A Kawasaki ugyanis kiszállt, 17 fővel pedig nem rajtolhatott el a VB. A Dorna közbenjárásával –és pénzével- egy fővel hízott a mezőny, a Hayate szállt be az akashi alakulat helyére, mégpedig Melandri szerződtetésével. A hivatalos teszten végül beigazolódni látszott a jóslat, a Ducati pilótája vihette haza a leggyorsabbnak járó BMW-t, mögötte Rossi és meglepetésre Capirossi végzett. Az utolsó napon rendeződtek a hazai közvetítés feltételei és a csapatok ez alatt már lázasan készülődtek az első futamra.

Futamról futamra

Viharos esőzés? A sivatagban? Hát persze! A futam egy nappal elhalasztva, a hétfői esti viadal Stoner – Rossi - Lorenzo befutóval zárul. Jegyezzük meg a neveket, sokat fogunk még hallani róluk.

Motegi, Japán. Megint verseny, megint esik. Az összes időmérőt törlik a szombati vihar miatt, így a pénteki eredmények szerint áll fel a rajtrács. Hayden és Takahashi már az első kanyarban búcsúzik. A futamot nyugodtan leadhatják a kardiológián is, semmi megrázó nem történik. Lorenzo begyűjti a győzelmet, meglepetésre Melandri hatodik a Hayatéval. A sorozat csak pontállásában izgalmas, a szervezők kezdhetnek aggódni, hogy elkapcsolunk a versenyek alatt…

Jerez: a Doktor ma altat… Szombaton Lorenzo a pole-ban, Rossi erős lemaradásban. Másnap Vale a rajtot is rontja, csak hogy hű maradjon önmagához. Aztán a tömegből ellentmondást nem tűrően jön előre, előbb Stonert majd Pedrosát tudja le, csapattársa pedig megteszi azt a szívességet, hogy magától kiesik előle.

Le Mans: az a fránya eső. Ami az egyiknek áldás, az a másiknak átok. Esik, felszárad, motorcsere –Rossi négyszer(!) a boxban- Lorenzo pedig tarol. Pedrosa a hajrában szorítja le a dobogóról Doviziosót, és igen… Melandri a dobogó második fokán. Azzal a motorral, ami tavaly még tökutolsóként körözött. A Kawások lassan egy vödör pénzt adnának, hogy újra egy kis zöld festék kerüljön a Hayatéra… Lorenzo átveszi a vezetést a VB-n, egy ponton belül hárman a tabella élén.

125: egyet vissza.

Simon jól döntött, amikor elfogadta Martinez úr ajánlatát. Igaz visszalépés számára a nyolcadliteres kategória, de a mezőnyben egyetlen komoly kihívója csapattársa, Bradley Smith volt. Kevés hibával (mint például az egy körrel elszámolt Katalán futam) és stabilan versenyezve nyerte az idei szezont. Előnyére jellemző, hogy már Phillip Islandon eldőlt a VB cím sorsa. Mögötte Smith és Nicolas Terol végzett.

Mugello: Stoner visszatér. Szinte hiányolnánk az égi áldást, ha kivételesen nem vizes pályán startolna a mezőny. De aggodalomra semmi ok, centis vízben topognak a szerelők a rajtrácson… A verseny harmadára felszárad a pálya, és ezúttal az ausztrálnak jön ki legjobban a motorcsere, ellentmondást nem tűrően húz el a többiektől. A begyűjtött 25 ponttal a VB-n is átveszi a vezetést.

Katalán nagydíj: ilyen előzés nincs is. A futam a Yamaha házi versenyéről szól, Rossi a célig üldözi spanyol csapattársát. Azaz majdnem a célig… Aztán a féktávon –ami nem is féktáv- az íven, ami nem is ív. A fizika, csak egy elméleti halmaz a Doctor számára, ő ott és úgy fordul el, ahol és ahogyan akar. Lorenzo nem is érti. „Nem hittem, hogy megpróbálja… és ott amúgy sem fér be… és mégis befért!” Hármas pontazonosság a VB-n.

