Napokat töltöttél a legszebb utak, látnivalók és szállások felkutatásával? Ez csak természetes a hosszabb, egy- vagy akár többhetes motorostúrák előtt, hiszen mindenki azt szeretné, hogy felejthetetlen legyen a motoron töltött idő, ám legalább ilyen fontos, hogy a géped felkészítésére is szánj néhány percet.
Többször írtunk már róla, hogy miként tervezd meg az útvonalat, hogyan és mit csomagolj, sőt a rendhagyó európai közlekedési szabályokkal is foglalkoztunk, ám van egy részlet, ami méltatlanul kevés figyelmet kapott.
Mit és miként ellenőrizz a gumikon indulás előtt?
Július és augusztus a túrák időszaka, ezért a német Continental mérnökei az aktuális témával jelentkeztek, hogy segítsék a világjárók felkészülését. Három egyszerűen elvégezhető ellenőrzést javasolnak, amihez nincs szükség szerszámokra vagy különleges eszközökre, mégis nagyban hozzájárul a gondtalan nyaraláshoz.
Az első lépés a futófelület és az oldalfal átvizsgálása. Azt tanácsolják, ha bármilyen rendellenes kopást, esetleg sérülést, repedést találsz, ne kockáztass – cseréld ki az abroncsot még indulás előtt! A nagy terhelés és igénybevétel ugyanis fokozhatja a tüneteket, ami azonnali cseréhez vezethet. Az pedig aligha szorul magyarázatra, hogy milyen időrabló és bosszantó, ha a túra egyik napján – a hágók felfedezése helyett – a sziesztájukat töltő gumisokat kell munkára bírnod...
Másodikként a guminyomást említették, ám erről korábban részletesen írtunk, ezért most csak röviden összefoglaljuk a lényeget. Fontos, hogy mindig hidegen és ugyanazzal a műszerrel mérj nyomást, amivel elkerülheted a hőmérsékletváltozásból és az eszközök beállításából adódó különbségeket. Hagyatkozz bátran a gyári értékekre, melyeket jellemzően a lengővillára ragasztott matricán tüntetnek fel! A túra során viszont többször is állításra szorulhat, elvégre teljesen más érték ideális, ha utassal, csomagokkal, teljes terhelésen robogsz a célpont felé vagy amikor szólóban szerpentinezel, terepezel a csillagtúra során.
Bármennyire is elővigyázatos vagy, előfordulhat, hogy az utazás alatt muszáj gumit cserélned, például ha defektet kapsz. Jól tudjuk, számos példa támasztja alá, hogy a „kukaccal” megjavított köpenyt még kilométerek ezrein át használták, de ez is csak olyan, mint a bukósisak, amiben már estek egyet. Elképzelhető, hogy nem lesz gond vele, ám nem véletlenül szabják meg a gyártók, hogy meddig használhatóak a biztonságodért felelő alkatrészek, felszerelések, és az ő ajánlásuk szerint a gumi élettartama az első defektig tart.
Ettől függetlenül szabad, sőt néha muszáj az út szélén befoltozni a lyukas abroncsot, hogy ne kelljen motorszállítót hívnod, ám csak a legközelebbi szervizig menj a foltozott gumival – emelik ki a szakemberek –, főleg ha nagy teljesítményű és tömegű géppel közlekedsz. Javítás közben megint kapóra jöhet a már említett, akkus kompresszor, elvégre pótolnod kell az elszökött levegőt, hogy továbbmehess.
Vészmegoldásként szóba jöhet a defektspray, de ez nem minden defekt elhárítására alkalmas és viszonylag sok helyet foglal, ezért inkább a patronnal, szerszámmal, ragasztóval és „kukaccal” felszerelt javítókészletet javasoljuk. Utóbbi már csak azért is jobb ötlet, mert így nem adsz felesleges munkát a gumisnak, amikor leveszi a defektes köpenyt, majd hosszasan vakargatja a spray ragacsos masszáját a felni belsejéről...
Mint láthatod, az abroncsok ellenőrzése csak pár perc, és igazán megéri rászánni az időt, hiszen a gumikon múlhat, hogy mennyire lesz élvezetes a motorozás, és hogy milyen élményekkel térsz haza a hónapokon át tervezett túráról.