy az atlaszt lapozgassa. Muszáj hát felkészülnöd kicsit, ha nem akarod elszalasztani a legszebb szerpentineket. Szerencsére ez ma már csak részben pénzkérdés, hiszen ingyenes lehetőségek armadája áll rendelkezésedre a tájékozódáshoz.

Egy fillérbe sem kerül

Amellett, hogy olcsó, számos egyéb előnye is van az itinerírásnak. Ha a – nyomtatott vagy online – térkép alapján egy A4-esre összeállítod a napi tervet, szinte észrevétlenül tanulsz, rögzülnek a környék fontosabb támpontjai, így napközben is könnyen improvizálsz, ha valamiért (rossz időjárás, időhiány stb.) más felé vennéd az irányt. Fontos, hogy a leírás tömör, egyszerű, könnyen áttekinthető legyen, hogy a tanktáska tetejébe süllyesztve egy pillanat alatt eligazodj rajta. Az elmúlt években sokféle módszert kipróbáltunk, ezek közül a fontosabb csomópontokkal, például kereszteződésekkel, iránymutató nyilakkal és távolságokkal kiegészített megoldás vált be. Ez alapján tisztán látszik, mennyit kell még megtenni a következő fordulópontig, mi alapján ismered fel (út számozása, következő nagyváros stb.) és mennyi látnivalóra számíthatsz még estig.

utvonaltervezes-navigalas-8810
Egy egész napos gurulás itinerje elfér az A4-es lap negyedén, igaz, csak a legfontosabb információk szerepelnek rajta

A kézzel írt terv egy nagy felbontású papírtérképpel támogatva tulajdonképpen bárhol elég a magabiztos tájékozódáshoz, leszámítva persze a zsúfolt nagyvárosokat, ahol egy-egy konkrét címet keresve szinte elengedhetetlen a GPS-alapú navigáció.

Praktikus megoldások olcsón

Mivel több szolgáltatónál már felár nélkül netezhetsz külföldön, végre valódi értelmet nyernek az online útvonaltervezők, melyeket a határokon túl is használhatsz. A kínálat szinte végtelen, az alapvető, és – néhány államot leszámítva – utcaképpel is támogatott Google Maps mellett rendkívül hasznos és informatív a Waze, és persze a kimondottan motorosok számára készült alkalmazások is segítséget nyújthatnak szorult helyzetben.

utvonaltervezes-navigalas-8814
A kormányra rögzített telefon ideiglenesen megteszi, de a nehézkes kezelés, a tükröződés és az időjárás-védelem miatt nem tökéletes megoldás

Ugyanakkor hátrányuk, hogy nem éppen egészséges a drága mobilt egész napra a kormányon hagyni, ahol csupaszon a rázkódás, a víz és a por, míg áttetsző tokban a fólia alatti akár 50-70 fokos hőmérséklet tehet be a készüléknek. Kompromisszumos megoldásként a zsebedben is hagyhatod, hogy egy fülesen keresztül hallgasd az utasításait, de például egy összetett, 4-5 sávos körforgalomban elég nehéz lesz kitalálni, hogy a tucatnyi lehetőség közül melyik is a helyes. Így ha gyakran hagyatkozol a műholdakra, érdemes beruházni egy vízálló navigációs készülékre (rossz szóval: GPS-re), amit kimondottan „szabadtéri” használatra terveztek.

utvonaltervezes-navigalas-8812
A por- és vízálló navigációk már 30-40 ezer forinttól elérhetők, drágább társaik inkább szolgáltatás és gyorsaság terén nyújtanak többet

Ez szinte tökéletes módszer, de sajnos nincsen rózsa – és tájékozódás – tövis nélkül, a navik többsége ugyanis pont ellenkezőleg gondolkodik, mint a nyaralását élvező motoros. A kütyü minél egyszerűbben és hamarabb szeretne A-ból B-be érni, míg mi a sisakban a legkacskaringósabb és legszebb utakat keressük. Erre a profi készülékek, mint például a Garmin és a TomTom modelljei már tudnak jó megoldást, a két pont közötti ún. kanyargós és hegyvidéki részek beiktatásával, igaz, a szolgáltatásért komoly árat kell fizetni – az ilyen eszközök jellemzően százezer forint felett elérhetők.