Rossi 100

Assen: Vale századszor. Van stílusérzéke. Századszor nyerni, és a motorsport szentélyében ünnepelni. Ilyet is csak ő tud. Aztán az ünneplést kezdi háttérbe szorítani, hogy Lorenzoval egyre feszültebb a viszony: eltérő módszerek, fal a boxban, és rivalizálás a VB elsőségért, ebből már nem lesz barátság. A viszály tovább fokozódik, ahogy a Honda és a Ducati is ajánlatot tesz a spanyolnak: versenyezzen náluk 2010-től.

Laguna Seca: arany szárnyakon. A tengerentúli futam meghozza a Hondásoknak a rég várt áttörést, mindenki megkapja az új vázat, még Elias is a legújabb technikával köröz. Pedrosa el is hozza a képzeletbeli aranyat –mögötte megint a két Yamahás- a Hondának beértek a fejlesztései. Edwards közben rekordot dönt: századik pontszerző futamát fejezi be, mindössze tíz sikertelen verseny mellett. Szép mérleg.

Sachsenring: végre izgalmak! Szoros meccs a hangvillásoknál a 25 pontért, az utolsó két körben esés-gyanús kanyarvételek, és egy újabb olasz himnusz. A Doctor 99 ezreddel(!) nyer a csapattárs előtt. Mögöttük Pedrosa, aki a VB-n is zárkózik a sérüléssel tarkított szezonkezdés után.

250: egy a százhoz

Ennyit fizettek a fogadóirodák áprilisban, egy esetleges Aoyama VB címre. Nos, akik nagyobb összeget tettek fel, bizony megizzadtak még az utolsó futamon is: mindössze a 11. helyen kellett volna bejönnie a japánnak, ehelyett öldöklő küzdelembe kezdett a dobogóért, aminek egy kétszáz méteres sóderágy-rodeó lett a vége. De talpon tudott maradni végül, Simoncelli pedig bukott, így a japán versenyző nyerte az utolsó 250-es világbajnokságot. Hatvan év után véget ért a kategória történelme, jövőre jön a Moto2.

Donington: hátul a legnagyobbak. Több esős versenyt is láttunk idén, de ilyen káoszt még soha. Rossi elesik, de visszaállva az ötödik helyig zárkózik. Lorenzo végleg elszáll, a két Ducati elgumizza magát és utolsó lesz. A kaotikus hétvégét végül Dovizioso nyeri, Edwards és DePuniet előtt. Közben a FIM kihirdeti a 2010-es versenynaptárát, szeptemberben Balatonring, de kijelölnek egy tartalék pályát is. Valahonnan ismerős a helyzet…

Brno: a foghíjas mezőny. Stoner eddig bírta, legalább három versenyt ki kell hagynia mielőtt újra motorra ülhet, ha idén egyáltalán megteheti ezt. Közben Lorenzo dönt, Melandri pedig aláír. A spanyol marad a Yamahánál, míg Macio visszatér régi munkaadójához, az időközben Simoncellit is leigazoló Gresini Hondához. A vasárnapi futam immár forgatókönyv-szerű, két Yamaha elöl, öldöklő a csata, végül az ész győzedelmeskedik az észvesztő tempó felett. Rossi 25, Lorenzo nulla. Az olasz immár ötven egységgel vezet.

Rossi crash

Indianapolis: újra kétesélyes a VB. Miközben gőzerővel zajlik a leigazolási szezon (Bautista Suzukin, Barbera pedig Ducatin ül jövőre) a hiányzó Stoner helyére Kallio ugrik be, őt pedig az az Espargaro váltja, aki a Balatonring Team-nél is versenyzett az év elején. Mindketten jól teljesítenek, Kallio nyolcadik, Espargaro pedig a rajtnál elkövetett hibája után mindössze egy perces hátránnyal tizenharmadik. Lorenzo nyer, Rossi pedig az évad legfurább esését bemutatva nulláz. A dobogón DeAngelis és Hayden.

Misano: a hazai pálya. Vale az emlékezetes ’szamár’ sisakban, utalva az amerikai fiaskóra. Nem tűr ellentmondást, edzés-warm up-verseny-25 pont. Így kell ezt csinálni kérem. Harminc ponttal vezet, négy futammal a vége előtt.

