· 2019. december 1. 41

Kivonjuk a motort télen?

Ne fizessünk feleslegesen!

Sokan azért ódzkodnak ettől a procedúrától, mert nincs kedvük bajlódni a bürokráciával, egyszersmind úgy gondolják, meg sem éri igazán a kivonatás, hiszen alig spórolhatnak vele pénzt. Utánajártunk, mi az igazság!
A közigazgatási eljárások lényegesen egyszerűbbé váltak az utóbbi években, sok ügyet már elektronikus formában is intézhetünk, azaz nem feltétlenül kell sorba állnunk a hivatalokban.

Kinek és mikor éri meg a forgalomból kivonatás?

Az ideiglenes forgalomból kivonatást alapesetben a kormányablakok bármelyikénél kezdeményezhetjük. Ehhez legyen nálunk a forgalmi, a saját igazolványunk és - adott esetben - a tulajdonostól/üzembentartótól kapott meghatalmazás, valamint 2300 Ft. Ez az egyszeri díj a költsége ugyanis az eljárásnak, függetlenül attól, hogy milyen időtartamra szeretnénk kérni a kivonatást. Legfeljebb hat hónapig élhetünk ezzel a lehetőséggel, de ha úgy ítéljük meg, hogy ennél rövidebb ideig nem használnánk a járgányt, akkor az általunk vágyott időszakot jelöljük meg a kérvényben. Szerencsére adott az online ügyintézés lehetősége, ehhez lépjünk be a központi oldalra, ahol elektronikus személyivel, telefonon keresztül vagy ügyfélkapus jelszóval azonosíthatjuk magunkat. Itt válasszuk ki a Tulajdon menüben a Gépjárművet, ahol az egyik pont a Jármű forgalomból történő ideiglenes kivonása. Tegyük hozzá, ez esetben csak az üzembentartó vagy a tulajdonos kezdeményezheti az eljárást, vagyis - a papír alapú ügyintézéssel szemben - meghatalmazott nem járhat el. Miután megadtuk az alvázszámot és a rendszámot, valamint megjelöltük a kivonatás időtartamát, a rendszer ellenőrzi, hogy egyáltalán fennállnak-e a kivonás feltételei. Amennyiben ezen is túl vagyunk, utalhatjuk a szolgáltatási díjat az internetes felületen.
{{articleGallery[24040].caption}}
Amikor nincs forgalomban a jármű, a teljesítményadót sem várja el az állam, de sajátos esetekben a biztosítás szüneteltetéséből adódik a nagyobb megtakarítás. Egy fiatal motoros budapesti, négy-ötéves Yamaha R1-e után havi 6-7 ezer forint adót és biztosítást kell fizetni, vagyis egy ilyen gépnél egy hónapra is megéri kivonatni. Egyébként a KGFB-szüneteltetést ugyanúgy legfeljebb fél évre kérhetjük - a társaságok változásbejelentő nyilatkozatának kitöltésével -, mint a kivonatást, azonban csak a soron következő hónap első napjától. Legyünk figyelemmel arra, hogy ha a hat hónap elteltével nem helyezzük vissza a járművet a forgalomba (mert úgy döntünk, hogy további hónapokra pihentetnénk a motort), akkor a biztosító - érdekmúlásra hivatkozva - automatikusan megszünteti a szerződést!
A kivonatási eljárás elindítása előtt azt érdemes mérlegelnünk, hogy az adó- és biztosítási díj megspórolásával keletkező nyereség nagyobb-e, mint a 2300 Ft-os eljárási költség, és vajon az sem jelent gondot, hogy a pihentetés ideje alatt nem vehetjük elő a motorunkat.