Suzuki DRZ400-S 8,4 / 10

Suzuki / Suzuki DRZ400-S
gyártási év: 2002
lökettérfogat: 398 köbcenti
ekkor vette: 2008
eddig használta: 2009
km óra állása az elején: 12000
vezetett km: 4000
fogyasztás: 5 liter / 100 km
teljesítmény: 8/10
megbízhatóság: 10/10
szervízháttér, alkatrészellátás: 10/10
kényelem: 6/10
összességében erre értékete: 8/10
megérte-e a vételt: igen

Még robogós korszakomat követően megfogadtam, hogy kiskerekű, kátyúkiller pöcsköszörűm többet már nem lesz. Elegem lett a csörgő idomokból, a fejemet letépő kátyúkból...
Inkább valami komfortos terepjáróban gondolkoztam, így egy Yamaha XTZ 660 Tenere boldog tulajdonosa lettem. A gép teljesen rendben volt, valóságos rombolóként közlekedtem vele a robihoz képest. Mindegy volt neki a padka, a kátyú, az enyhe terep, szépen kisimította...csak ne lett volna 200 kiló. Ezt a súlyt lábujjhegyen megtartani bizony szép mutatvány.
Kipróbáltam a Honda XR125-öt is, de annak ereje igen kevésnek bizonyúlt.
A DRZ-kről általánosságban jókat hallottam, így nekiláttam a keresgélésnek. Jó pár hónapba telt, mire találtam egyetlen egy jól kinéző, gyári állapotú gépet első gondos tulajtól.

Első körben kézvédőt, csomagtartót és dobozt vásároltam rá, ez is mutatja mire használom. Zömében aszfalt, munkába járás, kisebb túrák, akár földúton is, bár terepen a dobozt érdemes levenni, nehogy egy esésnél esetleg oda legyen.
Minden felszerelést a lakhelyemhez legközelebb eső Suzuki kereskedésben vásároltam raktárkészletből. Megérdeklődtem a szervizest, gyakorlatilag minden kapható hozzá, max 2 hetes rendelési idő, ha esetleg nincs raktáron valami. Ottjártamkor találkoztam egy futár által nyúzott DRZ-vel is 100 ezer km-t meghaladta a gép és bontatlan volt a blokk!

Na de térjünk a lényegre. A Tenere után, mintha a kerékpáromon űlnék :) Nagyon kezes, könnyen fordul, prímán kezelehtő, fürge kis szöcske :)

Rugózása, menetstabilitása megfelelő.
Kátyúkkal, macskakövekkel és sinekkel teli fővárosunkban tökéletes eszköz, akár mindennapos munkába járásra is. Meglepően keskeny, karcsú, formája a városi közlekedést megkönnyíti, magas ülőpozíciója miatt a sofőr jól előre lát. Csörgő, zörgő, csattogó idomok nem jellemzik, bár nem is nagyon vannak (eséskor legalább nincs minek letörni). A visszapillantó tükör a személyautóké fölé ér, tehát a dugó nem akadály :)

Városon kívül is jól megállja a helyét. Könnyű súlya és viszonylagosan jó teljesítménye miatt dinamikus. Még a vegyes használatú gumik ellenére is jól dönthető, bár a vizes fű és a sár azért okozhat meglepetéseket, szárazon viszont ideális.

Váltója könnyed, határozott, sebességeket nem dobja ki magasabb fordulaton sem. Végsebessége gyári kipufogó dobbal 148 km/h, utazója 90-100 körül, de e fölött szinte letép a szél részben az egyenes ülőtartás, részben pedig a szinte nulla szélvédelem miatt. Városon kívül 100-110 körül még dinamikusan meg tud lódulni, ami egy-egy előzésnél kifejezetten jó. 130 fölött már lassul, na de még az autópályán is 130 km/h a megengedett legnagyobb sebesség :)
Szeles időben a menetstabilitása gyengébb, mint a nagytesójé volt. Egy-egy kamion által keltett légörvény + egy kis szél komolyan megdobja a könnyű kis gépet.

Hosszabb, egyhuzamban levezetett úton az egyhengeresekre jellemző rezonancia az érzékeny ülepűeknek esetleg zavaró lehet. Bizony megbizsergeti az ember csuklóját, ülepét.
Ezen felül igen vékony és keskeny az ülés, minimális szivacsozással. Az ülés hátsó, utasrésze folyamatosan elvékonyodik. Nem biztos, hogy az utasod felhőtlen örömét leli majd benne.
Szóval, hacsak nem kerékpároztál korábban aktívan, nem ajánlom ezt a típust, vagy egy nyeregátalakítással kell kezdeni.

A gyári fékek megfelelően végzik dolgukat, de ha majd a gyári fékcső csere éretté válik, fém fékcsövet kap. A motorfék teljesen jól végzi dolgát, kiválóan lassítja a könnyű kis gépet.

A sárvédelem. A hátulja nem vészes a gyári hosszú farkú sárvédő egész jó, azonban az első emelt sárvédő nem sokat ér. Esőben combközépig trutyis leszek. Talán egy szorosabban a kerék fölé helyezett téli sárvédő tuninggal a hidegebb nyirkosabb, esősebb időszakbani közlekedés is barátságosabb lenne.
Ha valaki egykerekezni akar, akkor a hátsó hosszú farkat érdemes leműteni mielőtt letörik, de ez esetben az esőtől még inkább óvakodni kell!

Az első lámpát hamar beteríti a sárlé, emiatt nem csak te látsz rosszul, de láthatóságod is csökken...bár ez az élénk sárga szín elég jó választás ilyen szempontból.
A tiszta első lámpa fényereje, meglepően jó. Viszonylag szélesen teríti az utat, bevallom őszintén, ránézésre rosszabbra számítottam. Esetleg egy xenon tuninggal tovább vadítható, de az már kisütné az autósok szemét :)

Fogyasztása könnyed tempóban 4 liter körül mozog 100 km-en. Az üzemanyag tartály 10 literes, melyből a maradék 3 liter tartalék állásba kapcsolással érhető el. Némi gyakorlással rutinszerű feladat menet közben, akármilyen forgalomban is.
Persze azért okozhat kellemetlen meglepetést előzéskor a hirtelen nafta hiányban szenvedő, belassuló motor, ezért célszerű a km számlálót figyelni és megelőzvén a bajt korábban tartalék állásba kapcsolni. Egy teli tankkal 180-200 km közötti távolságot lehet megtenni, majd át kell kapcsolnunk tartalék állásba és azzal kihúzhatjuk még egy darabik. Én még 40 km-en túl nem mentem tartalékkal, tankoláskor már alig lötyögött a tank alján a drága nedű.
Véleményem szerint a viszonylag sok információt nyújtó digitális műszerfalon elfért volna az aktuális üzemanyag szint kijelző. A legideálisabb fogyasztást egyébként országúton, 5-ik sebességi fokozatban kb.: 80-90 km/h körüli tempónál érhetjük el. Ekkor akár 3.5 literből is beéri 100 km-en.

A műszerfalon nagyon tetszetős a többfunkciós digitális kijelző. Nagy számaival jól látható az aktuális km. A hátér megvilágítása kellemes, pirosas fényű. Funkcióit tekintve bőven sokat tud. (óra, stopper, visszaszámláló, napi 1, napi 2, és összes eddig megtett km kijelzése...stb) Eltekintve az aktuális üzemanyagszint kijelző hiányától, tökéletes. Na persze, most mondhatod, fordulatszámmérő nem kéne?

Praktikusnak tartom a kormányzár kialakítását. A váz fejcső részén oldalról egy sártól védett helyen külön zártakarólemezzel ellátott kulcsnyíláson, az indítókulcstól jól megkülönböztethető kulccsal zárható.
Sajnos ez nem mondható el a tanksapkát záró kulcsról. Az ugyanis szakasztott ugyanúgy fest, mint az indítókulcs. Még én is egy kis bevágással különböztettem meg őket.
Az egész dolog hátránya csak az, hogy 3 részes kulcscsomó kell a motorozáshoz.Talán ha mindehhez a gyártó 1 kulcsot csinált volna...

Csak nem hagyott nyugton a hang kérdés. Annyi szép hangú DRZ szaladgál az utakon az enyém meg tök gyári, olyan semmilyen...
Költeni nem akartam külön dobra, ráadásul az eredetit akkor csak kerülgetném, így a gyári átalakítatására esett a választás. Persze kontárra nem bíztam az efféle munkát, így esett a választásom Szatmári Lacira a Tenere Klub Hungary hivatalos szerelőjére, aki már nem előszőr csinál hasonló mutatványt.

A kipufogótuning után: dinamikus mély gyönyörű hang, mely alapján akár egy 600cm3-es vas is lehetne. A végsebesége látványosan megugrott 148-ról 158km/h-ra, bár a karbi után állítás miatt most már 5-litert is kér 100-on, ha meg még tolom is neki...
Viszont megszűnt az alacsony fordulati tartományra jellemző rángatás, kissé zötykölődő hideg indulás. Akár 5. sebességi fokozatban is elmegy városban 50 körüli tempóval, korábban ez 4. ben ment csak. A korábban írt sebességintervallumok bő 10 Km/h-val kitolódtak. Az autósok ha meghallják csak úgy nyílnak szét előttem :)))

Kinek ajánlom a DRZ-t?

Mivel a gép nagyon könnyen kezelhető, kezdőknek is ideális választás, de vigyázz nem árt, ha nem vagy alacsony termetű, mert az endúró feeling beüthet! Még nekem is csak lábujjhegyen ér le a lábam, pedig 176 cm vagyok :)

Ha futár lennék és megtehetném, csak ezt a típust választanám. Természetesen megrögzött endúrosoknak, városi közlekedésre és terepezésre is egyaránt tökéletes, hiszen nincs még egy ilyen megbízható kétéltű gép a piacon :)

Az SM verzióval sportmotorokat megszégyenítve lehet döngetni a kanyarokban :)

A kemény valagú megszállottaknak akár hosszabb túrákhoz is jó lehet, de csak egy személlyel. Így mögötted elfér a nyeregtáska és az utasod sem fog panaszkodni, a kényelmetlen ülés miatt :)

Aki megteheti egykerekezzen, krosszpályázzon vele nyugodtan, mivel paraméterei ezt is lehetővé teszik, én spec. sajnálom leamortizálni.

Ha azonban komolyabban érdekel a krosszmotorozás, akkor a jóval könnyebb 250-es RMZ-t javasolom, bár az már üzemórás, tehát szervízigénye van!

Remélem segíthettem a motorválasztásban, üdvözlettel: bogi

(Több kép és picit bővebb leírás a motorom.freeblog.hu oldalon.)

Erre használta
Munkába járás a fővárosi forgatagban + aszfalt - földes utas kiruccanások, akár egész naposak is.

Javítanivalók
1x talán az 1 hengeresekre jellmező rezonancia miatt, kirázódott a láncvédő műanyag borítás hátsó csavarja egy egész napos aszfalt, földes utas kirándulás során.
Egyébként a szokásos olaj+szűrő cserén kívül semmi javítanivaló nem volt rajta!
Rendkívül megbízható kétéltű gép!

Itt szervizelte
kipufogótuning handmade by: Szatmári Laci (www.kawaszati.hu)

A beküldő 8 éve motorozott, amikor kritikáját írta.

Beküldte: deribogdan

Beküldve: 2009. május 3.