Estoril: Stoner újra a rajtrácson. Az ausztrál jó formában tér vissza, dobogós helye megnyugtató eredmény. Lorenzo az élen, a Doki nem fér fel a pódiumra, így már csak 18 pont az előny. A Tech3 közben leigazolja Ben Spiest, az amerikai a GP-ből távozó Toselanddel cserél helyet. A HRC-nél kihirdetik a változatlan csapat felállást a következő idényre, míg a negyedliteres VB aspiráns Aoyamát szintén a Honda csábítja a legnagyobbakhoz, 2010-re.

Phillip Island: eldőlt. Kb. tíz másodpercig izgulunk. Utána hátradőlünk, egyesek talán el sem hiszik a történteket. Lorenzo a rajtnál csúnyán beletrafál Haydenbe, és mindketten kicsúsznak. Rossi ezután még megejt pár bizonytalan előzési kísérletet, de a ’Lorenzo K.O’ tábla őt is nyugalomra inti. Húszat gyűjt, az annyi mint harmincnyolc összesen. Stoner az egyedi fényezésű Ducatin nyer, Pedrosa messze lemaradva dobogós. Lorenzonak ezzel elment a VB.

Sepang: ’Gallina vecchia fa un buon brodo’ Hatalmas fricska, Rossi aki összesen vagy harminc napos nyarat látott életében, egyszerűen le ’öregezi’ magát. Teheti, kihívói életkor és tapasztalat terén is kölykök mellette. De mit is tett le Vale az asztalra? Ugyanannyi pole-t futott mint Doohan. 226 versenyen indult, és 163 dobogós helyet szerzett. 2003-ban, 2005-ben és 2008-ban az összes futamon dobogós helyen zárt. Azt hiszem, hogy elfogytak a jelzők, maga a Rossi név válik fogalommá.

A vizes versenyt egyébként Stoner nyeri, de az ünneplés ezen a napon a Doctornak szól. Megvan a kilencedik VB cím.

Valencia: itt a vége. Hogy a tét nélküli hétvége is izgalmassá váljon, Lorenzo három mérnöke bejelenti: a futam után távoznak a csapattól, és Doviziosot segítik a továbbiakban. Mindhárman olaszok… A Ducatinál is teljes a felfordulás, Livio Suppo és Tardozzi is elhagyja az olasz márkát, a HRC várja őket. A FIM kihirdeti, hogy 2012-ben visszatér a 990-es kategória -na nem az aszfaltszaggató ’ezresek’ amik anno a kétütemű világot zárták le- ez amolyan olcsó, pénzügyi osztályokon megálmodott bajnokság lesz. Hiszen válság van, vagy mi. Az egyetlen baj ezzel, hogy ha a Moto2-t veszik alapul, akkor az ’egyen’ blokk és a többi szabályozás, gyakorlatilag a prototípus bajnokság végét fogja jelenteni. Arról nem beszélve, hogy a kizárólagos gyártók, beszállítók kiválasztása újabb feszültségeket szülhet. Maga a futam semmi szenzációval nem szolgál. Egyetlen érdekes színfoltja az amerikai Ben Spies aki (miután megnyeri az idei superbike VB-t) hamar átül a Tech3 gépére, és vagy fél tucat előzést mutat be, az egyébként álmos hangulatú futamon. A kockás zászlóval ezúttal az idei évet is zárják, Rossi-Lorenzo-Pedrosa sorrendben ér véget a 2009-es VB. Egy egészséges Stoner, vagy a sérüléseket elkerülő Pedrosa talán színesebbé tudta volna tenni a bajnokságot, így azonban a Yamaha házi versenyévé egyszerűsödött a 2009-es MotoGp sorozat.

Hogy el ne unjuk magunkat, Rossi egy felkavaró nyilatkozattal zárja még az évet. 2011-ben új csapattársat akar, nem kétséges hogy Spies személyében. Ha a Yamaha mégis ragaszkodik Lorenzóhoz, ő a Ducatinál folytatja, ahol nem mellesleg kész szerződés várja.

