Különféle sportmotorokat, csupaszgépeket és túramotorokat teszteltünk, sőt olyan is előfordult, amikor túraendurókkal terepre merészkedtünk. Suzuki pályanap Brnóban, BMW találkozó Garmisch-Partenkirchenben, utazás a Nürburgring Nordschleifére, hogy csak pár érdekességet említsek a rengeteg hazai teszt mellett, amelyeket hamarosan itt is láthattok, olvashattok. Ezeken a teszteken mindvégig a Földgömbös X-lite-ot használtam, így most összefoglalom tapasztalataimat.

x-lite

Az X-802 egyértelműen sportmotorokhoz fejlesztett versenysisak: nagyon hatékonyan szellőzik, de épp ezért zajos, mint ahogy az a versenysisakoknál lenni szokott. Azokon a motorokon, amiken egyenes pozícióban ülünk (túra, naked, stb.) zajosabb, viszont a sportgépeken, ahol előre kell dőlni, a gyorsasági motorokhoz fejlesztett aerodinamikai kialakítás miatt sokkal kevésbé hangos, és ilyenkor a két felső szellőző nyíláson át hatékonyabban áramlik be a friss levegő.

Hogyan válasszunk sisakot?

X-Lite illetve Nolan sisak vásárlásakor ajánlatos olyat választani, ami újkorában még egy kicsit szűknek tűnik, mert viszonylag sokat tágulnak, méghozzá elég hamar, néhány használat után. Amikor felpróbálsz egy új bukót, arra kell figyelni, hogy ne nyomjon kellemetlenül, de mindenképpen fogja meg jól a fejet. Az arcot szorítsa össze annyira, hogy pocokpofát csináljon. Az arcpárna mérete akkor jó, ha úgy érzed, hogy bukóban rágózás közben elharapnád a szádat.
Egy bukósisakot mindig úgy kell kiválasztani, hogy az adott fejformára jól passzoljon. Számomra az X-802 sokkal kényelmesebb, mint elődje, az X-801, ami kellemetlenül nyomta a homlokomat. A 802-es sehol sem nyom, viszont mivel keskeny az arccsontom, vastagabb arcpárna szettre volt szükségem. Az X-802-höz többféle vastagságú arcpárna közül választhatunk, így ez nem volt gond.

A belső párnázás anyagminősége nagyon finom, és óriási előnye, hogy hamar kiszárad belőle az izzadtság. Még akkor sem kellemetlen felvenni a bukót, ha előző nap úgy beleizzadtam, mintha leöntöttek volna egy vödör vízzel.

x-lite

A tervezők figyeltek az apró részletekre is: mutatós márkajelzés, ízléses kivitelben

Ez a tulajdonsága, valamint a jól működő szellőzés frissítő hatása nagyon jól jön pályázáskor.

Korábban a Nolan termékek nagy problémája volt a párásodás, azonban az X-802 plexije egyáltalán nem párásodik, köszönhetően a sisakhoz alapfelszerelésként kapott, Pinlock rendszerű Top NFRS (Nolan Fog Resistant System) párásodásgátló belső plexinek, valamint a hatékony szellőzésnek. A plexi könnyen nyitható-csukható, ami motorozás közben fontos szempont, és ideális az ellenállása, vagyis se nem akadozik mozgatás közben, se nem csapja le a huzat, amikor azt szeretnénk, hogy nyitva maradjon. Négy állásban nyílik-csukódik, a plexicsere egyszerű és gyors, akárcsak a belső alkatrészek (arcpárna, bélés) eltávolítása és összerakása. Amin viszont még fejleszthetnének, az a látószög. Ez lehetne szélesebb, vagyis kétoldalt nagyobb kivágásra lenne szükség a héjon, hogy periférikus látásunkkal könnyebben átláthassuk a környező forgalmat.

x-lite
Maga a héj egyébként pontosan ugyanaz a konstrukció, amiben a MotoGP és a Superbike vb versenyzőit láthatjuk motorozni. A 802-esen még egy stabilizáló szárnyat is találunk hátul, és az a meglepő, hogy van némi hatása. Amikor először láttam, azt hittem csak vakítás, de a gyakorlat azt mutatja, hogy az X-Lite mérnökei nem spóroltak a szélcsatornában töltött munkaórákkal, mert az X-802 iránytartása tökéletes. Sosem éreztem olyat, hogy rángatná a fejemet a menetszél, függetlenül attól, hogy sport-, túra, vagy csupaszmotoron ültem.

Az X-802-es vitathatatlanul minőségi termék, mind a kidolgozást, mind a használati értékeket tekintve, Carlos Checa különleges Földgömbös fényezése pedig igazán egyedivé varázsolja. Az X-Lite sokat fejlődött az utóbbi években, az X-802-ről pedig eléggé úgy tűnik, hogy ár-érték arányban a legjobb a piacon.

Kapcsolódó anyagok: Képgaléria