– Ez a roadsterek új szintje, a boxer, mely továbbfejlesztett futóművével sokkal sportosabbá vált, miközben megőrizte kényelmét és túraképességét – jellemezte röviden az újdonságot Christof Lischka, a BMW Motorrad fejlesztési vezetője.

Merőben új a fényszóró, a segédváz és a nyereg – már álló helyzetben is dinamikusabb benyomást kelt az 1300 R, mint elődei

Elég csak rápillantani a boxerre, és valóban, minden részlete arról árulkodik, hogy a lenyűgöző menetdinamika volt a vezérfonal a tervezés során. A 145 lóerőre nőtt csúcsteljesítmény, a csaknem 150 Nm-es forgatónyomaték, a harciasabb formaterv és az állítható helyzetű lábtartók is sejtetik, hogy – a GS-hez hasonlóan – az 1250-ről 1300-ra váltás itt is a sportosság jegyében zajlott.

Megjelent az új BMW R 1300 R

Hangsúlyozták a bemutatóban, hogy a 227 kilós száraztömegű 1300 R úgy vált erősebbé, hogy közben megőrizte használati értékét, azaz továbbra is sokoldalú társ, legyen szó ingázásról, hétvégi kanyarvadászatról vagy országokon átívelő túrákról.

Többek között túraplexi, ülésfűtés és Riding Assistant is elérhető az R-hez

Hogy az üléshelyzet is igazodjon az új, sportosabb karakterhez, áthelyezték a kezelőszerveket: a lábtartók hátrébb kerültek, a kormány pedig alacsonyabb, mint az elődön, ezáltal még nagyobb súly jut az első tengelyre. A módosítások eredményeként több visszajelzés érkezik a vezetőhöz az első kerékről, de akinek ez kevésbé fontos szempont, megrendelheti a gépet magasabb, úgynevezett Comfort kormánnyal is.

Aki túrázásra (is) használná, gyári, 26 és 29 literes űrtartalmú oldaldobozt választhat a motorhoz, ami BMW jeladós kulcsával nyitható/zárható. Mindkettőben belső világítás található, és a bal oldaldaliban USB-C aljzatról tölthető a telefon, a sisakbeszélő vagy az akciókamera

Miként megszokhattuk a BMW-től, ülésekből is többféle kialakításút és magasságút kínálnak a modellhez, amire elsősorban a colos pilótáknak lesz szüksége, mert a boxer nyeregmagassága meglepően csekély.

Évek óta népszerűek a BMW csupaszmotorjai az újrakezdők és a hölgyek körében, ezért nem is volt kérdés, hogy a szerény ülésmagasság alapvető szempont. A lelkiismeretes tervezés eredményeként csak 785 mm magasra kell lendíteni a lábat felszálláskor, és az extraként kínált ülésekkel tovább csökkenthető/növelhető az érték

– szögezték le a tervezők.

Most először kérhető gyári, tankgyűrűs rögzítésű tanktáska a – négyféle fényezéssel készülő – bajor roadsterhez

A 145 lovas, 1300 köbcentis kéthengeres megszelídítésében segít a három alapáras üzemmód, mely egyebek mellett a teljesítményleadást is szabályozza, és ezt szolgálja az MSR, vagyis a motorfékszabályozó segédlet is. Utóbbi a fojtószelepek megnyitásával csökkenti a motorfék mértékét, ha lassítás és visszaváltás közben tapadást veszítene a hátsó kerék, ezáltal hozzájárul a határozott és magabiztos féktávokhoz. A Road és Rain üzemmód mellett szót érdemel a sajátos Eco is – utóbbi úgy módosítja a ShiftCam vezérlés működését, hogy a lehető legalacsonyabb fogyasztást érje el, így növelve a hatótávot.

Az alapáras üzemmódok mellett a személyre szabható Dynamic és Dynamic Pro, valamint az ASA-erőátvitel is megrendelhető az R 1300 R-hez. Utóbbi így vizsgázott a szerkezet első nyilvános bemutatóján, a német enduróparkban

Talán a legfontosabb újdonság a modell történetében, hogy most először automatikus erőátvitellel is megvásárolható, elvégre az R 1300 GS Adventure mellett immáron a csupasz boxerbe is beépítik az általunk tavaly már tesztelt ASA-váltót. Akkor részletesen bemutattuk a szerkezet működését, ezért most csak röviden említjük meg, hogy az új váltó egyesíti a hagyományos, hatos egységek és az automatikus erőátvitelek előnyeit, tehát aszfalton és terepen is hatékony segítség, hogy a pilóta az útra, a forgalomra vagy az akadályokra összpontosíthasson.

Szintén komoly újítás, hogy az acélvázhoz már nem acélcsövek csatlakoznak, hiszen most először öntött alumínium segédvázat építettek a roadsterbe, míg a fővázhoz 47 mm-es belsőcső-átmérőjű teleszkóppár és továbbfejlesztett, merevebb Paralever Evo hátsó felfüggesztés kapcsolódik. Újak a kerekek is, az üreges, öntött felnik csaknem másfél kilóval könnyebbek lettek, ami nagyban elősegíti a gyors, pontos irányváltásokat.

Úttörők a motorozásban: közel száz éve a BMW szabadalmaztatta a hidraulikus csillapítású első villát, most pedig előrukkolt egy olyan elektronikus szabályozású felfüggesztéssel, melyben az első-hátsó rugó-előfeszítés is automatikusan állítható

Szintén a kezességet szolgálja, hogy az alapáras Dynamic ESA mellett felárért Dinamikus futómű-állítás (DSA) is rendelhető a modellhez. Ez gyakorlatilag minden paraméterében, elektronikusan állítható felfüggesztést jelent, egyben újabb világújdonság a BMW-től,

ugyanis ez az első motorkerékpár, melynek villája és rugóstagja is menet közben, automatikusan állítható, beleértve az első-hátsó rugó-előfeszítést is.

Ez többek között abban segít, hogy az útminőségtől függetlenül komfortos legyen az utazás, illetve a gép megőrizze kiegyensúlyozott viselkedését utassal, csomaggal is, mivel a DSA a terheléshez igazítja a futómű hangolását.

Mindezt megfejelték az alapáras kanyar-ABS-szel (ABS Pro), a kulcsnélküli indítás funkcióval (Keyless Ride), Dinamikus csillapítás-szabályozással (DDC) és a már említett Dynamic ESA-val, hogy csak a legfontosabbakat említsük az új R 1300 R hasznos felszerelései közül.