Yamaha FZR 750R Genesis 9,4 / 10

Yamaha / Yamaha FZR 750R Genesis
gyártási év: 1987
lökettérfogat: 750 köbcenti
ekkor vette: 2006
eddig használta: 2009
km óra állása az elején: 61000
vezetett km: 15000
fogyasztás: 5 liter / 100 km
teljesítmény: 9/10
megbízhatóság: 10/10
szervízháttér, alkatrészellátás: 10/10
kényelem: 8/10
összességében erre értékete: 10/10
megérte-e a vételt: igen

Azért írtom ezt a tesztet, mert Enyó barátom nagyon sok rosszat tapasztalt, vagy inkább olvasott erről a motorról, így most legalább "első kézből" tudok neki információval szolgálni.
Ilyen például az, hogy a hátsó fék csak mutatóban van rajta, alulkormányzott, rossz a hűtése, első teleszkópot is elrontották rajta a Japánok, eszi az olajat, stb.
Nézzük a hátsó féket. Nem tudom mit lehet rajta elrontani talán ez a motorkerékpárok legegyszerűbb része. Lényegében az új motorokon is ugyan ekkora van, legalábbis és nem láttam hátul dupla tárcsát, 3 dugattyús féknyereggel. Ha van benne fékfolyadék, jók a tömítések, fékbetét is van benne, akkor annak fognia kell. Az igaz, hogy ritkán használom, és a munkahengerek berágódhatnak, de ez inkább karbantartás kérdése. Éppen most októberben vizsgázott, próbaképpen fékeztem egy nagyot hátsóval, hogy mégis hogy funkcionál, hát nem volt gond vele, húzta a csíkot rendesen.
Az hogy alulkormányzot, kezdetben én is azt hittem. De ez egy sport motor, és itt olyan az üléspozíció, hogy a vezető rádől a kormányra. Ha megpróbálod a súlyt levenni a kormányról, és testsúly áthelyezéssel kanyarodni, teljesen jól működik. Természetesen ez egy kis odafigyelést igényel.
Hogy túlmelegedne én abból azt vettem észre, nyáron melegben a fővárosban, dugóban be szokott kapcsolni a hűtőventillátor és indulásnál valóban hajlamos megtorpanni egy pillanatra, picit több gázt kell neki adagolni és nincs vele gond. Kb, 50-100 méter után visszaáll a normális hőfok. Azt is észre vettem, hogy hideg időben jobban megy, de szerintem ez természetes és mindegyik motor így működik, hiszen a hideg levegő térfogata kisebb....
Az első teleszkópra nem tudok rosszat mondani. Szimmering, porvédő és olaj csere volt benne, nekem teljesen megfelel. Bár arra figyelni kell, amit írnak is róla, hogy egyformán kell beállítani mindkét száron a rugó előfeszítést, és a csillapítást is, de gondolom ez természetes, bár elrontható.
Az olajevésről annyit, hogy ezt a motort törötten hozták az országba, akkor vette meg az előző tulaja, Ő használta kb 10 évig, utána került hozzám. Nem volt valami jó állapotban, zörgött a generátor lánc, ennek a cseréjéhez viszont szét kellett szedni a blokkot, akkor viszont kicseréltettem benne minden kopott alkatrészt. A Yakomoto szervízben csinálták, nagyon szép és jó munkát végeztek. Persze nem volt olcsó, de a gyári alkatrészeknek ennyi az ára. Az is igaz, hogy ennyi pénzből egy lényegesen fiatalabb motort vehettem volna, de nekem ez tetszett. Szóval az olajat nem eszi. A nyáron álltam Békáson a Hév átjárónál, eléggé felmelegedett a motor, aztán amikor ki tudtam kanyarodni a 11-es útra Szentendre felé, gondoltam próbaképpen húzok neki egy kövéret így meleg motorral mit szól hozzá, de nem mondott semmit..:) Persze egész nap föl-le mászkálam Budapesten elegem volt már, mielőbb haza akartam jutni.
Ja, visszatérve a telóhoz, ahol lakom ott föld út van, kb. 1km, de ott is hibátlanul teljesít az első. Egyébkén többnyire városban használom, néha Balaton, Visegrád, Esztergom. A fogyasztáson is meglepődtem, mindig tele tankolom, és így 4,6-4,8 literre jön ki. Se kevesebbet, se többet nem tudtam kihozni belőle. Az is igaz, hogy többnyire normálisan közlekedek. Egyszer próbáltam Balaton felé megnézni a végét, de ebben 180-as óra van, amikor azt már jóval elhagyta, akkor kezdte ütni a csajom a hátam, mert a bukója kezdte lecsavarni a fejét.
Két nagyobb gondom volt vele, egyszer az AC halt meg, de az még nem volt javítva-cserélve benne, egyszer meg az első lánckerék mögötti szimmering esett ki a helyéről...Vagy nem volt rendesen a helyén, vagy kicsúszott, mert elég könnyű volt visszatenni...Úgy emlékszem, hogy az előző tulaja még generátort cserét rajta. Ő is ment vele a tíz év alatt elég sokat, bejárta Európát, és csak jót mondott róla.
Ja, még annyi van vele, hogy a hátsó felfüggesztés néha nyikorog. Kiderült ez azért van, mert néha szét kell szedni megzsírozni.
Hát igen, ami egy kicsit nem tetszik ezekben a motorokban, hogy rendszeresen foglalkozni kell velük, csak úgy fognak jól működni...De megéri, mert ezek nagyon jó motorok :)

Erre használta
városban, néha túra

Javítanivalók
AC romlott el, első féklámpa kapcsolót kellett cserélni, fékbetét, olaj, kerékcsapágyak szokásos...

Itt szervizelte
Yakomoto Pécs. Az utolsó kis bisz-basz csavar, alátét, gumi kupakig, mindent meg tudnak szerezni, természetesen gyári minőségben.

A beküldő 3 éve motorozott, amikor kritikáját írta.

Beküldte: csövi

Beküldve: 2009. november 1.