Hozzászóláshoz be kell jelentkezned

Elolvastam ezt a cikket és elgondolkoztam a hjc is-16-ról,hogy vajon csak az Polikarbonát thermoplasztik héj amelyik semmilyen szálerősítést nem tartalmaz és az anyagvastagság kb a kompozit héjak kétszerese vagy trikompozit héj.



Mikor kompozit a kompozit?

1. Nézzük először a kompozit anyagokat. A kompozit jelentése '"társított", vagyis eltérő fizikai tulajdonságú szerkezeti anyagok használata a gyártástechnológiában. Ezeknek a héjaknak az alapja valamilyen hőre keményedő, kétkomponensű epoxigyanta, aminek szilárdsági tulajdonságait üveg- karbon- vagy kevlár szövet laminálásával erősítik. A leggyakrabban használt az üvegszál, mely szívós, nagy szakítószilárdságú és viszonylag olcsó. A karbon az üvegszálnál jóval kedvezőbb szilárdság/fajlagos súly aránnyal rendelkezik, viszont rideg, repedésre hajlamos. A legerősebb a kevlár, (szilárdsági tényezője az acél mintegy 5-szöröse), de az UV sugárzás roncsolja az anyagszerkezetét. Ezért a drágább sisakoknál a három anyag kombinációját alkalmazzák - mintegy egyesítve azok előnyös tulajdonságait - ezek az úgynevezett tri-kompozit héjak. Itt kell megjegyezni, hogy tisztán karbon sisak nem létezik (pontosan a carbonszál ridegsége miatt), tehát az úgynevezett karbon sisakoknak is csak a legkülső szövetrétege karbon, a többi üvegszál.

Ezeknek a sisakoknak a gyártása laminálással történik, vagyis egy negatív formába felváltva rétegelik a műgyantát illetve az előre kiszabott szövet anyagot. Mivel a héjnak különböző irányú és intenzitású erőhatásoknak kell ellenállni, ezt a megfelelő anyagú, szövésű és szálirányú szövet megválasztásával érik el, figyelembe véve a súly minimalizálására való törekedést is. A jó héj vékony, ennek megfelelően könnyű, de erős és a megfelelő helyeken rugalmas is egyben.

2. A termoplasztik héjak alapanyaga a szerves polimer, ami hőre lágyuló, tehát melegen jól alakítható, kiválóan alkalmas nagy sorozatú tömegcikkek olcsó, fröccsöntéssel történő előállítására. A polimer műanyagoknak két csoportját használják bukósisak gyártásra: a polikarbonátot és az ABS-t.
A polikarbonát olyan polimer műanyag, amelynek óriásmolekuláit karbonát molekulák kapcsolják hosszú láncokká. Maga az anyag különféle gyártástechnológiával hozható létre, a General Electric módszerével gyártott szintetikus polikarbonát kereskedelmi neve a Lexan, többnyire ezt használják a bukósisak héjak fröccsöntéséhez.

A polikarbonát tiszta vegyületként átlátszó, ezért alkalmas szélvédő, "plexi" gyártására is, de anyagában színezhető, alacsony hőmérsékleten (300 fokon) megolvad, így könnyen formázható, fröccsönthető, tehát ideális bukósisak alapanyag. Hátránya a viszonylag alacsony szilárdság/súly tényező, tehát a megfelelően erős sisakszerkezet előállításához vastag héj szükséges.
Az ABS korábban kedvelt és általánosan használt anyaga volt a bukósisakoknak, ma már egyre kevesebb gyártó alkalmazza. Szilárdsága a polikarbonátnál kisebb, felülete puhább, UV sugárzásra érzékeny, vagyis öregszik. Az ABS Akrilnitril, Butadién és Sztirén molekulákból álló vegyület, melynek keverési aránya befolyásolja az anyag fizikai tulajdonságait, szilárdságát, rugalmasságátés felületi keménységét. Hétköznapi megjelenési formája a mindenki által ismert fekete műanyag vízcső, vagy az autók lökhátítója.

És akkor nézzük, milyen ügyeskedéssel szokták a vevőket megtéveszteni.

Bizonyos reklámokban gyakran találkozhatunk a "polikarbon" megnevezéssel is, ami a kémiában és a vegyiparban ismeretlen fogalom, használata inkább csak a termoplasztik sisakok felfelé pozícionálását célozza a karbonra való utalással. Hogy ez a trükk milyen hatásos, arról magam is meggyőződhettem a minap. Találkoztam egy motorsbolt eladójával, aki elmondta, hogy náluk az üvegszálas sisak már nem trendi, a vevők az újabb anyagokat keresik, mint pl. a karbon, sőt a polikarbon!

Van aztán olyan gyártó, aki a termoplasztik anyagból készült sisakot "ABS kompozit"-nak, vagy éppen "polikarbonát kompozitnak" titulálja, ez azonban ugyan olyan képzavar, mint a vasutasoknál a "vasbeton talpfa", hiszen a kompozit sisakoknál a héj merevségéért meghatározott szálirányú, szövésű mikroszálas üveg-, karbon-, vagy kevlár laminátum felel - itt azonban nem erről van szó. Hiába kevernek a termoplasztik olvadékba valamilyen szálas rostot fröccsöntés előtt, ez soha nem fog olyan merev vázat alkotni, amitől egy ilyen héj szilárdsága számottevően javulna. Gondoljunk csak bele, ha egy épület vasbeton födémjének vasalását a mixerbe lökött lapátnyi 100-as szöggel helyettesítenénk. Senki nem szeretne egy ilyen házban lakni.

