Hiánypótló bejegyzéssel és tanácsokkal jelentkezett a piacvezető NIU robogók forgalmazója, hogy segítsen a tulajdonosoknak a téli felkészítésben. A benzines motorok téli felkészítéséről már számtalan cikk született, nálunk is olvashattatok erről, azonban feltűnően kevés szó esik a télen nem használt elektromos motorok karbantartásáról. Ezt orvosoljuk most, és tolmácsoljuk a szakember intelmeit.

Elektromos motorok téli felkészítése

Az említett NIU-kban jellemzően a 3. és 4. generációs Panasonic lítium-ion akkumulátorok biztosítják az energiát, és bár a szkeptikusok gyakran felhozzák ellenérvként, hogy „Mi lesz az akksikkal 50-100 ezer kilométer után?”, valójában – kis odafigyeléssel – hosszabb életű lehet az akksi, mint maga a motor.

Rendszerint 70-120 kilométeres hatótávúak a robogók, és a telepek 1000 töltés után 80, míg 2000 után legalább 70%-os kapacitással dolgoznak. Vagyis kiszámolható, hogy valahol 150 és 200 ezer kilométer között szorulhatnak cserére – aligha megy bárki ennyit 8-10 év alatt egy robogóval...

adves-moto-tanacsai-a-teli-felkeszitesrol
Jobban jársz, ha használod! – Egy 170 km-es hatótávú, elektromos NIU robogó akkumulátora, ami 1-2 havonta van csak töltve, és az éves szerviznél 7 töltési ciklust mutat, gyakorlatilag  nagyobb veszélynek van kitéve, mint amelyik évi 40 ezer kilométert megy és naponta kétszer töltik – szögezte le a forgalmazó

Persze ahhoz, hogy ilyen hosszú életű legyen, érdemes megfogadni az alábbi öt tanácsot:

1. A modern akkumulátorok – konstrukciójukból fakadóan – nem meríthetőek le teljesen, pontosabban károsíthatja őket, ha teljesen lemerülnek.

2. Ha teheted, feltétlenül kerüld el, hogy „nullára” kifogyjon a szusz a telepből, sőt az a leghelyesebb, ha legfeljebb 15-20%-ig merül le használat közben.

3. A töltés hatékonysága és az akksi élettartama szempontjából is előnyös, ha legalább 40%-os töltöttségű a telep, amikor elkezded visszapótolni az elhasznált ampereket.

4. Ha télen nem használod a motort, az a leghelyesebb, ha megtöltöd, de nem teljesen, csak 50-60% körüli szintre, majd ezután lehúzod a motor csatlakozóját az akksiról. Ha ezt a részleges töltést megismétled úgy háromhetente, máris sokat tettél érte, hogy sokáig megbízhatóan szolgáljon a telep.

5. Gyakori tévhit, hogy „jót tesz” az akksinak, ha egész éjszaka töltőn marad, tehát órákkal azután is, hogy 100%-ra feltöltött. Ez sajnos nem igaz, és sokkal hatékonyabb, ha 90-95%-nál lekapcsolod a töltést. 

adves-moto-tanacsai-a-teli-felkeszitesrol
Az applikációban nyomon követhető az akksi állapota, és az is, hogy a használattal, valamint a töltéssel mennyire segítettünk, hogy hosszú életű legyen a telep

Szerencsére a motorok gyári alkalmazása is segíti a tulajdonosokat, ugyanis pontrendszerrel ösztönzi őket, hogy az akksinak lehető legjobb töltési módot válasszák. Így aztán a karbantartási előírások ismerete nélkül is könnyen, ösztönösen elsajátíthatják, hogy miként érdemes tölteniük, mert a telepre káros módszerek (pl. teljes lemerítés) csökkentik, míg a hosszú élettartamot garantáló lépések (pl. 40% feletti kapacitásnál kezdett töltés) növelik a pontszámokat, így gyorsan kiderül, hogy mennyire lelkiismeretesen követte az utasításokat.