Éppen tíz éve annak, hogy a szlovén Damijan Vnuk megsérült, mikor a szántóföldön nekitolatott egy pótkocsis traktor. Kártérítési igényét végül elutasították, mondván, az adott helyzetben a traktor nem közúti jármű volt: magánterületen, egy másik gép mozgatását segítette, így nem alkalmazhatók rá az általános szabályok. Vnuk nem hagyta annyiban, s az uniós bíróság végül úgy döntött, igazat ad neki. Kimondták: véleményük szerint az oldhatná meg az ilyen problémás helyzeteket, ha magánterületen, nem közlekedési céllal használt gépek is rendelkeznének harmadik fél által nyújtott biztosítással, s ha bármilyen sérülés történik, azt sok szempontból úgy kell kezelni, mintha közúti baleset lenne.

vnuk-rendelet-15978
Rendőrt, mentőt és egy betétlapot! Hihetetlenül hangzik, pedig a Vnuk-ügy ítélete ide vezethet, ha általánosan alkalmazni kezdik az Unióban

Mit jelent ez a motorsport kapcsán? Nos, szó szerint értelmezve, ha valamelyik kamikaze Moto3-pilóta belemegy egyik vetélytársába, a rendőrség vizsgálja majd a magánterületen (pályán) nem közúti járművel (versenymotorral) okozott baleset ügyét, míg a biztosítót veszik elő az okozott kárért. Nonszensz, mondhatnánk, hisz' ez gyakorlatilag az európai motorosport végét jelentené. Pedig a fekete fellegek már gyülekeznek, s ezért a FIM is kiemelten foglalkozott a problémával.

Chris Aylett: hallassuk a hangunkat!

- Ez egyike a legbonyolultabb kérdéseknek, amelyekkel valaha szembesültünk - mondta John Chatterton-Ross, a FIM szakértője. - A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a személyi sérülésekkel kapcsolatos peres eljárások rendre a nemzeti jog szintjén dőlnek el, most azonban az EU felülírta ezt, s az esetet a szlovén törvényhozás egyedi hibájaként könyvelte el. Mindenesetre a FIM nyitott a megbeszélésre, és mindent megtesz, hogy rendet teremtsen ebben a kényes kérdésben - tette hozzá John Chatterton-Ross. A brit Motorsport Industry Associaton, az egyik legismertebb sportbiztosítással foglalkozó társaság igazgatója, Chris Aylett is reagált az esetre, és felhívta a csapatok, illetve versenyszervezők figyelmét: október 20-án zárul az EU-s képviselők által szervezett online konzultáció, szóval ha valaki érvelne a motorsport mellett, most tegye meg, mielőtt késő lenne.