2010. április 11, Katar. Az előadás itt folytatódik. A 250-ből feljövő pilótákon, és az amerikai superbike bajnokon a szakértő közönség szeme. De mi magyarok kinek szurkolhatunk jövőre? Lesz egyáltalán Tóth Team? Indít motort a Balatonring? Elkészül a pálya a Magyar Nagydíjra? És persze Talma: találnak–e motort az Aprilia visszalépése után?

Talma saga

Áprilisban még azt hittük, november végére minden kérdésünkre választ kapunk. Hihetetlen, de nem vagyunk előrébb, mint egy éve. Talma egy ígéretes szezonkezdés után összeveszik Martinez úrral, és egyszerűen nem jelenik meg a LeMans-i nagydíjon. Két versenyt kihagyva tér vissza, meglepetésre a királykategóriában. Még büszkén olvassuk a vékonyka csíkot az élőképen: Gabor Talmacsi – Hun - Scot Honda MotoGP Team. Aztán az eredmények csak nem jönnek, gyakorlatilag utolsóként intik le szinte minden versenyen.

Talma

Októberben a média még hangos pár napig, hogy DeAngelis akarja ’kitúrni’ a helyéről, végül a Honda és a Scot Racing egy mondattal zárja rövidre a vitát. Nem indítanak 800-as motort jövőre, pont. Gábor közben már tárgyalásban áll az egyik Moto2 alakulattal, és az utolsó versenyen alá is írják a szerződést, újra gyári támogatású Aprilia pilóta lesz. Örülünk, szokás szerint túl korán. Novemberben robban a hír, hogy Talma motorja fizikailag nem is létezik. A noalei gyár kiszáll, és ez nekünk jobban fáj, mint a többi versenyzőnek. Ugyanis Gábor munkaadója (Boscoscuro, a Speedup tulajdonosa) és mérnökei, december elsején mondtak fel korábbi munkahelyükön, ami nem más mint épp az Aprilia gyár. Stefano elsőszámú feladata most ezen mérnökök leszerződtetése, és egy új váz beszerzése. Ezért a héten a Moto2 vázak készítőit keresik fel, egyes pletykák szerint a Harris lesz a befutó náluk. A céljuk, hogy december második felében, a jerezi teszten már jelen legyenek az új motorral. Addig is egy ún. ’lebutított’ Moto2 gépet vásárolnak, ami ugyan 1 másodpercre van az élvonaltól, de a tesztelésre és a beállítások kipróbálására alkalmas lesz. Kíváncsian várjuk a folytatást.

A Team Tóthnál –ha lehet- a helyzet még ettől is rosszabb. Mugellóban a csapat még első győzelmét ünnepli, néhány versennyel később már motor, és a győzelmet arató Pasini nélkül utaznak a futamokra. Konfliktus az Apriliával, minek következtében a szezon végén Tóth Imi egy majd’ tíz éves technikával kénytelen rajthoz állni. A jövő évi Moto2 rajtlistán nem szerepel a nevük, lehet nyolc év után először Team Tóth nélkül áll fel a rajtrács? Persze a Balatonring környékén is akadnak gondok…

Az idei Magyar Nagydíj ugye elmaradt, a jelenlegi állapotában az objektum még krosszpályának is silány. Tavaly tavasz óta nem sok –fizikai- változás történt, a Balatonring mint MotoGP szentély, továbbra is csak rajzokon létezik.

És a hasonló nevű csapat is bajban van, hiszen Tóthékhoz hasonlóan hiányoznak a 2010-es nevezési listáról. Az ígéretes szezonkezdés után Talma távozik, a csapat RSA motorját DiMeglio kapja, Németh Balázs pedig egy RSV nyergében folytatja a szezont a piros-fehér-zöld motoron. A sérülései hátráltatják ugyan, de az év végére stabil pontszerző lesz, 11 egységet gyűjtve a 23. helyen végez a tabellán.

Szóval 2010 április, Katar. Jelen állás szerint magyar pálya, magyar csapat, és versenyképes motorral rendelkező magyar pilóta nélkül. Sokszor mondtuk már, de most tényleg: ettől már csak jobb jöhet.

Kapcsolódó anyagok: