Cagiva Prima 7,4 / 10

Cagiva / Cagiva Prima
gyártási év: 1994
lökettérfogat: 49 köbcenti
ekkor vette: 2006
eddig használta: 2008
km óra állása az elején: 12000
vezetett km: 6000
fogyasztás: 3 liter / 100 km
teljesítmény: 8/10
megbízhatóság: 9/10
szervízháttér, alkatrészellátás: 6/10
kényelem: 6/10
összességében erre értékete: 8/10
megérte-e a vételt: igen

Cagiva Prima Supersport ’94 teszt: Az olasz piros-darázs



Talán ez a 3 szó mindent elárul a bemutatásra kerülő olasz márkájú, piros színű, darázs hangú gyorsasági motorkerékpárról. A teszt során egy 1994-es évjáratú, 50 cm3-es Supersport széria kerül bemutatásra. Mielőtt „kiveséznénk” a gépet, elmondanám, hogy a tesztelni kívánt motor csak motorját tekintve gyári, hiszen külseje egyedileg kialakított.

Ezen gépezett nem igazán közismert, sokak MITO -ként emlegetik a PRIMA –t, holott ez csak részben mondható igaznak. Valóban létezik CAGIVA MITO 50 is, de azt a CAGIVA gyár 97-98 környékén gyártotta és véleményem szerint igen csekély számban. Én személy szerint eddig csak 1-et láttam, azt is a világhálón valahol. A MITO 50 abban különbözik a PRIMA -tól, hogy a tárcsafékek ellentétes oldalon találhatóak (a hátsó jobb oldalt, míg az első baloldalt foglal helyet). Értelem szerűen a lánchajtás bal oldalt van. A festésben kisebb eltérések mutatkoznak (lásd a képen).

A külsejét tekintve én bátran kimerem jelenteni, hogy olyan mint egy DUCATI, csak éppen ”butítva”. A hátsó farok idom a maga lámpáival olyan, mint akár a DUCATI 748-nak, vagy éppen a 996-nak. Hátul kettő darab, négyszögletes (5 w –os tri.o.m) lámpa helyezkedik el, amelyeket két irányjelző (hátsó sárhányóból vezetve) fog közre. Az egész motor pirosban pompázik, jellegzetesen az oldalidomain található Agip matricákkal. Ez is egy DUCATI jellegzetesség. Elől két kerek (15 w -os) lámpa díszeleg, amely replikás kinézetet biztosít a motornak. A két irányjelző természetesen itt is épp úgy közrefogja a „szemeket”, mint hátul. A plexi sötétített (átlátszó), viszont a kilátást még egy „no fear” felirat is nehezíti. A kormánysúlyok króm színezetűek és hegyesek. A markolat kényelmes fogású. Felülve a motorra a műszerfal igen sportos és letisztult. 3 kis köröcske tárulkozik elénk (2 kicsi, egy nagy). Balról az elsőről olvasható le az irányjelző-működés, a fényszórók működése (helyzetjelző, tompított), valamint a vészes olajszint és vízhőfok. Mindezt ledlámpa tudatja velünk. Középen helyezkedik el a legnagyobb információs mutató a fordulatszámmérő, amely 14 ezerig van számlázva (11 ezertől piros). Tőle jobbra található a km/h mutató, 120 km/h kijelzésére alkalmas. Természetesen mindkét kijelző analóg és nem digitális. A baloldali kormányon helyezkednek el a világítás (helyzetjelző vagy tompított), irányjelzők, szívató valamint a duda kapcsoló(i). A jobboldali kormányon találhatóak a világítás és az önindító gombjai. A kormány közepén foglal helyet a gyújtáskapcsoló kulcs, amellyel aktiválhatjuk a kormányzárat is. A tank nyitható (kulccsal zárható) és kesztyű-, szerszám vagy akár sisaktartóként is funkcionálhat. Az alján találunk egy lecsavarozható deknit, amelyet ha eltávolítunk, igen könnyedén hozzáférhetünk a gyertyához. Ezen tartó körül van a víz- és olajtartály. A valódi tank az ülés alatt, a farok idom vonalában található meg. A kulccsal egyszerűen leszedhetjük a hátsó ülést, ezáltal hozzáférve a tank beömlő nyílásához (a motor 2 személyre vizsgáztatható, erről viszont le vannak szerelve a hátsó lábtartók). Ha már a tanknál járunk, összesen 8 literes, amiből a tartalék kb. 0,75 liter. A tartalék még alkalmas kb. 15-20 km megtételére. Egyébként az átlagos fogyasztása 100 km –en 3 liter körül kóstál.

