Minden idők harmadik legerősebb szezonját zárták a quadkereskedők, miután 2023-ban ismét közel 700 000 regisztrált négykerekű talált gazdára világszerte.

atv-motorpiac-2023
A Yamaha Grizzly jubileumi, 27-es kerekeken futó változata

Beszédes, hogy az ATV-k és az UTV-k eladása 2020-ban érte el a csúcsát, amikor a gyártási és szállítási nehézségek dacára mindenki quadozni akart, hogy kiszakadjon végre a karantén fogságából és egyedül, mindenkitől függetlenül fedezhesse fel a végtelen földutakat.

Nem csoda, hogy ezután 2021-ben és 2022-ben némi visszaesést mértek a piacon, ám tavaly ismét fellendült a forgalom, amiben elsősorban a nagy gyártóknak, azaz a Polarisnak, a Hondának, a Can-Amnek, az Arctic Catnek, a Yamahának és a CFMotónak volt komoly szerepe.

Eközben itthon is dinamikusan nő az ATV-k forgalma, viszont fontos különbség, hogy nálunk egy márka, a HiSUN dominál kedvező árú és sokoldalú 550-esével, és ez az egy gyártó több quadot adott el Magyarországon, mint a másik öt márka összesen. A HiSUN mellett a már említett Can-AM, CFMoto, Polaris és TGB gépei remekeltek itthon az elmúlt szezonban.

atv-motorpiac-2023
A hazai piac erőnyerője, a HiSUN Tactic 550

A számok persze nem túl acélosak, hiszen az ATV-k jelentős része rendszám nélkül rója az utakat, de az akkor is említésre méltó, hogy egy év alatt nagyjából háromszorosára nőtt a négykerekűek forgalma: míg tavalyelőtt 21 ATV-t rendszámoztak hazánkban, tavaly már 59-et, derült ki a Datahouse összesítéséből.

A kínai CFMoto megbízhatóságáról árulkodik, hogy bár nem ilyen túrákra tervezték, zokszó nélkül tűrte a Nordkapp-túrát

A sokoldalú vasak elterjedését segítheti, hogy a kétezres évek áldatlan jogi hátterét követően immáron L6e és L7e géposztályba sorolják a quadokat, és egyes típusok többféle, akár B-s jogsival is vezethetőek, így még motoros vezetői engedélyre sincs szükség hozzájuk.