utvonaltervezes-navigalas-8811
A kimondottan motorosok számára készített, egylapos térképek összeállításába sok-sok energiát fektetnek, hogy neked tényleg csak követni kelljen a kiváló utakat

Ha inkább eltankolnád ezt az összeget, és beérnéd egy olcsóbb navival, magad is összerakhatod a kanyargós nyomvonalat – mi is ezt választjuk legtöbbször. Az utóbbi években a térképek közül is sokat kipróbáltuk, és a motorospanziók, vendéglátóhelyek saját, egyedi leírásai, valamint a túramagazinok európai itinerei bizonyultak a legjobbnak. Ezek előnye, hogy legtöbbször mellőzik a közkedvelt útvonalakat és hegycsúcsokat, ezért főszezonban sem kell lakóautókat és tétovázó holland nyugdíjasokat kerülgetned – volt olyan hágó, ahol júliusban, közel egy óra alatt mindössze egy-két (!) szembejövő autóval, és néhány helyi motorossal találkoztunk.

utvonaltervezes-navigalas-8813
A profi készülékek előnye, hogy egyszerűen, kesztyűben is használhatók, programjaik pedig sok hasznos segédletet tartalmaznak

Minden csak idő kérdése

Az alapos tervezéshez feltétlenül hozzátartozik a ki- és a hazautazás itinerje is. Ha csak 2-3 napot szánhatsz egy távoli célpontra, sajnos nincs sok választásod: korai indulás, minél gyorsabban, valószínűleg autópályán lezúzni, hogy ne az ezerszer bejárt helyeken töltsd az időt, helyette inkább újakat fedezhess fel.

Ha egy egész heted van, már sokkal jobb a helyzet, nyugodtan szánhatsz akár két napot is a kiutazásra, csokorba fűzve a legszebb, legjobb környékeket, akár némi kerülőt is bevállalva ezért. Kint azonban újabb kihívások várnak, hiszen – jó esetben – ismeretlen környéken motorozol, ahol csak saccolni tudod a pontos menetidőt. Nagyobb, 5-8 gépből álló társasággal, ha nem is teljesen szabályosan, de megfontolt tempóval haladva általában lecsíphetsz a Google Maps által számolt időkből, de ez csak a motoron töltött órákra vonatkozik. Pihenés, fényképezés, ebéd – ezek mind-mind viszik a perceket, így ekkora csapattal általában az online számolt időt harmadával, felével kell megtoldanod, ha egész napos, 8-10 órás gurulásról van szó.

utvonaltervezes-navigalas-8815
Az online tervezés során ne csak az utakat, hanem a látnivalókat is írd fel, hogy ne a benzinkúton, hanem kilátókban, tóparton vagy látványos épületek között tölthesd a pihenőt

Szerencsére ebben is segítségedre lehetnek a speciális motorostérképek, ugyanis azokon rendre feltüntetik, mennyi a nyeregben töltött, illetve mennyi a teljes menetidő, ami a hegyvidékeken egészen vicces átlagsebességeket mutat. Nem ritka, hogy a 180-200 kilométeres napi táv is komoly sportteljesítmény, és bármennyire is szereti az ember a kanyarokat, napnyugta körül már szívesen menne egy pár (kilo)métert egyenesen – már ha lenne olyan a közelben…

Itt jön kapóra, ha a csillagtúrákat úgy tervezed meg, hogy legyenek ún. kiugrási pontok, azaz könnyen járható gyorsforgalmi utak, melyeken túlzott fáradtság vagy egyéb probléma miatt a csapat egy része bármikor egyszerűen visszagurulhat a szállásra. Utóbbi azért is fontos lehet, mert például műszaki hiba vagy - ne adja ég - egy baleset miatt kapóra jöhet, hogy egy-két óra alatt az ideiglenes otthonodból szervezheted a felmentő sereget, legyen az a saját kísérőautód vagy éppen helyiek, szállásadóid segítsége.

Legközelebb mi is innen folytatjuk, alaposan átrágva a hosszabb motorozások közben előforduló problémákat. A csapattagok „elvesztése”, nyelvi nehézségek leküzdése, betegségek, sérülések és a hazaitól eltérő közlekedési, illetve műszaki előírások – minden szóba kerül, hogy éles helyzetben is könnyen feltaláld magad.