Évről évre az asseni futamokon szinte mindig történik valami szokatlan, idén ráadásul a holland pálya egy átépítésen is átesett, aminek köszönhetően egyes részei teljesen ismeretlenek voltak a versenyzők számára. Ennek ellenére meglepő volt, hogy a királykategóriában többen is buktak az időmérők során, köztük Valentino Rossi is, akit mindössze hat kör után dobott át az M1. A kórházban hajszálrepedéseket mutattak ki bal bokájában és jobb karjában, valamint mellkasi zúzódásokat is szenvedett. Elias is esett, ő sajnos a versenyen sem tudott részt venni, csakúgy mint Sete Gibernau aki múltkori fiaskója során szerzett sérüléseit piheni ki. Gibernaut Alex Hoffmann hivatott helyettesíteni.

Rossi a törések ellenére végül rajthoz állt a szombati versenyen, ám a kvalifikáción csak a kötelező köröket tette meg, így az utolsó rajtkockából várta a startot. Ami az időmérőket illeti, végre megérett a Suzuki és John Hopkins az első pole pozícióra, a Bridgestone-ok tökéletes tapadását pedig Nakano második ideje is hűen mutatta - ez alól érthető okok miatt csak a Ducatik képeztek kivételt. Az első sort Edwards Yamahája tette még változatosabbá, Hayden és Pedrosa pedig csak a mögülük indulhattak.

Végig az élen...

A másnapi futam bemelegítő körén De Puniet már-már Gibernaut is megszégyenítő pechsorozatának folytatásaként a Kawára tett gumik tapadásával adódott gondok miatt tartalék motorjához rohant és a boxból indult. A rajtnál Hopkins mellett Edwards jött el a legjobban és azonnal kegyetlen iramot diktálva igyekezett meglépni. Hayden csak némi fáziskéséssel vette fel a tempót, de miután Nakanot megelőzte hamar összekapta magát és fokozatosan gyors köröket motorozva a tizedik körben elvette Hopkinstól a második helyet. Közben Rossi egy hiba következtében újrakezdhette a felzárkózást, ami egész jól ment neki, mivel a hetedik körben már a 11. helyen motorozott. A verseny felénél az élen továbbra is Edwards menetelt, de Hayden már a sarkában volt, noha az előzéssel várt a véghajráig. A tűzijáték úgy három körrel a vége előtt kezdődött. Edwards újra régi fényében csillogva versenyzett és Haydennel egymást előzgették szinte kanyarról-kanyarra. Két körrel a vége előtt Colin hibázott de valami eszméletlen gyorsan behozta a keletkezett hátrányt és újra a mit sem sejtő Hondást fenyegette.

...az utolsó kanyarban aztán a sóder

A befutó igazán emlékezetesen alakult, ugyanis az ütközet hevében végül mindketten lementek a pályáról, és míg Edwards bukott, Hayden állva maradt és megnyerte idei első versenyét. „Büszke vagyok rá, hogy megnyertem a Hondának a kétszázadik Grand Prix győzelmét. A rajtom nem volt a legjobb, láttam Colint elöl és gondoltam meg kell próbálnom rajta maradni, mert a versenytempója nagyon jó volt egész hétvégén. Kitartottam a verseny végéig és tudtam, valami különlegeset kell csinálnom. Így megváltoztattam az íveimet a pálya középső részén és ez óriási különbséget jelentett. A vége felé nagyon jól éreztem magam. Az utolsó sikánba nagyon mélyen mentem be, ugyanazt a trükköt akartam megcsinálni, mint Hopkinsszal korábban. Őszintén szólva, nem jött be a dolog és lementem a pályáról, ahogy ő is. Köszönet a csapatnak és mindenkinek a Repsol Hondánál, a Michelinnél szintén.” – nyilatkozta a Kentucky Kid.

Idén először, a Honda kétszázadszor

Edwards természetesen bosszús volt: „Amikor Nicky két körrel a vége előtt bejött mellém, elég későre hagyta az előzést és nekem nem volt helyem befordítani a motort. Egyenesen ki kellett mennem de szerencsére a pályának olyan részén, ahonnan egyből vissza is tudtam jönni. Eltökélt voltam, nem hagytam elmenni és mindent beleadtam, hogy legyen még egy esélyem az utolsó körben. Megelőztem és az utolsó kanyarban egy igazán védekező ívet próbáltam tartani – nem is sejtettem, hogy Nicky szintén kifutott a kavicságyba máskülönben nem kellett volna ezt tennem. Sajnos kicsit túl szűken mentem be és a fűre szaladtam, a hátsó kerekem pedig kipörgött ahogy gyorsítani akartam és a motor ledobott.” – magyarázta a verseny után Edwards. Az amerikai bukásával a fokozatosan előretörő Nakano ölébe hullott a második hely, ezzel a Kawasaki MotoGP-történetének legjobb eredményét érte el. Pedrosa jött be a dobogó harmadik fokára, mivel végül sikerült megelőznie a tizenkettedik rajtkockából előreszáguldó Stonert. Rossi fájdalmaival küszködve felhozta a Yamahát a tiszteletre méltó nyolcadik helyig. „A startnál aggódtam fog-e ez nekem menni, de amikor beütött az adrenalin, egyből úgy éreztem tudok én versenyezni és mire a verseny feléhez érkeztünk, sokkal jobban éreztem magam. Az utolsó három körre ugyan elgyengült a kezem de kitartottam és a nyolcadik hellyel értékes pontokat gyűjtöttem.” – mondta Vale. Hayden győzelmével 144-re gyarapodott pontjainak száma, amivel bő negyvenpontosra növelte előnyét az őt üldöző négyessel (Pedrosa, Capirossi, Rossi és Melandri) szemben.

