· 2020. július 29. 52

A GS-sztori

40 éve utcán és terepen

Negyvenéves lett a Peres László nevéhez fűződő GS modellcsalád, mely gyakorlatilag új kategóriát teremtett a motorok között. Nem véletlen, hogy már több mint egymillió GS talált gazdára világszerte.
A BMW Motorrad 1980 őszén mutatta be az R 80 G/S-t, az első olyan motort, mely egyszerre felelt meg az országúti és terepmotorozás követelményeinek. Különleges módon ötvözte az országúti, a túra- és a terepmotorok jellemzőit és ezért cserébe semmilyen kompromisszumra nem kényszerített, így az R 80 G/S lényegében az BMW által később megteremtett új kategória, a túreenduró előfutárának tekinthető. Mi több: a közvélemény úgy tekint a BMW GS modellekre, mint a világ legeldugottabb szegleteibe tett utazások ideális célszerszámára – nem véletlen, hogy oly sok világjáró választotta társul az F 700, 800, valamint R 1100 és 1200 GS típusokat. Önmagáért beszél, hogy a jelen pillanatig több mint 1,2 millió GS modellt adtak át tulajdonosaiknak.
{{articleGallery[26219].caption}}
Ne feledjük, hogy ezúttal is egy enduróversenyző, Peres László volt az ötletgazda, aki felismerte, hogy szükség van többhengeres, mégis karcsú terepmotorokra.

Irány a Dakar!

A BMW GS sorozat modelljei már a kezdet kezdetén megmutatták, hogy nemcsak a motoros kalandokhoz ideálisak; az R80 G/S és utódai a versenyzés világában bizonyították képességeiket. 1981-ben Hubert Auriol száguldott fel motorjával a dobogó legfelső fokára a Párizs–Dakar Rallyn, majd jött az első egyhengeres BMW enduró (F 650) és a boxermotoros GS-ek új nemzedéke.
{{articleGallery[26223].caption}}

A GS és a Telelever

A BMW R 1100 GS formájában a BMW Motorrad az első négyszelepes boxerrel ellátott GS-ről rántotta le a leplet, emellett a modellnél alkalmazott futóműtechnológiával elindult azon a csapáson, amely a jelenlegi nagyméretű túraendurókhoz vezetett. Ez volt az első olyan enduró, amelynél a motor és a sebességváltó egyben teherviselő elemként is szerepet vállaltak a vázkonstrukcióban, feleslegessé téve ezzel a fővázkeretet. Azzal, hogy fékezéskor a motor eleje a korábbiakhoz képest kevésbé süllyedt le („bólintott”), valamint, hogy a motoros rendkívül pontos visszajelzéseket kapott az útról, máris kiderült, hogy nagy jövő áll a Para- és Telelever rendszer előtt. Ezzel persze nem ért véget az evolúció, sőt a BMW GS univerzum a negyedik évtizedben is dinamikusan nőtt. Amikor 2012 őszén, az Intermoton a nagyközönség elé vitték az új R 1200 GS-t, a figyelem főleg a teljesen újratervezett erőforrásra, a lég-/folyadékhűtéses, függőleges áramlású boxerre irányult.
{{articleGallery[26220].caption}}
2016 őszén lett teljes a família, amikor megjelent az extrém módon kompakt, ugyanakkor teljes értékű és kényelmes G 310 GS, így már a kezdők, alacsonyabb termetűek és A2 jogsis motorosok is belekóstolhattak a GS-élménybe. 2017-ben a BMW Motorrad két teljesen áttervezett enduróval, az F 750 GS-sel és az F 850 GS-sel folytatta tovább a GS történelem írását. Az újdonságok közül a leglényegesebb az újonnan kifejlesztett, soros, kéthengeres motor volt, amely két kiegyensúlyozó tengellyel, valamint 270/450 fokos gyújtással 95 lóerőt tudott, sőt később ez az erőforrás került az F 900 R és XR-be is.
{{articleGallery[26221].caption}}
És ezzel el is jutottunk a legújabb modellhez, amiben először vetették be sorozatgyártású BMW Motorrad erőforráson a ShiftCam technológiát, amely a szívóoldalon változó szelepvezérlést és szelepemelést alkalmaz.
{{articleGallery[26222].caption}}
Mindemellett a két szívóoldali vezérműtengelyt úgy alakították ki, hogy azok lehetővé tegyék a két szívószelep késleltetett, különböző mértékű nyitását. Mindez az új kipufogóval még erősebbé és főként nyomatékosabbá tette a GS-t, s nem mellesleg így készen állt arra, hogy az Euro5 korában is a kínálatban maradjon, hogy folytassa négy évtizedes pályafutását.