)
És a nagy súlyhoz sok erő is kell,különben nincs gyorsulás.Nem véletlen hogy a pályagépeknél is a minél kisebb súlyra törekednek.Az exuphoz tudni kell egy kis áramlástant:minél nagyobb sebességgel áramoltatok valamilyen közeget(folyadék,gáz)egy résen(csatorna)keresztül,annál nagyobb energia kell hozzá.És ez igaz a motor szívó és kipufogó csöveire is.Vagyis minél nagyobb fordulattal pörög a motor,annál több erőt vesz el a teljesítményből a benzinkeverék be,és a kipufogó gázok kiáramoltatása.Ezen lehet segíteni,ha a fordulattal arányosan növekszenek a csőkeresztmetszetek.A szívótorokban a VBOOST-szeleppel,a kipunál meg az EXUP-al lehet virtuálisan növelni a ki és beáramlást.A motor megkönnyebbül,és értékes lóerők szabadulnak fel.Viszont kis áramlásnál(kis fordulatnál)még nem szabad növelni,mert a túl nagy kersztmetszetű csőben káros örvénylés,keresztirányú áramlások alakulhatnak ki,ami szintén rontja a teljesítményt.
na?