Polaris Scambler 9,8 / 10

Polaris / Polaris Scambler
gyártási év: 2007
lökettérfogat: 500 köbcenti
ekkor vette: 2009
eddig használta: 2015
km óra állása az elején: 1
vezetett km: 8000
fogyasztás: 11 liter / 100 km
teljesítmény: 9/10
megbízhatóság: 10/10
szervízháttér, alkatrészellátás: 10/10
kényelem: 10/10
összességében erre értékete: 10/10
megérte-e a vételt: igen

Polaris Scrambler.-2007-

Révetegen álltam és bámultam a 748-as Ducatit. Tényleg most látom utoljára? Noooormális vagyok? És akkor felötlött bennem Macsek barátom Scramblere (csótánya) a múltkori csereút alkalmával.Finom de erőteljes tolása,a gyors kanyarokban való csúsztatás és a nagy sebességnél is biztos futómű. Most már mindegy a Dukitól elbúcsúzom (18 év kétkerék után nem volt egyszerű) és már álltam is be a csótánnyal a teherautóba. Bíztam benne a 800 Spori után nem lesz nagyon gyenge e nekem?Abszolút nem volt az.
A bizalommal nem is volt gond csak éppen érteni is kell ehhez a vashoz mint az elkövetkezendő hónapok is bizonyították de ne szaladjunk ennyire előre.A legfontosabb amit a leendő csótány tulajoknak illik megtanulni:Hátsó tengely csapágy! Én 4-et cseréltem(2 db kb 8000 péz) mire eljutott a tudatomig hogy igazából mit is csinálok rosszul.A feszítő anya állandóan lelazult és mindig ezt húzogattam mire félév múlva valaki rámutatott:Ne a csapágyat húzd hanem a biztosító imbuszt!Áhá!Fény gyúlt kicsi agyamban mint Kelemen Annának 300ccm után.Mivel a biztosító csavar egy idő után elfárad ergo nem tudja a feszítő anyát a helyén tartani ezért lazul le,ezért Teebor barátom kitalálta a tutit többszöri kísérletezés után:Egyszerűen 1 fém bilincset tett a feszítő anyára melyet elég havonta egyszer ellenőrizni.(Jelenleg 5 hónapja bírja). A csótány az 500 H.O 1 hengeres vízhűtéses igen tartós és nyomatékos blokkját kapta mely mint oly sok Polaris a Subaru műhelyében született.Automata váltója egyszerű igénytelen használattól függően 3-5 ezrenként igényel némi karbantartást ami általában a műanyag körmök és esetleg a görgők cseréjéből áll ezek összege kb 5-15 ezer ft tehát nem kell csődbe vinni a családot emiatt.Motorféke az egyhengeresekére jellemzően erőteljes,fékezés nélkül is jelentősen gyorsan lassul le.Itt jegyezném meg hogy általában nem nevezhető drágának a Polarisokhoz az alkatrészár gondolok itt elsősorban a kopó alkatrészekre.
Futóműve elöl Mc Pherson rendszerű 27 cm rugóúttal melyek 2 igen komoly gólyalábból bújnak elő melyeket szinte lehetetlen tönkretenni.Hátul merevtengely található melyre 1 progresszív rugóstag csatlakozik 21 cm rugóúttal,melynek keménységéről 1 körmöskulccsal 4 féle állítási módon gondoskodhatunk.Én több alkalommal 2 személlyel is használtam és a hátsó rugóstag ebben az esetben is csak ritkán ütött fel viszont 1 év alatt kb 5-6 cm-ert „összement” tehát nem kifejezetten 2 személyes használatra való bár elférni hosszabb távon is el lehet rajta.Amire érdemes odafigyelni az a hátsó lánchajtás a felhasználtsági körülményektől függően érdemes rendszeresen zsírozni off-road láncspray-vel(ne ragacsossal!).Utána állítani általában ritkán kell akkor a hátsó agyban található lyukak segítségével lehet.Én a gyárit –amiben kb 3000 volt- majd 5000 után cseréltem kompletten ami ugyebár az off-road-ban nem is olyan rossz.(26.000 kompletten)
A Scrambleren elől és hátul is tárcsafékek gondoskodnak a lassításról melyek 260 kg-os száraztömegéhez képest hatékonyak.A Polákon már jól ismert dual fékrendszer található rajta vagyis a baloldali kormányon lévő fékkarral egyszerre fékezzük az első és a hátsó tárcsákat ha hihetünk a gyárnak akkor 60-40% arányban.Ha csak a hátsót szeretnénk fékezni akkor a lábféket kellene használni de nem érdemes mert ez sajnos gyárilag is-ismerjük be-igen gyenguszra sikerült.Rögzítőfékként a fékkaron található kis biztosítót használhatjuk melyet ha benyomunk akkor a fékkar behúzott helyzetben marad.A másik amit kicsit nagyobbra tervezhettek volna az az üzemanyagtank mérete mert a 13.2 literrel húzósabb versenyeken max 100-110 km-ert tudunk megtenni nagyobb tempóban.Túratempóban sem megy el 130-nál többet de akkor már az a legvége tehát kannát feltétlenül szerezzünk be.Ha lebontjuk a km-t a literrel láthatjuk hogy a fogyasztása igen jó vagyis annak nevezhető a quadoknál a 10-11 liter százon.A végsebessége ha jó a kuplung és a szíjunk akkor kb 100 km/h.Ebbe a vasba mindössze Dynojet került és némi reszelés a kiömlőn(hátsó kipuban maradt minden gyári!) ami márkatársaihoz képest jelentősen megnöveli a kigyorsítást ami pl:rövid nekifutóknál lehet jelentős.Egyébként a blokk gyárilag 50 lóereje és 60 Nm-e több mint elegendő még a hosszabb távú versenyeken is.Jellemző az erejére hogy egy Romániai túra során a velünk lévő társunk Kawasaki Brute Force-a beadta az unalmast és majd 20 km-ert kellett húznunk 2 személlyel a 350 kg-os vasat a gazdájával együtt.Szó nélkül bírta az 50-60 km/h-ás húzást pedig ha jól számoltuk akkor velünk együtt majd 7 mázsát kellett húznia.Ami az egyik legjobb a Scrambleren az a kormánykialakítása mert ha mondjuk 200 km után elfárad az ember akkor kényelmesen állva is jó pozícióban folytathatjuk tovább a motorozást.Mivel ez egy vérbeli enduro quad elsősorban a Trophykra vagy hosszabb távú Gps versenyekre ajánlott természetesen a megfelelő kiegészítőkkel felszerelve.Ikerlámpája bár kicsit csúnyácska de éjjel is jó fényt ad és a kormánnyal együtt mozog,ráadásul nagyobb esésnél sem törik össze mert a fémkerete megvédi.
Extraként felkerült a Polára kézvédő,markolatfűtés,itinertartó,méterszámláló,vonóhorog ,teljes alu borítás alulra a Garmin Streetpilotnak egy fix tartó,hátulra pedig a táskának 1 egyedi süllyesztett csomagtartó melyből borulás esetén sem esik ki a csomagunk.Külön háttámla is készült ha ketten megyünk és 1 perc alatt eltávolítható.Érdekesség még megemlíteni az üzemanyag szintmérőjét mely mechanikus így problémamentes minden helyzetben.
Télen pár alkalommal igénybe vettem havat takarítani és meglepően gyorsan végeztem a telephelyen a majd 300 nm-es udvarral de hosszabb távú mezőgazdasági munkára nem ajánlom mivel nincs benne felező és ez a hajtásszíj élettartamát jelentősen lerövidítheti akár le is felezheti.Ilyen jellegű munkára ott a Sportsman vagy Ranger család.De a legfontosabb!Ettől függetlenül megtalálható rajta az összkerékkapcsoló vagyis az AWD gomb mely felbecsülhetetlen kincs ha nehéz terepre tévedünk.A Scrambler talán ezért a Polaris család legérdekesebb tagja mert igazán MINDENRE használhatjuk 1 kicsit,de ő akkor is a gyors enduro szakaszokat kedveli a leginkább.Az egyetlen amit nem szeret az a víz mert viszonylag könnyen beázik de ezt a megfelelő szellőzők kivezetésével orvosolhatjuk bár élek Polapest Attila barátom mondásával hogy tengeralattjárót a tengeralattjáróboltól!
Következő nagy előnye csótánykának hogy nincs agyonelektronikázva mely jelentősen lecsökkenti az ilyen jellegű meghibásodások számát.A műszerfalon mindössze vízhőmérsékletjelző,a sebességfokozat és a fényszóró visszajelzői találhatóak.A bal oldalon ezeken kívül megtalálható a motorleállító gomb,az összkerékkapcsoló,világításkapcsoló és a hátrameneti szabályzó kiiktatógombja.Ha bármi miatt nem indulna a vas akkor a berántóval azonnal életre kelthető de ilyet még nem tapasztaltam.14 cm-es hasmagassága igen jól jön ha tuskók vagy kövek felett kell elsuhannunk.

