Gyakran tesznek egyenlőségjelet a felelős, környezettudatos közlekedés és az új elektromos autó vásárlása közé, holott ez nem feltétlenül igaz. Ezt támasztja alá a nemrég végzett kutatás, amiből feketén-fehéren kiderült: nagyon sokat autózhatunk, motorozhatunk benzines járművekkel, mire ugyanannyi széndioxidot bocsátunk a légkörbe, mint a gyárak egy e-autó elkészítése során.

Mennyi széndioxid-kibocsátással jár egy autó vagy motor előállítása?

Hogy összehasonlíthassuk, milyen szennyező is a járműgyártás, hétköznapi példákon keresztül mutatták be a kutatók, hogy mekkora ökolábnyoma van egy-egy használati tárgyunknak. Például a farmernadrág előállítása ugyanúgy 60-70 kiló széndioxid-kibocsátással jár, mint egy kiló marhahúsé. Ennél sokkal érdekesebb, hogy a könnyű elektromos járművek (segédmotor kategóriájú robogók, e-bike-ok stb.) készítése során 1100-1200 kg COtávozik a kéményeken, ami döbbenetesen kevés, hiszen egy nagyobb, 45-50 colos televízió legyártása és kiszállítása is 1300-1400 kilóval növeli a kibocsátott széndioxid mennyiségét.

a-motorgyartas-okolabnyoma

Az elektromos motorok tehát bő egy tonna CO2-vel terhelik környezetünket, mire hozzánk kerülnek, az elektromos autóknál viszont akár 30 tonna is lehet ez az érték, sőt a nagyobb benzines verdákra (pl. Land Rover Discovery) is 30-35 tonnát számolhatunk darabonként. Vagyis az e-motorok ilyen szempontból is környezetbarátnak tekinthetőek – állapították meg –, nem beszélve a csekély fogyasztásról és a gyakorlatilag nem létező, lokális károsanyag-kibocsátásról.