· Képek: BMW Motorrad · 2017. március 12. 17

Még gyorsabbak az S-széria tagjai

A legdurvább sornégyesek

Bár a sportmotorok mostanában háttérbe szorulnak a crossoverek és a túragépek mögött, a bajor gyártó továbbra is tízezres darabszámban értékesíti superbike-ját, illetve az abból készített átiratokat. Új szabályok ide vagy oda, az S-széria tagjai ismét csak könnyebbek és erősebbek lettek.
Az idén életbe lépett EURO4 norma válaszút elé állította a motorgyárak mérnökeit. Tavaly a pillekönnyű és erős sportgépek jórészt EURO3 minősítésűek voltak, és több millió eurós befektetés - lett volna - továbbfejleszteniük őket, hogy zaj- és károsanyag-kibocsátás terén megfeleljenek az előírásoknak, miközben teljesítményük sem szenved csorbát. A BMW Motorrad szakemberei nem riadtak meg a feladattól, s úgy módosították a literes, soros, négyhengeres S-széria tagjait, hogy azok egyszerre váltak tisztább üzeművé, ugyanakkor tömegük csökkent, míg teljesítményük nőtt.
{{articleGallery[12682].caption}}

Rendszámos superbike

A 199 lóerős csúcsteljesítményű S 1000 RR kapcsán - az EURO4-et leszámítva - a legfontosabb újítás, hogy immáron a szériafelszereltség része a DTC, azaz a dinamikus vonóerő-szabályozás. Ez az ABS-érzékelők segítségével folyamatosan pásztázza a kerekek forgási sebességét, és a dőlésszög-érzékelő adataival kiegészítve értékeli, hogy milyen mértékben csökkentse a teljesítményt, ha tapadást veszít az abroncs. Ilyenkor a gyújtás, a befecskendezés és a fojtószelep vezérlésével haladéktalanul közbelép, de természetesen csak a pilóta által kívánt módon, ugyanis a DTC érzékenysége automatikusan igazodik a vezető által választott menetprogramhoz.
{{articleGallery[12696].caption}}
S ha már a menetprogramok szóba kerültek, érdemes megemlíteni, hogy 2017 tavaszától a Pro Menetprogram az ABS Pro funkciót is tartalmazza, vagyis a korábbi blokkolásgátlóval szemben kanyarodás közben a jármű dőlésszögét is vizsgálja, s ennek megfelelően szabályozza a lassítás mértékét, valamint a fékerőelosztást. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy - pályán és országúton - ledöntött motornál is határozottan munkára fogható az első fékrendszer, ezáltal jelentősen nő a fékezés hatékonysága, illetve a stabilitás intenzív lassítás közben.

Ruhátlanul még jobb?

A népszerű csupasz változat, az S 1000 R is kívül-belül megújult az idei évre. Legfontosabb változás, hogy a teljesítmény 165 lóerőre nőtt, s a tömegét úgy tudták két kilóval csökkenteni - 205 kg-ra -, hogy közben a modell megszerezte az EURO4 minősítést. Bár apróságnak tűnhet, de a fejlesztések eredményeként az S 1000 R terhelhetősége is nőtt.
{{articleGallery[12709].caption}}
A felhasználói visszajelzéseket megfogadva módosítottak a kormányon, ezentúl rezgéscsillapító betéttel rögzítik az alkatrészt, hogy hosszú távon se zavarják vibrációk a vezetőt. Ezen túlmenően átalakították a vázat is, mely karcsúbb, könnyebb lett, illetve - az idomos változathoz hasonlóan - a Pro Menetprogram ezentúl az ABS Prót is tartalmazza. Elérhetővé vált a típushoz a HP Váltóasszisztens Pro, ezáltal kuplungolás nélkül, gyorsan és zökkenőmentesen zajlanak a fel- és visszaváltások. Az S 1000 R áttervezett idomai mögött egy új műszeregység lapul, ami további funkcióval (környezetihőmérséklet-kijelzés) bővült, és kontrasztosabb kijelzője révén még könnyebben leolvasható.

Túrázunk egyet?

Az általunk is tesztelt és igencsak sokat dicsért BMW S 1000 XR szinte tökéletesnek bizonyult a menetpróbákon, ám a német szakemberek úgy vélték, lehetne még mit csiszolni az újdonságon.
{{articleGallery[12720].caption}}
Mi is említettük, hogy a dinamikus sornégyes 7-8000-es fordulatszám környékén tapasztalható rezgései érezhetők a kormányon, ezért - a csupasz rokonhoz hasonlóan - az XR is gumiágyazású, rezgéscsillapítós kormányt kapott, emellett az átalakított vázszerkezet révén terhelhetősége kereken tíz kilóval nőtt - a megengedett össztömeg immáron 444 kiló. Érdekesség, hogy amíg az R és RR változatokon csupán 220-as átmérőjű hátsó féktárcsa és egydugattyús féknyereg dolgozik, addig az XR-en két munkahenger szorítja a lényegesen nagyobb, 265 x 5 millis diszket. Végül pedig szót érdemel, hogy a csökkentett károsanyag-kibocsátás dacára az XR teljesítményén is tudtak növelni - ezentúl 165 ló repíti az eddig sem éppen lusta kétkerekűt.
{{articleGallery[12721].caption}}

Műszaki adatok - BMW S 1000 R/XR/RR

Összlökettérfogat (cm3): 999
Hengerek/szelepek száma: 4/16
Csúcsteljesítmény (LE/min): 165/11 000/199/13 500
Legnagyobb forgatónyomaték (Nm /min): 114/9250/113/10 500
Sebességváltó: hatfokozatú, opcióként gyorsváltóval kiegészíthető
Gumiméret elöl/hátul: 120/70 ZR 17/190/55 ZR 17
Fékrendszer elöl: 320 x 5 mm-es dupla tárcsa, négydugattyús, radiálisan rögzített féknyereggel
Fékrendszer hátul: 220 x 5 mm-es szimpla tárcsa egydugattyús féknyereggel (S 1000 XR: 265 mm-es szimpla tárcsa kétdugattyús féknyereggel)
Tengelytáv (mm): 1439/1548/1438
Ülésmagasság (mm): 814/840/815
Üzemanyagtartály térfogata (L): 17,5/20/17,5
Menetkész tömeg (kg): 205/228/208
Alapár (Ft): 4 458 000/4 998 000/5 668 000