Összegzés:Az elmúlt 15 hónapban kb 8000 km-ert tettem meg vele és az említett csapágygondon kívül semmi rendkívüli nem történt vele 2 szíjat szakítottam de ez az én hibám mert nem gyári minőségűt használtam.A jobb alsó talpasgömbfejet kellett cserélnem(jujujj 4300 ft) és 2 hátsó bushingot(gumibakot).Fogyasztása meglepően jó,maga a vas igénytelen bár ha jelentősebb ideig megmerítjük akkor a váltóban cserélhetjük a kb 1 liternyi olajat(4800 ft.).Időnként érdemes ellenőrizni az első kerékagyban lévő olajat mely az összkerék kapcsolásakor fellépő súrlódásnál jelentkező kenésben vesz részt.Ezenkívül az első hajtásházban lévő olaj ami ellenőrzést igényel.Ezek teszik szervízkor kicsit hosszabbá a munkaidőt de ha ezek megvannak akkor hosszú hosszú ideig élvezhetjük szeretett Scramblerünk társaságát.

• Egyhengeres vízhűtéses Polaris 500 H.O. erőforrás
• 27 cm rugóút hátul
• 21 cm rugóút elől
• Választható 2WD/AWD és "on-demand AWD"
• Automata váltó
• Kombinált fékrendszer

Nigger.

Erre használta
Romániai versenyeken és túrákon itthon laza túrákra ésTrophykra.

Javítanivalók
Hátsó csapágy a tudatlanságom miatt,szíjcserék a hülyeségem miatt.

Itt szervizelte
Motortech de mivel nincs időm felvinni ezért itt Kecskeméten viszem 1 tutkerály megbízható szerelőhöz.

A beküldő 22 éve motorozott, amikor kritikáját írta.

Beküldte: kisköcsög

Beküldve: 2010. szeptember 19.