A nyolcvanas években több motorgyár is piacra dobott turbós erőforrásokat, ám akkor elsősorban a teljesítménynövelés volt a cél. Mivel a feltöltős sornégyesek gyakran nem voltak kiszámíthatóak, túl későn vagy éppen ellenkezőleg, túl vehemensen reagáltak a gázparancsokra, idővel eltűntek ezek a modellek.

Feltöltős motort kapnak a BMW-K?

Most újra szerepet kaphat a turbó, ám ezúttal inkább környezetvédelmi szempontok miatt, hiszen egyre szigorúbb előírások vonatkoznak a kétkerekűek károsanyag-kibocsátására – legalábbis Európában –, amire a gyártóknak is reagálnia kell. Úgy tűnik, a BMW-nek máris kész a válasza, hiszen nemrég megjelentek a a friss szabadalmi rajzok, melyeken a bajorok kéthengerese látható egy turbófeltöltővel megspékelve.

bmw-f900-turbo-szabadalmi-rajz
Az új sorkettes szabadalmi rajza

Az új erőforrás több szempontból is forradalmi, élen a kompakt felépítéssel, ami könnyebbé teheti a motort, egyszersmind csökkentheti a gyártási költségeket és így az árat is. A kiegyensúlyozótengely ugyanis a főtengelyhez, a tengelykapcsolóhoz és az önindítóhoz is kapcsolódik, így keskeny és könnyű lehet a kész erőforrás, amiről pont a lényeg nem derült ki – hány köbcentis lesz?

bmw-f900-turbo-szabadalmi-rajz
Régóta pletykálnak már az F 500 XR érkezéséről. Lehet, hogy ebben debütál majd a feltöltős blokk? 

Köztudott, hogy a feltöltő jelentősen növeli az alsó fordulatszám-tartományban a forgatónyomatékot, így akár egy 5-600-as kéthengeres is versenyre kelhet a jelenlegi 900-as, ezres kihívókkal, és persze fordítva: a 900-as BMW-k a liter feletti kategóriából vadászhatnak ellenfeleket a feltöltő beépítése után. Kíváncsian várjuk, milyen is lesz pontosan az új sorkettes és persze azt is, hogy melyik modellben vagy modellekben jelenhet meg először.