Hogy megértsük, mi is a valódi eltérés napjaink csúcskategóriás sport- és túrasportgumijai között, két népszerű abroncsot veszünk górcső alá, kitérve a hasonlóságokra és a legfontosabb különbségekre. A páros puhább, sportosabb tagja a ContiSportAttack 4, míg a tartósabb, de szintén remekül tapadó kihívó a ContiRoadAttack 4.

Fontos különbségek a túra- és túrasportabroncsok között

Bármennyire is más célra készült, számos közös pontot találunk a két gumiban, mint például a nulla fokos övszerkezet (ZeroDegree), mely hozzájárul, hogy nagy terhelés mellett is stabil maradjon a motor, illetve ez a kialakítás növeli az abroncs tartósságát is. Említést érdemel a TractionSkin is, aminek lényege, hogy a vulkanizálás során felvitt, csúszós, külső bevonatot még a gumi kiszállítása előtt eltávolítják, ezért a boltban megvett abroncs matt felületű, s nincs szükség „óvatoskodásra” az első kilométereken, szemben más gumikkal. 

continental-tanacsado-sportgumik
Nem véletlenül hívják a kategória egyik etalonjának: már a ContiRoadAttack 4 elődje, a harmadik nemzedék is többszörös tesztgyőztes volt. Főként sokoldalúságát és tartósságát emelték ki a tesztelők

Szintén közös erény, hogy a MultiGrip technológiának köszönhetően nincs szükség eltérő anyagkeverékre a gumi közepén, illetve szélén, hogy tartósabb, illetve jobban tapadó, puhább felületet érjenek el. A német üzemben ugyanis egyazon keverékből áll a teljes köpeny, és a sávok eltérő hőkezelésével érik el, hogy középen tartósabb, míg a vállrészen elképesztően puha és remekül tapadó legyen a gumi.

Különleges részlet, hogy az új abroncsok fejlesztésébe bekapcsolódtak a motorgyártók is, hiszen így borítékolható, hogy a legújabb túra- és túrasportmotorokhoz tökéletesen illenek majd az új köpenyek.

A ContiRoadAttack 4 vállrésze szinte teljesen sima, így még nagyobb tapadást nyújt gyors kanyarokban

Ezzel szemben az anyagkeverék összeállításánál más-más szempontok kerültek előtérbe. A ContiRoadAttack 4 tervezésekor elsődleges célkitűzés volt, hogy hideg, nedves aszfalton is tökéletesen tapadjon, hiszen bármelyik hágón belefuthatnak a túrázók egy-egy nyári záporba. Ugyanakkor jól tudjuk, hogy napjaink túrasportmotorjai gyakran korábbi vagy jelenlegi sportgépek átiratai, elég csak a BMW S 1000 RR és XR modellekre gondolni, ezért a száraztapadás is elsőrendű kérdés volt a fejlesztés során.

A Black Cilli névre keresztelt, magas szilikatartalmú adalék felel azért, hogy forró aszfalton is tökéletesen tapadjon a ContiSportAttack 4, egyben alkalmas legyen pályázásra is

Ezzel szemben a ContiSportAttack 4-et azoknak készítették, akik nem szeretnének gumishoz rohangálni – vagy utánfutón cipelni a slickgumis vasat –, amikor a hétvégi szerpentinezések után egy-egy pályanapon is próbára teszik magukat. Elvileg a nagyobb tapadás a tartósság rovására megy, ám ezúttal úgy sikerült növelni, hogy közben a gumi futásteljesítménye is nőtt – a mérések alapján nagyjából 5%-kal többet bír, mint elődje, a SportAttack 3, miközben tapadás terén is sikerült előrelépni.

Milyen méretekben készül a SportAttack 4 és a RoadAttack 4?

Nemrég jelentek meg Európában a ContiRoadAttack 4 új méretváltozatai, élen a 19-es átmérőjű, elsősorban endurókra és kalandmotorokra ajánlott gumikkal. Ezáltal 130 újabb motortípushoz lett elérhető a német fejlesztésű és gyártású abroncs, sőt már kapható az erősített oldalfalú kivitel is, melyet természetesen a nagy teljesítményű, átlagosnál nehezebb túramotorokhoz ajánlanak. Így idén már négyféle első méretben kapható a negyedik nemzedék: a hagyományos és GT kivitelű 120/70-17-ből, valamint a 110/80 és 120/70-19-ből áll a kínálat. Hátsóból nyolc különböző, 17 colos változat készül a korbachi üzemben: 180/55 és 190/55-17-ből „sima” és GT, ezeken túl pedig 150/70, 160/60, 180/55 és 190/50 méretekkel lesz teljes a kínálat.

continental-tanacsado-sportgumik
Kiemelték a mérnökök, hogy a ContiSportAttack 3 ideális az amatőr pályázóknak, hiszen teljes értékű, szabályos közúti abroncs, amit gumimelegítő nélkül is bátran használhatnak pályanapokon

Ezzel szemben a ContiSportAttack 3 a sportmotorokra jellemző méretekben elérhető, azaz elöl-hátul 17-es átmérővel készül. Az első abroncsokból 120/60 és 120/70 kapható, míg hátsóban 160/60-tól egészen 200/55-17-ig terjed a választék.

Nem csak az abroncsaink vigyáznak a motorosokra...

Valószínűleg sok motoros még nem hallott róla, hogy a német Continental – a köpenyek mellett – milyen egyéb, szintén fontos összetevőket fejleszt a motorgyártóknak.

A legismertebb ilyen természetesen az ABS, melyből hagyományos és dőlésszögérzékelős, úgynevezett kanyar-ABS is készül a Conti üzemeiben, sőt a legújabb ilyen egységük már önállóan, külső adatforrás nélkül működik, ami azért nagy előny, mert ezáltal beépíthető IMU, azaz helyzetérzékelő nélküli motorkerékpárokba is.

Persze legalább ilyen fontos újítás a MultiViu Sports kijelző, ami személyre szabható kijelzőjével, grafikájával új lehetőségeket nyit a motorkerékpárok tervezői előtt, és ne feledkezzünk meg a baleset-megelőzési és kényelmi szempontból is kiemelkedő adaptív tempomatról sem. Utóbbi segít megelőzni a ráfutásos baleseteket, egyszersmind pihentetőbbé teszi a motorozást azzal, hogy a jármű az előre beállított követési távolságot tartja az előtte haladó motor vagy autó mögött.