Yamaha FZS 1000 9,8 / 10

Yamaha / Yamaha FZS 1000
gyártási év: 2003
lökettérfogat: 998 köbcenti
ekkor vette: 2010
eddig használta: 2011
km óra állása az elején: 39500
vezetett km: 7000
fogyasztás: 5 liter / 100 km
teljesítmény: 10/10
megbízhatóság: 10/10
szervízháttér, alkatrészellátás: 9/10
kényelem: 10/10
összességében erre értékete: 10/10
megérte-e a vételt: igen

Nem tudom, vehetem-e a bátorságot, mindössze 7000 km megtétele után, hogy véleményt mondjak egy motorról, amihez még nem is igazán értek. Mindegy, megpróbálok egy elfogulatlan véleményt mondani egy olyan gépről, amiről nem sok rosszat lehet elmondani. Eleinte nem értettem miért nincs MINDENKINEK nagy Fazere, és akinek VOLT, miért adta EL?! Aztán egy gumikról szóló beszélgetés kapcsán kezdtem megvilágosodni! Amikor valami ennyire kellemesen motorozható, egyenletesen húz, jól fekszi a kanyarokat, az nem jelent újdonságot egy idő után. Nem kell szerelni, nincs stressz, nincs kihívás, nincs izgalom. Ki akar magának egy balettcipőbe bújtatott vadállatot? Én spec. lehet megtartom.
Előző gépem gyenge volt. Ez volt minden hibája. Lehet ezért is lett NAGY az a Fazer, és nem 600-as. A Fazer 1000 minden, csak nem gyenge. Kb. 40 lóval van benne több mint amennyi ésszerűen kellhet. A motorban durván 40 ekm volt, amikor megvettem. Simán elhittem volna, hogy max. 20 ekm-et futott. Csak a lábtartón lehetett korhű kopásnyomot látni, és az ülés repedt el az előző tulaj hatalmas fertálya miatt. Amúgy „szalon motor” forma volt. Nem is igényelt semmit, még olajcserét sem! A Rajta lévő gumikról külön írtam…. Rendkívül jó, minden irányban állítható futóművet, egy nagyon kényelmes nyerget, dupla lámpát, két kiváló féket, egy stabil acélvázat, és 4 egyszerű karburátort kaptam, egészen jutányos áron!
A futómű tényleg professzionális. Mindenre jó. Beállítható a rossz magyar utakra, és pályára is, pedig nem egy sportmotor, és nem is oda tervezték. Tankszerűen képes átgázolni olyan 3. osztályú úton, ahol a sportmotorok java már közlekedés képtelen. Az első 2 hétben 3000 km-t teljesítettünk nemritkán 700 km-es szakaszokkal, fáradtság, és hibamentesen. Jártunk ez alatt Torockói dűlőúton (aki járt arra érti miről beszélek), új autópályán ~250km/h körül, sőt kicsit terepen is. Egy csepp olaj nem fogyott, nem cseppent. Eleinte iszákosnak tartottam, aztán kiderült, hogy képes 5 alatt fogyasztani, persze túra tempónál (110km/h). A városban viszont akár 6~7 l is lehet, forszírozott 200-250 km/h sebességnél 8~9 l is. A max. hatótáv 340 km, egy 21l(-4l tartalék)tankkal. Az éjszakai bőséges világítást még fokoztam növelt teljesítményű égővel. Nem kívánja a xenont, esküszöm!
Maradi vagyok, ezért szeretem talán a karburátort, ráadásul ez olyasmi szerkezet, amit az útszélen is kijavíthatok, ha gondja lenne. Jobb az ilyesmit nem túlnyálazni. Minél kevesebb a digitális kütyü, annál ritkább a probléma.
Az acélváznál jobbat, erősebbet, rugalmasabbat meg nem tudok elképzelni. Hogy nehéz? 208 kiló sok? Könnyebb, mint az előző 600-as gépem! Játszós, lendületesen dobható, küzdésmentes, és nem utolsósorban JAVÍTHATÓ! Kibír egy olyan eseményt, amitől az aluvázas típusok már bontóba kerülnek. Élvezetes kanyargást lehet vele prezentálni. A viszonylagos súly kell is ezekre a közutakra, hogy a motor rugózzon, és ne a pilóta repkedjen. A városban tekergés kicsit felejtős ezzel a géppel. Már nem az a 600-as amit robogó helyett is lehetett használni.
Mondjuk formailag annyira nincs a toppon. Kifejezetten csúnyácska a két hátsó Ferrari szerű kör lámpa, vagy az egyoldalas kályhacső méretű kipufogó, azzal a satnya sustorgással amit művel, de ezzel vége is a csúfságoknak.
Sporttúra létére a Japo elhagyta az eszét, amikor egy büdös csomagrögzítő lehetőséget se tervezett rá. Abszolút semmi! Katasztrófa rá feltenni egy csomagot, vagy szatyrot! Ráadásul hely sincs valami kiegészítő tartó felszerelésére, csak ha a gyönyörű kapaszkodókat otthon hagyjuk, de ez is necces rögzítési pont.
Télen szétszedtem: kormány csapágy, lánckerék+lánccsere (25€ eBay), hátsó lengőkar, gyertyák, fékek… stb. Semminek semmi baja. Mint a gyári. Aztán közel 50 ekm van benne! Tényleg mindent úgy raktam vissza, ahogy volt.. talán a zsírt, meg persze a láncot nem. Nincs semmi „de hát az.. normális egy motoron” , itt minden korrekten működik. Mondjuk már ennél a típusnál is fellelhetőek az olcsóbb megoldások, egyszerűsítések, amik nem tetszenek, mert már láttam igényesebb gyártást, de még koránt sem tejfölös doboz konstrukció.

Erre használta
Hosszú külföldi túrákra, országjárásra, nem is ülök másra nyáron. Pálya, vezetéstechnikai tréning, hogy használni is tudjam.

Javítanivalók
Ülés kirepedés? 10 rugóba került, de most egy igazi bőr ülésen feszítek.
Persze olaj, szűrők, lánc, majd később még fék, gumik. Ha valami romlik úgyis megírom a hozzászólásban.

Itt szervizelte
Már a kezdetektől magam szerelem minden motoromat. Ha szervízbe mentem, aránytalanul lehúztak mindíg. Tanulópénz. Ez van. Szóval most magam. Az alkatrész meg az eBayról, csak az apró vackok nem.

A beküldő 35 éve motorozott, amikor kritikáját írta.

Beküldte: Berber

Beküldve: 2011. február 13.