Az emberi járás sajátosságainak, illetve legapróbb jellemzőinek tanulmányozására alkotta meg és fejleszti folyamatosan a Honda Robotics a 130 centi magas, ASIMO névre keresztelt humanoid robotot. Ez a magasság nagyon is tudatos döntés eredménye: egy lakásban vagy kórteremben a villanykapcsoló 110 cm, a kilincs 90 cm, a dohányzóasztalok pedig általában 50 cm körüli magasságban helyezkednek el, így ASIMO mindent elér, amit csak kell, mivel legfőképpen arra tervezték, hogy (főleg beteg vagy idős) embereknek segítsen. Ajtót nyit, tárgyakat hoz a gazdinak, támaszkodni lehet rá járás közben, kocsit tol, tálcát visz, felkapcsolja a villanyt, és ez csak a jéghegy csúcsa.

asimo-es-lepessegito-3860
Asimo kiválóan egyensúlyoz a tálcával. Bár a képen van fedő a poharakon, a majdnem teli vizespoharakat sem lötyögteti ki. Ez különösen hasznos, ha a víz gyógyszerbevételhez kell, vagy ha feleseket szervíroz

A robot teste magnéziumötvözetből készült, a lítium-ion akkumulátor pedig egy feltöltéssel egy óráig képes működtetni a szerkezetet. Simán fellépdel a lépcsőkön, kikerüli az akadályokat, sőt felismeri a kézjeleket, személyeket és köszön is az ismerősöknek. ASIMO hangvezérléssel működik, és meg tudja különböztetni az emberi hangokat az egyéb zajoktól. Ha a nevét hallja, arcát a hangforrás felé fordítja, a gazdi arcába néz, válaszol is neki. Emellett felismeri a szokatlan zajokat (pl. földre eső tárgy koppanása) és az esemény irányába fordulni. ASIMO legnagyobb erénye azonban, hogy egy mozgó tesztlabornak tekinthető, és rengeteg olyan információt szolgáltat, amit a Honda más termékek fejlesztésénél alkalmazhat.

Elképesztő megoldások

Elsősorban idős és/vagy valamilyen lábproblémában szenvedő emberek leguggolását és felállását segíti, vagy nehezebb tárgyak emelésénél nyújthat támaszt a Honda Bodyweight Support Exoskeleton. Kipróbálták olyan munkakörnyezetben is, ahol sokat kell guggoló, mély testhelyzetben dolgozni. Ilyen jellegű exoskeleton (nyersfordításban: külső váz, robotruha) fejlesztésével több cég is foglalkozik, némelyik kifejezetten katonai alkalmazásra fejleszt eszközöket. Ha nem is feltétlenül harci körülményekre, de például az amerikai hadseregben a leggyakrabban használt és az egyik legkisebbnek számító AIM-9 Sidewinder levegő-levegő rakéta önsúlya is 85,3 kg, úgyhogy elég combosnak kell lenni ahhoz, hogy ezt valaki csak úgy a helyére, egy repülőgép szárnya alá pattintsa.

asimo-es-lepessegito-3865
Szívműtétek utáni séták segítésére vagy mozgásszervi rehabilitáció esetén is jól jöhet a készülék

A 14 év fejlesztőmunkájával kiérlelt Honda Walk Assist lépéssegítőből már száz darabot tesztelnek japán kórházak. A körülbelül 2,5 kg önsúlyú (mérettől függően) eszközt szenzorokkal összekapcsolt számítógép irányítja, és az benne az igazán különleges, hogy „megtanulja” viselője mozgását. Akkumulátora két óra üzemidőt biztosít 4,5 km/órás sebességnél, s akárcsak a guggolást segítő szerkezet, ez is az ASIMO program „mellékterméke”.

