Yamaha FZ-1 8,2 / 10

Yamaha / Yamaha FZ-1
gyártási év: 2006
lökettérfogat: 998 köbcenti
ekkor vette: 2007
eddig használta: 2008
km óra állása az elején: 0
vezetett km: 5500
fogyasztás: 7 liter / 100 km
teljesítmény: 10/10
megbízhatóság: 10/10
szervízháttér, alkatrészellátás: 7/10
kényelem: 5/10
összességében erre értékete: 9/10
megérte-e a vételt: igen

2007 év vége felé megtudtam, hogy elég jó áron lehet venni 0 km-es 2006-os Yamaha FZ-1-est. Mivel pont le akartam cserélni a 660-as XT szupermotómat, kihasználtam a lehetőséget, beszámították a motoromat, így november elején átvehettem a vadonatúj FZ-1 N-emet. Azóta megtettem vele több mint 5000 km-t, főleg téli körülmények között. Már korábban is kipróbáltam ezt a motort, de a hosszú távú használat teljesen más oldalát mutatta meg a koncepciónak.
A motorja nagyon erős, 8000 fölött csak kapaszkodni tudjon az ember, viszont 4000 alatt hiányzik a legtöbb naked bike-ra jellemző alacsony fordulati nagy nyomaték. Dinamikus előzéshez mindenképp 5000 fölötti fordulatszám szükséges. Igaz viszont, hogy még 4000 alatt is bármilyen átlagos autót legyorsul. A legnagyobb hiba a modell kiforratlanságának köszönhető; az én motorom 2006-os modell, aminél még nem javították ki a magasabb fordulaton kellemetlen módon jelentkező terhelésváltási reakciókat. A későbbi modelleknél ezt kiküszöbölték.
A futómű nagyon stabil, pontosan irányítható, bár a 190-es hátsó gumiméretet túlzásnak tartom. A gyári Dunlop Sportmax gumiabroncsok hideg úton is meglepően jól tapadnak, és a hátsó gumi várhatóan legalább 8000 km-t ki fog bírni. Az egyetlen futóművel kapcsolatos problémát az okozta, hogy annyira bír gyorsítani a motor, hogy az első kerék folyamatosan az elemelkedés határán van, ilyenkor ha keresztben hullámos útfelülethez ér, a kormány be tud szitálni. A jelenség nem veszélyes, de elsőre ijesztő lehet 160 km/h környékén. Én a biztonság kedvéért felszereltem egy Bitubo kormánylengés-csillapítót, ami remekül működik, csak 0 fok alatt annyira besűrűsödik az olaja, hogy leglágyabb fokozatban is megnehezíti a városi közlekedést. (Nyilvánvalóan az olaszok nem -5 fokra tervezik ezeket.) Az üléspozíció viszonylag kényelmes, bár amíg meg nem szoktam, néha begörcsölt a combom, amikor hirtelen feltettem a lábamat a lábtartóra. A menetszél nyomását 160 km/h ig lehet folyamatosan elviselni. 120 km/h sebességnél 6.5 l a fogyasztás, viszont elég két keményebb előzés, és már 7 l az átlag.
A sebességfokozatok jól vannak elosztva, mivel sor4es motorról van szó, hatodikban 25-től 250 km/h-ig lehet menni a motorral, és egyesben is túllépi a magyarországi autópályákon legális legnagyobb sebességet.

A tartozékkínálat nem igazán jó, a gyári cuccok nagyon drágák, az utángyártottak között meg van egy csomó felesleges hülyeség, miközben sok fontos dolog hiányzik. Például bukócső csak papíron létezik hozzá, kénytelen voltam az 50.000 ft-os gyári bukógombát megvenni, a Bitubo kormánylengéscsillapítót is elképesztően nyakatekert módon lehetett felszerelni a hozzá adott adapterekkel. A tuningkipufogókkal pedig az a baj, hogy egyikben sincs benne az EXUP szelep helye, így felszerelésük vélhetően tovább rontaná az alacsony fordulati tulajdonságokat.
Összességében egy elképesztő teljesítményű, hétköznapi használatra is alkalmas motorkerékpár, aki a frissített modellváltozatot veszi meg, biztosan nem csalódik benne.

Erre használta
Eddig dolgozni és egyetemre jártam vele, és amikor az időjárás engedte, túráztam.

Javítanivalók
Semmi.

Itt szervizelte
A Yamaha Karsai-nál szervizelték a motort, gyorsan és viszonylag olcsón. Olajcserén kívül nem kellett vele semmit csinálni.

A beküldő 8 éve motorozott, amikor kritikáját írta.

Beküldte: xtremist1000

Beküldve: 2008. február 18.