Még ennél is visszatetszőbb, amikor a hazai reklámokban ugyan ez a sisak már csak "kompozit héjszerkezettel", sőt "kétrétegű kompozit"-ként szerepel, vagyis a kereskedő az előbbi hasonlatnál maradva a fát akarja vasbetonként eladni.



Mindezek alapján látható, hogy a jó bukósisak lényeges meghatározó eleme a héj anyaga, vásárlás előtt tehát alaposan tájékozódni kell arról, hogy mi lapul a festék alatt. Erre a legjobb módszer az időnként megjelenő sisakteszteket végigböngészni, vagy olyan független intézetek által végrehajtott hivatalos minősítéseket tanulmányozni, mint például az angol közlekedési minisztérium által készített SHARP.
Sziasztok.Szeretném kikérni a véleményeteket.Most akarok bukót venni,és HJC FS Max-ot ,vagy HJC FS 10et nézegettem.A felnyithatóról az eladó a boltban lebeszélt.Inkább az FS 10 est javasolta.Súly,meg zaj,miatt.Yamaha Fazer 600as vasam van.Erre ajánlottabb szerintetek a zárt,vagy azért jó egy felnyitható is?
Előre is köszönöm.
unatkozas@citromail.hu
Hát nem versenyzek,csak néha szoktam gyorsan hajtani.Csak eddig leginkább a héj anyaga miatt vacilláltam a két sisak között.Voltam bent egy boltban és fg-15-öt kerestem és mikor megláttam ezt az is-16-ot hát szerelem első látásra,meg gondolom ez is sport sisak nem?Meg írta valaki itt a boncteremben bár az fs-10 volt hogy milyen gondjai voltak a sisakkal hogy zörgött a beépített napszemüveg meg huzatos volt a sisak,és ez kicsit vacilálásra késztet.És szerinted sötét ruhához menne ez a fehér szín? Pont ilyen a ruhám mint a képen.
Helló! Új AGV sisakot szeretnék és nemtudja valaki, hogy milyen a legolcsóbb? Mármint mennyibe kerül, milyen, stb.
hát én dpd-vel szoktam küldeni,szerintem az kb.1000ft.
sérülés nincs rajta,de ha gondolod küldök még képet ha megadod a mail címedet
Uh! Az kicsit messze van tőlem. Postaköltsége? Van sérülés rajta?
szombathely
13ezer
Hali! Hogy a csizma? Helyileg, árban?
sajna 41-es
a kabát 56-os a nadrág meg 54,
mondd,hogy a csizma 45-ös...
A spidi ruha mekkora?
Nadrág mekkora?
meg ezek is:
sziasztok
eladó:
Új Cross sisakok csak 15 ezer ft-ért!

06 20 521 84 99
Hello!

Ruha új, karc és kopásmentes!
Full protektoros plusz koptató!
Méret: 50-es
Ár:105,000Ft
Tel: 30/680-2519
Ha kevesebb kereskedés lesz, akkor még nagyobbak lesznek az árak, lásd. telefon!
Most ez lenne bitang jó áron......
Sziasztok,

Megabrutál árengedménnyel motoros cuccaimtól megválnék:
(kizárólag tanfolyamra vásárolt és ott használt cuccok)

HJC FG-14 Phoenix MC-2 fekete-ezüst bukósisak (L méret)
Eredeti dobozában, karcmentes, hordzsákkal
Ára: 23.000Ft

SPOOL TAG-22 kordura kabát (L méret, fekete szín)
Kivehető thermobélés, lecsatolható karrész, könyök / vállprotektorok.
Ára: 15.000Ft

SPOOL Kirk protektoros nadrág (fekete szín)
Ára: 10.000Ft

Budapest, XIV.ker

Lengyel Péter
Email: plengyel@freemail.hu
Tel.: 06-30-3365572
Hali Kex,

Bocs a késői válasz miatt.
Szóval 15e-ért tudom adni;
postai utánvétel + 1800ft-ot jelent Kiskunhalasra.

Pesten viszont bárhová el tudom vinni.

Üdv
Lengyel Péter
(06-30-3365572)
Sziasztok!
Eladó 1 db Airoh SV55 S Color sisak, M-es méretű (inkább 56-os méret, mint 58-as), ezüstmetál színben, beépített napszemüveggel, teljesen hibátlan állapotban! Ára: 39.000 Ft. (de alkudhatsz is )
Tel: 0670/361-8776
szerintetek megérne ez a sisak caberg v2r ennyi pénzt?

Vagy ajánlanátok hasonló árban, általatok jobban preferált márkát/típust?

köszi Zs2
Inkább a Vertigo belőle. Nekem is olyan volt, sztem jó volt!