A motorja egy 5F típusú, 1991-es gyártású 50 cm3-es (nicasil -os), 6 sebességes és 9,5 le –s változat. A karburátor a Dellorto márkát viseli és 14 mm-es torokátmérővel rendelkezik (SUPERSPORT modelleket ezzel szerelik, az R-t pedig 20 mm-essel). Az erőforráshoz egy gyári kipufogó rendszer társul (R változaton Gianneli), egy nem gyári krómcsővel, aminek igen szép külseje és hangja van. Mivel a karburátor mérete 14-es, a fogyasztása igen jónak mondható az R széria 5-6 literes fogyasztásával szemben. Egyetlen hátránya a gyorsulás csökkenése, de ez nem azt jelenti, hogy egy SIMSON -nal van dolgunk, mivel ég és föld a kettő (már elnézést, a SIMO is kiváló tanulógép). Közismert tény, hogy a kétüteműek a fordulatszámból élnek, ahhoz, hogy jól menjenek, pörgetni kell őket. No, de ez nem azt jelenti, hogy ész nélkül a csillagos egekig. A PRIMA 7000 –es percenkénti fordulattól kezd nyomatékos lenni, a fordulatszámot érdemes mindig ez felett tartani, másképp gondjaink lesznek a kigyorsításnál (itt először a kanyarokat értem). 9500 –on adja le maximális erejét, azaz a 9,5 lovat. 10500 felé nem érdemes forgatni, mivel ekkor már a nyomatéknak vége. A 6 sebességnek köszönhetően a PRIMA jó út- és idő viszonyok között igen hamar eléri a 95 Km/h –ás végsebességét (6-dikban 10500 rpm – en). Utazósebessége olyan 70-75 Km/h között mozog ( 6-dikban 8000-8500-as fordulaton). A gyorsulása 90 Km/h –ig elég intenzív, aztán várnunk kell pár másodpercet a „csúcsig”. 1-esben 20-at, 2-esben 35-öt, 3-asban 45-öt, 4-esben 60-at, 5-ösben 75-öt és végül 6-osban 95-öt megy (10500-on értendőek). Mint azt már említettem a piros 11 ezernél kezdődik, maximálisan 12 ezret tud kiforogni (marhaság idáig vinni, semmi értelme, ha csak nem szét akarjuk verni a gépet). Egyébként full-szintetikus olaj szükséges bele a nagy fordulatszám miatt (én Repsol 2T SCOOTER-t használok). Indulás előtt mindig érdemes járatni a motort és indulás után finoman menni vele, hiszen a motor vízhűtéses, meg kell várni az üzemi hőt, ami lassabban érhető el, mint a léghűtéses motorokon. Ha nem így teszünk, azt tapasztalhatjuk, hogy a motor csak 6-7 ezerig forog el, aztán furcsán mintha leszabályozna (krákogó hangot ad). Még 1-2 tipp: Gyakran előfordul, hogy a kuplung lamellái között az olaj hideg, és nem úgy dolgoznak, ahogyan azt mi elvárnánk, mivel egyesbe téve a motort az lefullad. Ilyenkor azt ajánlom, hogy a motort ne indítsuk be, csak tegyük szépen egyesbe, miközben a kuplung behúzott állapotban marad. Tologassuk egy kicsit előre és hátra a motort, amíg érezni nem fogjuk azt, hogy a lamellák nem fognak már. Másik tipp: Használjunk nagyobb gázt és határozott mozdulattal rakjuk egyesbe. Ez minden motornál előfordulhat, szóval ne higgyük azt, hogy hibás a motorunk, vagy valami más, csak éppen régebben volt használva, vagy ha nem, cseréljük a lamellákat és a hajtóműolajt. Utolsó tippem, hogy ha visszapakoljuk a sebességi fokozatokat, például egy kereszteződésnél, azt mindig szép lassan és határozottan tegyük, máskülönben előfordulhat, hogy nem tudjuk visszapakolni. Ez mind-mind olyan dolog, amit ha megszokunk a motor viselkedését illetően, észre sem fogunk venni a jövőben.

Utolsónak említeném az úgynevezett futóművet. Köztudott, hogy a gyorsasági motorkerékpárok orr-nehezek, vagyis súlypontjuk elől helyezkedik el (kerekezésnél hátrány). Két nagyméretű 16 colos kereken (mutatós sárga felni-csíkokkal) gurul a vas, hátul központi, állítható lengéscsillapítón, elől pedig fordított teleszkópokon állva. A felfüggesztés elég sportos (kemény), ezért a „jó magyar utak” egy részén elég rázósan viselkedik. A kanyarokat igen jól veszi a kisgép, ha jó az útviszony dönthetjük kedvünkre, hiszen a Prielli MT 75-ös gumik jó tapadást biztosítanak (persze nem mindig). Az áttétel 13-49-es, 428 H 124-es lánccal ellátva, melyet ajánlatos lánc-spray-vel ápolni, hiszen szárazon fut. A fékek mindegyike tárcsafék (elöl, hátul), az első 2 dugattyús, míg a hátsó csak 1. Fékezéskor az első fék használata ajánlatos, aztán fokozatosan adagolva mellé a hátsót (mivel elöl a súlypont). Egyébként a fékek kitűnően teszik a dolgukat, ügyesebbek „sztopizhatnának” is az elsővel! :)

A motor üléspozíciója „kényelmes”, viszont sportos volta miatt hosszabb távon kényelmetlen, hát- és csukló- fájásokat okoz. Nem túra gép!


ÖSSZEFOGLALÓ:


Ami tetszett: Olyan mint a nagyok, működése nagyon megbízható, nagyon jó tanulómotor, alacsony fogyasztású és költségű hobby-motor, no meg sokan megnézik! : )



Ami nem tetszet: Hosszú távon nem kényelmes, alkatrészek drágák hozzá, ha azok nem után-gyártottak.

Látogass el weboldalamra:

primacagiva.extra.hu

Erre használta
Hobbi.

Javítanivalók
Csak kopó alkatrészeket kellett cserélni.

Itt szervizelte
Frézer motor, Debrecen.

A beküldő 7 éve motorozott, amikor kritikáját írta.

Beküldte: GHOSTBIKERBOY

Beküldve: 2009. május 25.