A negyedliteresek harca ezúttal kevéssé alakult látványosan, mint az utóbbi pár versenyen. Lorenzo vitte a pole pozíciót, De Angelis és Dovizioso elől. Locatelli majd’ másfél másodperces hátránnyal csak a kilencedik rajtkockából indulhatott. A másnapi versenyen mindjárt az első körben baleset történt és a múlt heti MotoGP-t idézve öt pilóta került földre. Ráadásul a baleset mindkét Aoyama esélyeit erősen megcsappantotta, mivel mindkettejüknek ki kellett menni a pályáról, hogy elkerüljék az ütközést.

A motorom ma nem tudta a többiekkel felvenni a harcot

A versenyen Lorenzo ismét fölényesen motorozva mintegy nyolc másodpercnyi előnnyel nyert a De Angelis – Dovizoso kettős előtt, kik közül ezúttal De Angelis jött ki jobban a verseny végéig tartó adok-kapokból. „Ez a szezon eddigi legélvezetesebb győzelme számomra és szeretném ezt Daninek és Marcosnak ajánlani, akik nagyon közel állnak hozzám. Még mindig hátravan a bajnokság fele és meg vagyok győződve arról, hogy a tizenöt pontos hátrányomat le tudom dolgozni Doviziosoval szemben. Folytatnunk kell ezt a sort és biztosan kihasználni az összes adódó lehetőséget a felzárkózáshoz.” – mondta a spanyol bajnokjelölt az újságíróknak. Locatelli nagy hajrában igyekezett felzárkózni az élvonalhoz, de Alex Debon gyorsabbnak bizonyult és a tizenötödik körben átvette a negyedik helyet a Team Toth versenyzőjétől. Loca végül ötödikként futott be Yuki Takahashi előtt. „Az eredménnyel elégedett vagyok, hiszen a nyolcadik helyről rajtoltam és az én motorom ma nem tudta a többiekkel felvenni a harcot. A csapatom fantasztikusan dolgozott, és én már szeretném meghálálni egy győzelemmel. Mugelloban és Barcelonában is lecsúsztam a dologról. Hosszú még ez a szezon, de teljes magabiztossággal állíthatom, hogy a bronzérem az év végén a legkevesebb, amit elérhetünk. Mi mindent megteszünk érte.” A bajnokságban továbbra is Dovizioso vezet 149 ponttal, Lorenzo már feljövőben van 133 ponttal és Takahashi a harmadik 99 pontjával.

A legkisebb géposztályban sajnos hiába bíztunk benne, hogy Talmácsi Gabi tavalyi győzelme megismétlődik, a Honda idei relatíve gyenge szereplése miatt ez eleve kizárható volt. Talma mindössze a tizenegyedik helyre tudta kvalifikálni magát, ami egy másodperces hátrányt jelentett a leggyorsabb Kalliohoz képest. „Rengeteg dolgon változtattunk a hétvége folyamán, talán túl sokon is, így kissé eltévedtünk. A motor picit ideges a pálya első szekcióján, szóval a holnapi warm-up során állítanunk kell a geometriáján.” – mondta Gábor a második kvalifikáció után. Kallio mellől Bautista, Pesek és Gadea indulhatott a versenyen, míg Tóth Imre ezúttal a huszonkilencedik rajtkockából várta a rajtot.

Hondások

A futam rajtjánál semmi rendkívűli nem történt, Kallio vezetésével jutott túl a mezőny az első kanyaron. A finn versenyző Gadeával és Bautistával alkotott triója fokozatosan el is szakadt a többiektől a következő körökben. Pasini próbálta követni őket, de neki inkább a cseh Pesekkel gyűlt meg a baja, aki végül a tizenhatodik körben el is vette tőle a negyedik helyet. A befutó ezúttal is szenzációs volt: Kallio harmadikként érkezett a sikán előtti utolsó kanyarhoz majd egy brilliáns manőverrel kifékezte a két Apriliást és kitűnő íven kigyorsítva megnyerte a versenyt. Második Bautista lett mindössze hat tizeddel Gadea előtt, negyedikként pedig Corsi ért be miután épp megelőzte Peseket. Legjobb Hondásként Lüthi a hetedik helyen végzett, Talma pedig a tizenegyedik helyen ért be. „A mai körülmények különböztek az edzésektől és a motor többet csúszkált. A verseny végén próbáltam Pasinivel és Lüthivel maradni, de elvesztettem a motor elejét három körrel a vége előtt egy balosban és a bukást kockáztattam. Így ellenfeleimmel nem tudtam harcolni a kilencedik helyért.” – nyilatkozta Talma szombaton. Tóth Imrét szintén a rajthelyének megfelelő huszonkilencedik helyen intették le. „Ebből a versenyből is sokat tanultunk. Ezentúl már az edzéseken is teli tankkal fogok edzeni, mert a versenyeken a teli tank, új gumi párosítással nem találom a ritmust. Ahogy fogyott a benzinem és kopottabbak voltak a gumik, kezdtem jobban érezni a motort és gyorsulni. Még az is lehet, hogy a versenyre is egy-két körös gumikkal fogok kimenni. Nem én lennék az egyetlen ezzel a rajtrácson.” A bajnokságot Bautista vezeti 47 pontos előnnyel Kallioval szemben, Gadea a harmadik további tíz pont lemaradással.

A következő futam a hétvégén Doningtonban esedékes, ahol az időjárás finoman szólva változatos, így minden bizonnyal izgalmas versenyek elé nézünk. - torro

Kapcsolódó anyagok:

Szétnéztünk a MotoGP paddockban

MotoGP Fórum

MotoGP Barcelona: Sokadik rajt, sokadik Rossi-győzelem