A mobil babapiskóta és társai

Egykerekű személyi járműnek lehetne nevezni a Honda U3-X-et, ha egy kereke lenne, ám valójában egy nagyobb keréken keresztirányban elhelyezett sok kis kerék biztosítja a mozgékonyságot (Honda Omni Traction Drive System). A jármű bármely irányba képes elmozdulni, önegyensúlyozó, irányítani a felsőtest döntésével lehet, a vezető a babapiskóta felső részéből kihajtható „farpofatartókon” ül. Az elektromos hajtású eszköz egy óráig használható a lítium-ion akkumulátor feltöltését követően.

asimo-es-lepessegito-3866
A felső piskótafélből pattinthatók ki a fokhagymagerezdeket alátámasztó korongok

Szintén önegyensúlyozó, egyszemélyes jármű a - 6 km/órás végsebességgel büszkélkedő - UNI-CUB β, melynek különlegessége, hogy „gondolatirányítású”. Ugyanazt az Omni Traction Drive System kerékmegoldást alkalmazza, mint az U3-X, de annyira könnyen kezelhető, hogy itt még csak tudatos testsúlyáthelyezésre sincs szükség az irányításhoz. Valójában persze nem gondolatirányítású eszköz, nem lógnak drótok a vezető fejéből, egyszerűen csak azonnal reagál a vezető mozdulataira, s késlekedés megindul az adott irányba.

asimo-es-lepessegito-3870
Ez az az arckifejezés, amikor a próbautas rádöbben, hogy tényleg arra megy, amerre AKAR

Összetörni sem egyszerű, mert a vezérlőegység folyamatosan figyeli a jármű környezetét, és még az előtt letilt, hogy nekimennénk az adott akadálynak. Bármily furcsa, egyszerűen rá kell ülni és használni. A legtöbb próbautas fülig érő mosollyal száll le róla, kicsit olyan, mint amikor az ember először használ Segway-t, és nem hiszi el, hogy nem kell rajta egyensúlyozni, aztán tényleg nem kell.

Határ a csillagos ég

Kevesen tudják, hogy a japán cég repülőgépet is gyárt. Az észak-karolinai (Greensboro) székhelyű Honda Aircraft Company 43 országban képviselteti magát, és több mint ezer munkatársat foglalkoztat. Egyetlen modelljük a HondaJet, egy kis méretű, gyors magánrepülőgép. Sárkányszerkezete teljes egészében korszerű, könnyű kompozit anyagokból készült, törzse a méhsejt szendvicsszerkezet és a megerősített panelszerkezet kombinációjából épül fel, amelyeket szabadalmaztatott eljárással rögzítenek egymáshoz.

asimo-es-lepessegito-3872
A HondaJet kategóriája leggyorsabb, legtágasabb és legtakarékosabb modellje. Könnyű felismerni a turbinák szokatlan elhelyezkedéséről

A gépet azonnal felismerhetővé teszi az a különleges megoldás, hogy a két GE-Honda HF120 gázturbinás hajtómű a szárnyak felett helyezkedik el (OTWEM – Over-The-Wing Engine Mount). Ez az elhelyezés részint törzskapacitást szabadít fel az átkötőelemek mellőzhetősége miatt, részint nagy tempónál (végsebesség: 770 km/óra) jelentősen csökkenti a közegellenállást. Ennek köszönhetően plusz raktérhely szabadult fel, a gép igen halk és stabil lett, másrészt 17 százalékkal kevesebbet fogyaszt a hasonló kategóriájú társainál. A 4,5 millió dollártól induló HondaJet akár 13 000 m magasan is repülhet, le- és felszálláshoz egy kilométer hosszú leszállópálya is bőven elegendő. A hamarosan szériagyártásba kerülő prototípus 2003-ban repült először, azóta a megrendelések száma jóval meghaladta a százat.

asimo-es-lepessegito-3906
Még az elején járunk, de kétségtelenül elindult a látványos fejlődés. Kérjük, Sarah Conor néven regisztrált olvasónk jelentkezzen a szerkesztőségben!

Miként az U3-X és a többi fejlesztés is mutatja, az autók, motorok, repülők és kerékpárok mellett számos egyéb, eddig ismeretlen jármű is megjelenthet az emberiség eszköztárában, jelentős könnyebbséget nyújtva a hétköznapi mobilitásban, és segítségre szoruló embertársaink ellátásában. A törzsszövegben szereplő fényképeken túl érdemes a galériába is betekinteni, ezúttal a jövőbe nyerhettek bepillantást.